Zoals sommigen weten heb ik al zolang als ik de auto heb een niet vloeiend schakelende automaat. Terwijl ik 'm gekocht had met de boodschap "bak gereviseerd".
Allerlei dingen inmiddels al geprobeerd. Best wel wat specialisten afgebeld en bezocht. 2 jaar verder, 80.000km afgelegd.
Totdat ik vorige week op het idee kwam om eens te en of het peil in de bak wel klopt. Bij de TF80sc heb je geen peilstok. Onder in de drainplug zit een peilschroef (Torx). Is iets omslachtiger, maar goed te doen.
VIDA schrijft voor: olietemperatuur tussen 50-60 graden Celcius, auto waterpas, motor draaiend, bak in P. Als je dan de peilschroef eruit draait, moet hij druppelen, dan is het peil in orde.
Bij mij kwam er echter al snel een stevige straal uitlopen. Schroef teruggedraaid, grotere maatbeker gepakt, en weer peilen.
Uiteindelijk kwam daar 1,3 liter ATF uitlopen. Dat zat er dus teveel in.
Klachten: klappen met koude gangwissel, niet vloeiend bij warm (alsof er wat smoort, ik kan het niet omschrijven). Inmiddels zijn we een paar 100km verder. Ik heb even gewacht met posten, maar het schakelgedrag is fors verbetert! Ik ben dus een happy man!
Moraal van het verhaal: vergeet niet om bij automaatproblemen het oliepeil te en! Is iets simpels, maar was bij mij nog nooit gedaan, terwijl er al drie keer nieuwe ATF in gegaan is. Bij mij zat er bijna 20% teveel in. En dan krijg je vage klachten.
1. Hier zie je hoe het werkt: https://www.youtube.com/watch?v=cY-tcDV0zT8
2. Interessant is verder ook nog deze: https://www.youtube.com/watch?v=a5h4UhUSHS4
3. Lijkt me toch nog weer een betere manier dan dit: https://www.youtube.com/watch?v=EAb9p8Wph-M
Juist omdat je bij 2 ook de oliekoeler leeghaalt. Maar kijk zelf maar.
Allerlei dingen inmiddels al geprobeerd. Best wel wat specialisten afgebeld en bezocht. 2 jaar verder, 80.000km afgelegd.
Totdat ik vorige week op het idee kwam om eens te en of het peil in de bak wel klopt. Bij de TF80sc heb je geen peilstok. Onder in de drainplug zit een peilschroef (Torx). Is iets omslachtiger, maar goed te doen.
VIDA schrijft voor: olietemperatuur tussen 50-60 graden Celcius, auto waterpas, motor draaiend, bak in P. Als je dan de peilschroef eruit draait, moet hij druppelen, dan is het peil in orde.
Bij mij kwam er echter al snel een stevige straal uitlopen. Schroef teruggedraaid, grotere maatbeker gepakt, en weer peilen.
Uiteindelijk kwam daar 1,3 liter ATF uitlopen. Dat zat er dus teveel in.
Klachten: klappen met koude gangwissel, niet vloeiend bij warm (alsof er wat smoort, ik kan het niet omschrijven). Inmiddels zijn we een paar 100km verder. Ik heb even gewacht met posten, maar het schakelgedrag is fors verbetert! Ik ben dus een happy man!
Moraal van het verhaal: vergeet niet om bij automaatproblemen het oliepeil te en! Is iets simpels, maar was bij mij nog nooit gedaan, terwijl er al drie keer nieuwe ATF in gegaan is. Bij mij zat er bijna 20% teveel in. En dan krijg je vage klachten.
1. Hier zie je hoe het werkt: https://www.youtube.com/watch?v=cY-tcDV0zT8
2. Interessant is verder ook nog deze: https://www.youtube.com/watch?v=a5h4UhUSHS4
3. Lijkt me toch nog weer een betere manier dan dit: https://www.youtube.com/watch?v=EAb9p8Wph-M
Juist omdat je bij 2 ook de oliekoeler leeghaalt. Maar kijk zelf maar.