D3 oliepeil en oliedruk

Slujje
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

D3 oliepeil en oliedruk

· 
Posted: 06.12.2017 - 08:52  ·  #1
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over de weergave van het oliepeil en oliedruk voor mijn V70 D3 2012. Het boekje is niet duidelijk en geeft helemaal geen antwoord op de vraag of er een oliedruk sensor aanwezig is.

Afgelopen zondag op de snelweg kwam ineens de 'oliepeil te laag, 0,5l bijvullen' melding op het dahboard. Het waarschuwingslampje was oranje. 2/3 km verder veranderde het lampje van oranje naar rood. Meteen van de snelweg af en 1l bijgevuld bij een tankstation, omdat niveau aangaf dat hij onder miminum stond.
De melding verdween. Weer verder gereden. Echter na 2km weer de melding dat het oliepeil te laag was, nu meteen het rode lampje. Ik vertrouwde dit uiteraard niet en ben gestopt en heb de ANWB gebeld.

Om een lang verhaal kort te maken, ANWB kon geen lekkage vinden en uiteindelijk bleek dat er te weinig olie in zat. Auto was net bij de garage geweest en die hadden er 4l in gedaan in plaats van 5.9l die nodig is.

1. De anwb monteur gaf aan dat de oliedruk ok was. Het boekje geeft aan dat bij sommige modellen de oliedruk wordt aangegeven door een melding op het scherm en niet door het klassieke oliekannetje symbool. Mijn vraag is: Hoe wordt dit dan weergegeven? Door de rode oliepeil melding ? Als ik de auto op contact zet, zie ik rechtsboven wel het vertrouwde oliekannetje oplichten.
2. Wat is het verschil tussen de oranje en rode oliepeil waarschuwing? Hoeveel liter te weinig zit er in bij oranje en hoeveel bij rood?
3. Kan het kwaad om ver te rijden met 4l olie ipv 5.9l ? Heb er zo'n 50km mee gereden.
4. Waarom laat het electronische peil systeem pas na zoveel km zien dat het niveau niet klopt? Kan al veel te laat zijn als er helemaal niets in zit.

Ik ben niet vertrouwd met een electronisch peilsysteem, hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Groet Slujje
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

Re: D3 oliepeil en oliedruk

· 
Posted: 06.12.2017 - 10:49  ·  #2
er gaat niks boven de oude vertrouwde ouderwetse peilstok.
Trouwens erg slordig van de garage.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 06.12.2017 - 12:15  ·  #3
Idd: ik zou garage zeker even op de hoogte stellen.

Vida heeft verder de optie op oliepeil te controleren. Moet zo ongeveer 70% zijn. Dat komt redelijk overeen met de peilstok.
Slujje
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.12.2017 - 13:41  ·  #4
Quote door ohz274

er gaat niks boven de oude vertrouwde ouderwetse peilstok.
Trouwens erg slordig van de garage.

Klopt, was ook 'not amused'. Heb de garage gebeld en ze hebben de auto nog een keer helemaal nagelopen en de olie en filter weer vervangen. Dat vond ik dan wel weer netjes, maar het is nog steeds een fout waarvan ik niet snap hoe je hem kan maken.

Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vragen. Dus als iemand het antwoord weet, bij voorbaat dank.

Groet, Slujje
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 06.12.2017 - 15:26  ·  #5
Dat is dan weer het nadeel van die elektonische peilstok. Misschien heeft een beginnend monteur de beurt gedaan en in de auto ervoor ging ook 4 liter, dus dan zal het wel goed zijn. Geen peilstok is geen directe controle.......
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 06.12.2017 - 15:45  ·  #6
Even opgezocht in het instructieboekje.

Het volgende stond daar vermeldt (bij de afbeelding van een rood oliekannetje):
Lage oliedruk
Als het lampje tijdens het rijden oplicht, is de druk van de motorolie te laag. Zet de motor onmiddellijk af en controleer het motoroliepeil. Vul zo nodig olie bij. Als het lampje oplicht terwijl het oliepeil in orde is, moet u contact opnemen met een werkplaats. Volvo adviseert dat u daarvoor een erkende Volvo-werkplaatsbezoekt.

In de kleine letters stond ook nog:
Bij bepaalde motortypes is het lampje voor een lage oliedruk niet in gebruik. Er verschijnt in plaats daarvan een displaymelding (zie pagina 357 en 359).

Jij kreeg het rode oliekannetje dus de motor heeft gedraaid met een te lage oliedruk. Alleen nu is dus de vraag of dat kwaad kan over deze kilometers... :-/

Een stukje tekst in de handleiding verklaart ook meteen waarom de melding niet meteen kwam opzetten:
Het systeem detecteert het oliepeil alleen tijdens het rijden. Na het bijvullen of aftappen van olie duurt het even voordat het systeem wijzigingen in het oliepeil kan waarnemen. De auto dient ca. 30 km te rijden, voordat het weergegeven oliepeil correct is.

