Sinds een half jaartje rij ik in een V70 my2012 met T4 motor. De km stand van deze auto is nu ca 210.000.
Het valt mij op dat de auto bij het starten, zowel met warme als met koude motor, duidelijk zichtbaar rookt. Na een stukje rijden stopt dit meestal vanzelf, soms houdt het lang aan (na 20 minuten nog). Soms is het helaas duidelijk zichtbaar en ruikbaar dat ik de auto start. Voornamelijk als de motor nog warm is. Start ik dan de motor, dan kan ik daarmee een hele straat blauw zetten waarbij er overduidelijk een brandlucht aanwezig is. De auto verbruikt olie, ca 1l per 3000 km. Logische conclusie is dan ook dat er (af en toe?) olie in de verbrandingsruimte terecht komt die dit laatste verschijnsel veroorzaakt.
Omdat ik dit geen fijne gedachte vind, wat heeft dit bv voor invloed op de andere componenten in de motor?, heb ik dit bij de verkoper (Volvo gespecialiseerd) gemeld waarna deze onder garantie hier naar gekeken heeft. De eerste keer hebben ze de motor gereinigd met een additief aan de olie. Naar mijn mening trad dit beperkt roken daarna iets minder op. Maar, het af en toe blauw zetten van de straat met bijbehorende brandlucht gebeurde nog steeds. Wederom heb ik dit aangegeven bij de garage. Na inspectie kunnen zij niets vinden. Ze zien in ieder geval dat er aan de buitenkant nergens zichtbaar olie zit. Het verbruik van de olie zit dus intern. Het effect van het heftig roken hebben zij niet geconstateerd (wat mij niet verbaasd, het gebeurt gelukkig niet altijd). Conclusie, ja, de auto verbruikt olie maar binnen de toleranties en we zien geen lekkages. Dus we kunnen niets.
Herkent iemand wat ik beschrijf over het flink roken met brandlucht of kan iemand mij een richting geven waar dit aan kan liggen? Ik vind dit geen fijn symptoom en het lijkt mij niet normaal. Daarnaast weet ik niet wat voor schade dit eventueel elders kan veroorzaken en wil dus graag dat dit verholpen wordt.
Het valt mij op dat de auto bij het starten, zowel met warme als met koude motor, duidelijk zichtbaar rookt. Na een stukje rijden stopt dit meestal vanzelf, soms houdt het lang aan (na 20 minuten nog). Soms is het helaas duidelijk zichtbaar en ruikbaar dat ik de auto start. Voornamelijk als de motor nog warm is. Start ik dan de motor, dan kan ik daarmee een hele straat blauw zetten waarbij er overduidelijk een brandlucht aanwezig is. De auto verbruikt olie, ca 1l per 3000 km. Logische conclusie is dan ook dat er (af en toe?) olie in de verbrandingsruimte terecht komt die dit laatste verschijnsel veroorzaakt.
Omdat ik dit geen fijne gedachte vind, wat heeft dit bv voor invloed op de andere componenten in de motor?, heb ik dit bij de verkoper (Volvo gespecialiseerd) gemeld waarna deze onder garantie hier naar gekeken heeft. De eerste keer hebben ze de motor gereinigd met een additief aan de olie. Naar mijn mening trad dit beperkt roken daarna iets minder op. Maar, het af en toe blauw zetten van de straat met bijbehorende brandlucht gebeurde nog steeds. Wederom heb ik dit aangegeven bij de garage. Na inspectie kunnen zij niets vinden. Ze zien in ieder geval dat er aan de buitenkant nergens zichtbaar olie zit. Het verbruik van de olie zit dus intern. Het effect van het heftig roken hebben zij niet geconstateerd (wat mij niet verbaasd, het gebeurt gelukkig niet altijd). Conclusie, ja, de auto verbruikt olie maar binnen de toleranties en we zien geen lekkages. Dus we kunnen niets.
Herkent iemand wat ik beschrijf over het flink roken met brandlucht of kan iemand mij een richting geven waar dit aan kan liggen? Ik vind dit geen fijn symptoom en het lijkt mij niet normaal. Daarnaast weet ik niet wat voor schade dit eventueel elders kan veroorzaken en wil dus graag dat dit verholpen wordt.