Ontdekte afgelopen maandag wat olielekkage, althans, een klein donker vettig vlekje op m´n oprit. Dus even op m´n knieen met een lampje onder de auto gekeken en jawel, een lekspoortje onder de kunststof afdekplaat, aan de distributiezijde
Twee jaar geleden ook al zoiets gehad, was toen de keerring van de voorste nokkenas.
Aangezien de vijfcilinders nog wel wat vaker willen lekken aan die kant dacht ik dat het dan nu wel de achterste of de krukaskeering zou zijn.
Even de kappen bij de distributie eraf gehaald en goed gekeken. Leek schoon en droog bij beide nokkenassen (in tegenstelling tot de vorige keer) dus dacht toen aan de krukas. Maar daarvoor zat de vettigheid op het blok te hoog. Tenzij de krukas het door zijn omwentelingen zou ´rondslingeren´ maar daarvoor lekt het nu net weer niet hard genoeg. Alle tandwielen en distributieriem geheel schoon overigens.
Toch maar even door de dealer naar laten kijken en bleek dat de nokkenasversteller, achter het tandwiel van de achterste nokkenas, lek was.
Onderdeeltje van rond de 250 Euri (ex montage). Maar dat bleek niet het grootste probleem. Hij is nergens op voorraad, ook niet in Zweden! Fabriek geeft aan dat hij pas met een week of vier weer leverbaar is Omdat het op zich geen kwaad kan (zoalng je maar zorgt dat je olie op peil blijft en je een krant op je oprit legt... ) zit er niet veel anders op als afwachten. Wel balen, hoop dat het nog binnen komt voor m´n vakantie eind juli...
Heb nu alle ´standaard´ zaken wel zo´n beetje gehad wat lekkage betreft. Zoals gezegd de keering van de voorste nokkenas, de keerring van de olieretourleiding van de turbo en nu de nokkenasversteller. Denk er sterk over ook maar gelijk de krukaskeering te laten vervangen als de boel toch weer open moet, bespaar ik me weer wat ergernis en geld de komende tijd. Of gewoon zwarte tegels in m´n oprit leggen en nergens meer naar kijken..
Twee jaar geleden ook al zoiets gehad, was toen de keerring van de voorste nokkenas.
Aangezien de vijfcilinders nog wel wat vaker willen lekken aan die kant dacht ik dat het dan nu wel de achterste of de krukaskeering zou zijn.
Even de kappen bij de distributie eraf gehaald en goed gekeken. Leek schoon en droog bij beide nokkenassen (in tegenstelling tot de vorige keer) dus dacht toen aan de krukas. Maar daarvoor zat de vettigheid op het blok te hoog. Tenzij de krukas het door zijn omwentelingen zou ´rondslingeren´ maar daarvoor lekt het nu net weer niet hard genoeg. Alle tandwielen en distributieriem geheel schoon overigens.
Toch maar even door de dealer naar laten kijken en bleek dat de nokkenasversteller, achter het tandwiel van de achterste nokkenas, lek was.
Onderdeeltje van rond de 250 Euri (ex montage). Maar dat bleek niet het grootste probleem. Hij is nergens op voorraad, ook niet in Zweden! Fabriek geeft aan dat hij pas met een week of vier weer leverbaar is Omdat het op zich geen kwaad kan (zoalng je maar zorgt dat je olie op peil blijft en je een krant op je oprit legt... ) zit er niet veel anders op als afwachten. Wel balen, hoop dat het nog binnen komt voor m´n vakantie eind juli...
Heb nu alle ´standaard´ zaken wel zo´n beetje gehad wat lekkage betreft. Zoals gezegd de keering van de voorste nokkenas, de keerring van de olieretourleiding van de turbo en nu de nokkenasversteller. Denk er sterk over ook maar gelijk de krukaskeering te laten vervangen als de boel toch weer open moet, bespaar ik me weer wat ergernis en geld de komende tijd. Of gewoon zwarte tegels in m´n oprit leggen en nergens meer naar kijken..