Verschil rood en oranje lampje:
-Rood Waarschuwingslampje dat gaat branden, wanneer er een storing geregistreerd is die mogelijk van invloed is op de veiligheid en/of rijeigenschappen van de auto. Er verschijnt tegelijkertijd een verklarende melding op het informatiedisplay.

- Oranje informatielampje dat gaat branden in combinatie met een verklarende tekst op
het informatiedisplay, wanneer er een afwijking in een van de autosystemen is opgetreden. Het oranje informatielampje kan ook gaan branden in combinatie met andere lampjes.

Zoals ik dit lees betekent rood echt acuut stoppen en oranje terug naar de garage rijden.
bartv70
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 06.12.2017 - 19:08  ·  #7
Er zit wel, speciaal voor garages, een service peilstok(je). Deze zit aan de voorkant van het blok, wel laag.
Dus tussen radiateur en blok. Zie je een klein grijs beugel achtig rond dingetje. Deze kan je zelf wel gebruiken om handmatig te peilen. Je krijgt wel vieze handen.
Slujje
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.12.2017 - 10:12  ·  #8
volvo355 en Bartv70, bedankt voor jullie reacties. Het instructieboekje heb ik ook gelezen, het is echter ook wat de vragen oproept.

Quote door volvo355

Even opgezocht in het instructieboekje.

In de kleine letters stond ook nog:
Bij bepaalde motortypes is het lampje voor een lage oliedruk niet in gebruik. Er verschijnt in plaats daarvan een displaymelding (zie pagina 357 en 359).

Jij kreeg het rode oliekannetje dus de motor heeft gedraaid met een te lage oliedruk. Alleen nu is dus de vraag of dat kwaad kan over deze kilometers... :-/

Ik heb geen rood oliekannetje gekregen, alleen een rode 'oliepeil te laag' melding.
Het is de bovenstaande opmerking in het boekje dat ervoor zorgt dat ik de vraag heb of een D3 het oliekannetje of een displaymelding gebruikt als de oliedruk te laag is. Het boekje vemeldt namelijk niet precies bij welke motortypes het oliekannetje niet in gebruik is. Vandaar mijn vraag over specifiek de D3.

Een stukje tekst in de handleiding verklaart ook meteen waarom de melding niet meteen kwam opzetten:
Het systeem detecteert het oliepeil alleen tijdens het rijden. Na het bijvullen of aftappen van olie duurt het even voordat het systeem wijzigingen in het oliepeil kan waarnemen. De auto dient ca. 30 km te rijden, voordat het weergegeven oliepeil correct is.

Dit is dus precies mijn probleem. Stel dat de monteur er helemaal geen olie in gedaan heeft, dan is 30km veel te lang en waarschijnlijk niet eens haalbaar.

Verschil rood en oranje lampje:
-Rood Waarschuwingslampje dat gaat branden, wanneer er een storing geregistreerd is die mogelijk van invloed is op de veiligheid en/of rijeigenschappen van de auto. Er verschijnt tegelijkertijd een verklarende melding op het informatiedisplay.

- Oranje informatielampje dat gaat branden in combinatie met een verklarende tekst op
het informatiedisplay, wanneer er een afwijking in een van de autosystemen is opgetreden. Het oranje informatielampje kan ook gaan branden in combinatie met andere lampjes.

Zoals ik dit lees betekent rood echt acuut stoppen en oranje terug naar de garage rijden.

Bedankt dit is nieuwe info voor me.

Quote door bartv70

Er zit wel, speciaal voor garages, een service peilstok(je). Deze zit aan de voorkant van het blok, wel laag.
Dus tussen radiateur en blok. Zie je een klein grijs beugel achtig rond dingetje. Deze kan je zelf wel gebruiken om handmatig te peilen. Je krijgt wel vieze handen.

Dat beugel/grijs achtig dingetje heb ik gevonden en er even aan getrokken, maar gaf niet makkelijk mee, dus ging ervan uit dat het een afdop was. Bedankt voor deze info.
Slujje
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 09:34  ·  #9
Ik heb mijn vragen aan Volvo gesteld, dit was hub antwoord:

Bij te weinig olie krijgt u eerst de melding in oranje laag oliepeil en daarna een melding in rood laag oliepeil.
Bij geen oliedruk krijgt u een rood oliekannetje te zien.
Volgens ons zou het rijden met 4 ltr olie geen reden zijn dat het oliedruklampje gaat branden.

Hieruit maak ik op dat een D3 dus wel een oliekannetje heeft voor weergeven van een te lage oliedruk en dat ik geen problemen hoef te verwachten door het rijden met 4l olie.

Bedankt voor jullie hulp. Nu maar eens de winterbanden monteren.

Selected quotes for multi-quoting:   0