olietemp.meter via boordcomputer mogelijk? V70 '04

laro4x4
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: bartsautoservice.n…
Subject:

Re: olietemp.meter via boordcomputer mogelijk? V70 '04

· 
Posted: 17.02.2014 - 12:53  ·  #16
Na 15 km is de olie wel warm hoor, ik heb gezien dat er een warmtewisselaar in m'n D5 zit, dan gaat het nog sneller. Bovendien ook een KVS verwarmer (standkachel). KVS staat bij mij na ca. 5 km op bedrijfstemperatuur, olie duurt normaal 3 x zo lang ongeveer. Maar na 15 km vraag ik nog niet om het uiterste van de motor, tel daar nog maar 's 10 km bij inderdaad.

gr, bart
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 17.02.2014 - 22:07  ·  #17
Quote door Volvo_V70
En hoe zit dat bij de V70NN dan, Jeroen?
Geen idee, weet alleen dat hij geen metertje in het dashboard meer heeft. Echt een slechte zet van Volvo, je wil toch weten hoe de watertemperatuur is?
Ik heb een VCE in de auto, krijg in het BC scherm het aantal graden Celsius. Ik weet dat er meer mensen zijn die de CFE graag in hun S80/V70 zien vanwege die functie.

Quote door Dennis Finke
Is de olietemp. ook niet uit te lezen met vida/dice?
Nee, geen sensor = niets om uit te lezen ;)
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 17.02.2014 - 22:27  ·  #18
Los van de discussie of het allemaal mogelijk is om de olietemperatuur te meten, om vervolgens de motor "vol" aan te spreken. Wanner moet je de motor "vol" aanspreken, dwz. meer dan 80% van het vermogen aanspreken. Onze motoren zijn dermate overbemeten, dat we rustig kunnen rijden zoals het verkeer van ons verlangt. En wanneer wil je met een dieselmotor het volle vermogen aanspreken? Met een 2paards-trailer een 10% helling oprijden bij 140 km/h? Dan zou inderdaad die helling niet in de eerste 25 km van je route moeten zitten. Als je sportprestaties van een auto verwacht, had je beter een benzine-R uitvoering kunnen kopen. Een diesel is een werkpaard, geen snelheidsmonster.
Laten we eens goed overdenken wat we nou eigenlijk van onze auto''s verlangen!
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 12:23  ·  #19
Quote door OttoV

Een diesel is dan nog niet lekker warm hoor... En met de automaat in mijn benzinestoker die dus niet boven de 2250 toeren komt hou ik liever 25km aan voordat alles echt warm is.

waarom zou Mercedes bij koude motor de automaat dan juist later laten opschakelen?
toeren zijn niet zo schadelijk als lastwisselingen: te snel naar hogere toeren, dáár gaat het mis. (of te laag in toeren gas geven zonder kickdown/terugschakelen)
ik rij met mijn benzine in z'n 1 de straat uit (100 m) en in z'n 2 de 30 km zone uit, maar hou vooral hetzelfde toerental aan/ bouw dat rustig op..
Mark
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 13:07  ·  #20
Bij een diesel duurt het idd erg lang voor die warm is, zelfs koelvloeistof is bij stadverkeer soms na 20 min nog niet erg warm.
Ik hou zelf de regel aan een half uur voordat ik boven de 2000 rpm ga, tot die tijd lekker op tijd opschakelen dus tussen de 1500 en 2000 rpm. Daarna schakel ik over tussen de 2000 en 2500 (handbak) Nadat de koelvloeistof op temp is hou ik zeker nog 10 tot 15 min aan voordat ik hoger in de toeren ga rijden. Of de olie temp dan al goed hoog is weet ik niet maar hier mee denk ik zelf dat ik de techniek een beetje de tijd geef op te warmen.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 13:10  ·  #21
iets hoger in toeren warmt juist sneller op: er vinden meer verbrandingen plaats (moderne automaten schakelen juist later op als de boel nog koud is, dan is de belasting lager en de veelvoud aan verbrandingen stoken de boel sneller warm)
(stationair warm laten draaien lukt met een diesel (en zéker een vrachtwagen) al helemaal niet)
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 14:15  ·  #22
Quote door 626Ronin

Quote door OttoV

Een diesel is dan nog niet lekker warm hoor... En met de automaat in mijn benzinestoker die dus niet boven de 2250 toeren komt hou ik liever 25km aan voordat alles echt warm is.

waarom zou Mercedes bij koude motor de automaat dan juist later laten opschakelen?
toeren zijn niet zo schadelijk als lastwisselingen: te snel naar hogere toeren, dáár gaat het mis. (of te laag in toeren gas geven zonder kickdown/terugschakelen)
ik rij met mijn benzine in z'n 1 de straat uit (100 m) en in z'n 2 de 30 km zone uit, maar hou vooral hetzelfde toerental aan/ bouw dat rustig op..

Het is inderdaad allemaal niet zo moeilijk. Ik vergelijk het altijd met fietsen. Stel je stapt 's ochtends vroeg op de fiets richting je werk en het is koud. Dan ga je ook niet in de zwaarste versnelling trappen, en je gaat ook niet als een zot toeren draaien. Gewoon even lekker op het gemak, en later wat snelheid maken en opschakelen.
scania164
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.03.2016 - 14:47  ·  #23
Gewoon goed warm regelmatig flink doortrappen is mits goed onderhouden erg goed voor de motoren
De 5 cilinders zowel benzine als diesel hebben dit echt nodig.
Dit helpt de boel goed schoon te houden!
Volvos die lui bereden worden kom ik het meeste vervuiling lees carter druk tegen....
Bananenman
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 29
Subject:

· 
Posted: 27.05.2016 - 13:44  ·  #24
Interessant topic hier! Ik wil ook doodgraag mijn olietemperatuur meten/weten. Zeer belangrijk voor een diesel en al zeker als deze voorzien is van tuning. De stelling van wil je een snelle wagen koop een V70-R vind ik wat kort door de bocht.

Een V70n 2.4d / D5 gechipped is een zeer snelle wagen te noemen vergeleken met het gewone wagenpark op de baan en dat zullen de eigenaren wel beamen - waarom zouden daar dan niet mee mogen knallen? :)

Los daarvan, wat zou de beste locatie zijn om een olietemperatuur-sensor te installeren?

Selected quotes for multi-quoting:   0