Quote door twanvz
Ben even benieuwd naar jullie mening, ik heb onlangs met open mond toe zitten kijken hoe ze het oliefilter van mijn auto vervingen. Ik had gebeld en gevraagd of ze het filter konden vervangen, ik had zelf een Bosch liggen, was geen probleem, ik kon langs komen.
Ik zal zeggen hoe dat gegaan is, mij zien ze in ieder geval niet meer terug. Vind het echt een beetje vreemd gegaan.
Ik kom daar, het begon met dat ze de motorkap open wilden doen en hem op de brug wilde zetten, dat oliefilter zit toch echter aan de onderkant van de motor, maar goed, misschien weet je dat in eerste instantie niet.
Vervolgens pakt hij een grote oliefilterdop, ik denk: netjes, maar die paste niet, dus dan moest het anders. Met een grote tang. Had ik zelf ook gekund, vanwege die reden ging ik naar een garage.
Vervolgens was filterdeksel er af en filter er uit.
De nieuwe filter heeft hij niet ingesmeerd met olie, en de nieuwe filter heeft hij terug in het filterdeksel gestoken en vervolgens op de motor gedraaid.
Naar mijn weten moet je gewoon het filter terug in de motor steken, en daarna het deksel er terug op draaien.
Daarna ging hij oliepeilen, oh nee, moet eerst even de motor starten. Toen heeft hij hem 10 seconden laten lopen. Of dat voldoende is weet ik niet. Ik had hem vantevoren tot max afgevuld.
Toen peilde hij en zei ja hij moet worden bijgevuld, en hij wees naar de eerste knik op de oliepeilstok: Tot hier moet ie. Ik zeg moet ie tot aan daar bijgevuld worden? Ja zei hij. Ik zeg draai die stok eens om, tot HIER moet ie bijgevuld worden (max-streepje). Scheelt "slechts" 2 centimeter met die knik! Zou die even 2 liter te veel er bij hebben gedaan als ik het zelf niet zou hebben gezien. Wat een Oeps garage
Zoiets simpels, en dan zoveel fouten maken. Dan hoor je toch niet in een garage te werken of zie ik dat verkeerd
Ongelofelijk trouwens, dat je geen olie vernieuwt. Mijn wagen gebruikt 1 liter op 10.000 km. Om de 5.000 km gaat er een halve liter bij. Maar 1 keer per jaar gaat er toch echt gewoon nieuwe olie in, hoor. Castrol Edge Professional 0W30. Kost me een kleine 50 euro in aanschaf. De rest doe ik zelf.