Oliepeil TF80sc te hoog

Check, want het kan problemen geven

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 08.09.2018 - 18:15  ·  #16
Uit de automaat komen twee leidingen: een aanvoer en een retour. Die twee leidingen worden bij een powerflush uit de radiator gehaald en aangesloten op de machine. Je vormt dus één geheel met bak, niet met bak + koeler (https://www.youtube.com/watch?v=CTcBbZ22Krw)

Nu is het zo, dat als je de onderste slang uit de radiator haalt, er wel wat uit de koeler loopt, maar niet alles.

Ik kan me vergissen hoor, maar ik loop er al een tijdje naar te kijken en over te denken. Correct me if I'm wrong!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 08.09.2018 - 20:09  ·  #17
Dat filmpje heb ik gemaakt voor Gery. Dat is ook mijn auto.
Je kan goed zien dat de machine in serie word gezet met de radiator. Alles word dus gespoeld.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 08.09.2018 - 21:04  ·  #18
Op welk moment zie je dat goed? Bij 0:35 denk ik: er is verbinding met de bak, maar met de radiator?

Ik geef toe: soms ben ik wat eigenwijs (dat heb ik nog altijd met de theorie over de distributiesteun en de rechteraandrijfas :) )
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 08.09.2018 - 21:10  ·  #19
Inderdaad op 0.34 minuut. Dan zie je dat alleen de bovenste slang word los gehaald van de radiator, deze word aan de machine gekoppeld en de andere slang van de machine gaat weer in de radiator. Dan staat dus de machine in serie met het hele systeem.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 08.09.2018 - 21:26  ·  #20
Ik ben overtuigt! Dank!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 08.09.2018 - 21:57  ·  #21
👍 gelukkig!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 09.09.2018 - 16:01  ·  #22
De man in deze video doet precies hetzelfde. Is alleen wat duidelijker. https://www.youtube.com/watch?v=7WfY8MQc1B8

Wat ik mij echter afvraag is, kan je niet gewoon de motor laten draaien totdat er geen olie meer uit de automaat komt?
Dus direct motor afzetten als alle olie er uit is en dan daarna dezelfde hoeveelheid weer nieuw er in gooien?

Ik wil niet flushen, maar alleen de olie verversen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 09.09.2018 - 17:24  ·  #23
Tja kunnen wel, maar dan neem je wel meer risico. 'Droog' wordt 'ie niet (als ik naar mijn handen kijken, als ik ATF aangeraakt heb :) ). Zal er 's over nadenken.

Ik zag ook nog weer een andere how-to, waarin de retour onder bij de bak losgeschroefd wordt. Is ook nog een optie. https://www.youtube.com/watch?v=TwLhemGCBVg
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 06:53  ·  #24
Quote door Turbodesk

Ik wil niet flushen, maar alleen de olie verversen.
Waarom dan niet standaard met de drain and fill methode ?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 08:36  ·  #25
Dat vind ik helemaal niks.
Iedere keer word er dan verse olie met oude olie vermengd.
Dat doe je dan een paar keer.
Aan het eind heb je nog steeds een mix van oude en nieuwe atf.

Vandaar mijn vraag, als ik de automaat in één keer alles er laat uit pompen. En dan dezelfde hoeveelheid weer terug vul. Kan dat op die manier?

In de filmpjes halen pompen ze steeds maar twee liter, waarom?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 08:42  ·  #26
Quote door Turbodesk

Dat vind ik helemaal niks.
Iedere keer word er dan verse olie met oude olie vermengd.
Dat doe je dan een paar keer.
Aan het eind heb je nog steeds een mix van oude en nieuwe atf.
Als je de drain and fill goed toepast heb je aan 3 a 4 x spoelen echt alleen maar schone olie in je auto zitten. Het is, an sich, nog steeds een van de beste methodes om alleen de bakolie te vervangen. Het spoelen onder druk komt meer om de hoek kijken bij of preventief (maar dat is niet nodig als je de drain and fill om de zoveel tijd goed uitvoert) of bij problemen.

De reden waarom ze er maar 2 ltr uit laten lopen is omdat ze de bak absoluut niet droog willen hebben. Hij loopt dan echt kapot. Met deze methode aflaten en vullen, doe je hetzelfde als de standaard drain and fill alleen op een andere manier !
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 09:33  ·  #27
Het spoelen word niet onder druk gedaan hoor. Enkel op de druk van de automaatbak oliepomp.

De flush machine heeft alleen een pompje, om de bak weer bij te vullen, als de oude olie word afgelaten.

Zo heb je dus 0 vermening met oude olie.

De drain and fill methode is niet meer van deze tijd, ik ben inmiddels ook al een tijdje ‘om’
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 11:10  ·  #28
Dat betekent dan toch dat met een flushmachine de pomp van de bak alle atf er uit pompt tot hij leeg is?

Ik dacht dat de machine het er uit pompt?

Als dat zo is dan kan je thuis ook de bak laten leeg pompen tot hij leeg is?
Of zie ik dat verkeerd?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 11:21  ·  #29
Nee, dat doet de machine dus niet. Dat doet de pomp van de automaat. Daarom moet de motor dus ook draaien.

Overigens krijg je de automaat nooit helemaal leeg (koppelomvormer) hoe lang je hem ook laat draaien (oliepomp van automaat)

Mercedes heeft daarvoor een oplossing gemaakt: Klein aftapboutje in de koppelomvormer (serieus) werkt fantastisch. Maar mercedes maakt hun eigen (bijna) probleemloze automaten. Aisin heeft dit systeem niet, voor zover ik weet.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 12:01  ·  #30
En dat is ook precies het punt waarop de vul hoeveelheden die je op de oliesites tegenkomt nooit kloppen. Als voorbeeld een AW50-42 bak, gaat 7.6 ltr in. Dat gaat je alleen maar lukken als de bak echt helemaal leeg is EN de koppelomvormer leeg is. Het laatste gaat je dus haast niet lukken (daarom moet je het ook altijd een paar keer doen met de drain and fill methode omdat er altijd wat oude olie in de koppelomvormer blijft). Is de bak helemaal leeg en koppelomvormer (bijvoorbeeld bij revisie en/of montage koppelomvormer) vervangen krijg je de 7.2 ltr er ook nooit zomaar in 1x in, daar ben je echt even een tijdje mee zoet om het spul goed te vullen. En dat is ook weer precies de reden waarom je bij een drain and fill altijd een paar keer gewoon moet rijden met die auto om de olie te laten vermengen, zowel bij het verversen als het vullen. Als je de bak standaard laat leeglopen zit je altijd op een hoeveelheid variërend van 3.2-4.0 ltr.

De aftapplug van Mercedes in de koppelomvormer hebben ze al een poosje en werkt gewoon super. Ik weet nog dat de nieuwe 380SE van mij in '84 dat al had. De verversingstermijn was toen ook veel korter als tegenwoordig (en is ook beter in mijn opinie) en je moest de koppelomvormer apart legen. Meteen het cartertje eronder uit en de zeef reinigen /vervangen was toen gewoon standaard. Ook de zeef word in in mijn opinie momenteel teveel 'vergeten' , je kunt net zo vaak olie verversen als je wilt maar je zult toch een keer die zeef moeten schoonmaken. Helaas is dat bij alle FWD aangedreven Volvo's een behoorlijke ingreep terwijl dit bij de RWD modellen een stuk makkelijker is om te doen. Ik meen dat de jongere BMW's (aftapplug koppelomvormer) dit ook hebben overgenomen en dat zijn vaak ZF bakken bij mijn weten. Zouden meer merken moeten doen !
 
Selected quotes for multi-quoting:   0