olielekkage!

2,5 liter kwijt, half ververst dus.

626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

olielekkage!

· 
Posted: 25.09.2017 - 18:02  ·  #1
omdat ik volgens toeschouwers op de laatste sleutelmeeting mijn oliefilterdop te strak aan draaide (op dat moment schoot mijn dopsleutel er ook af) zat die dop ook onder de "happen" dus de volgende oliewissel maar een nieuwe, imitatie dop gemonteerd. deze ging er eerst zó moeilijk in, dat ik dacht dat ie scheef zat, maar na controle draaide ie nog steeds de hele weg zwaarder dan de voorgeschreven 25 Nm. dus aandraaien weer iets onder mijn gebruikelijke "kwart voordat ie afbreekt" gedaan en vrolijk op vakantie geweest. weer thuis, 5000 km verder merkte ik ineens flinke vlekken op parkeerplekken, en drupjes op de aan- en afrijroutes ervan. in eerste instantie gaf ik mijn buren de schuld, die willens en wetens met lekkende bestelbussen rijden (1 is al eens afgesleept door handhaving) maar gistermiddag zag ik dus achteruit rijdend gewoon een nieuw spoor ontstaan! motor afgezet, maar er liep nog een flinke cascade rond het oliefilter weg.. dop aandraaien (met de hand al 1/4 slag) hielp nauwelijks, dus bak eronder en dop er onder uit. is de O-ring die om de dop geleverd werd (en die ik dus gemakshalve Niet vervangen had door die van mijn nieuwe Bosch filter, stom) hard en vierkant geworden! na alsnog die Bosch O-ring gemonteerd en 2,5 (!) liter olie bijgevuld te hebben, met 1 oog op het olielampje en andere in de spiegel kijkend naar nieuwe oliesporen naar schoonouders gereden maar vandaag was het peil gelukkig nog prima.. en de halve verversing doet hem ook goed moet ik bekennen..
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: olielekkage!

· 
Posted: 25.09.2017 - 18:06  ·  #2
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 25.09.2017 - 18:56  ·  #3
Zijn onderschrift verexcuseert hem al.😂
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 25.09.2017 - 19:22  ·  #4
Dit is al vaker voorbij gekomen dat de imitatie dop niet goed past. Dus iedereen is nu gewaarschuwd.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 25.09.2017 - 21:57  ·  #5
Dank dat je het deelt; en gelukkig geen schade, naar ik aanneem?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 25.09.2017 - 22:11  ·  #6
ach ja, ik expirimenteer graag..
het lijkt erop dat die plas olie van ca 6 liter een soort reserve is voor dit soort gevallen ;) met de olie weer op peil en dus voor de helft nieuw rijdt ie weer helemaal als de oude, of eigenlijk nog als nieuw.
de imitatie dop past nù net zo goed als de oude originele, heeft zich waarschijnlijk gezet, maar de O-ring heeft dus hetzelfde gedaan en dat mag dus niet. Als ik de oliesporen verder bestudeer, merk ik een patroon op van: koud veel/wel, warm (bijna) geen lekkage, dus warm wèl afdichten en daar heb ik dan aan te danken dat ik zaterdag nog ongestraft (mits post van het CJIB uitblijft) heb door kunnen kachelen op de A7 O:-)

Selected quotes for multi-quoting:   0