Beste Forumleden,
ik zou graag wat advies willen vragen ivm met problemen met mijn auto..
Het gaat om een s60 2.4D 163 pk uit januari 2006
auto heeft 255.000 km gelopen.
Het probleem is als volgt:
een 2 maanden geleden kreeg ik een melding oliepijl laag
olie bijvullen. Ik heb toen een liter olie bijgevuld (0W-30 zoals op de sticker staat)
ik vond dit wel vreemd aangezien ik nooit olie heb hoeven bijvullen in de afgelopen 3 jaar dat ik de auto heb. Na ongeveer 1500 km weer dezelfde melding oliepijl laag toen
maar s naar de garage hier wordt gezegd oliekeerring of een klein dopje dat voreger blijkbaar rubber was tegewoordig metaal. Je zag ook idd verse olie aan de onderkant van de auto en op de kunststofplaat maar dit is geen liter olie wat hier uit is gelopen.
De auto is vervolgens gerepareerd bij een volvospecialist in steenbergen
hierbij is de oliekeerring vervangen tussen de bak en de motor en de koppelingsset.
Echter na een 2 a 3 weken gereden te hebben moet ik weer olie bijvullen. Nou ben ik een beetje ten einde raad wat te doen en of het daardwerkelijk heeft gelegen aan de lekkage van de keerring of wordt het er daar op een of andere manier tussendoor geperst maar dat de werkelijke oorzaak ergens aanders ligt.
Heb enkele dingen op het internet gevonden maar zie door de bomen het bos niet meer
en ik zou graag wat opheldering willen hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen
of misschien iemand die gelijke situatie heeft meegemaakt.
1. Oliepijl laag is begonenn nadat de volvo met de computer een roetfilter regeneratie heeft gehad ivm Melding roetfilter vol -->noodloop. Ik weet niet of dit enig verband heeft.
2. Olie zit er nu ca. 17.000 km in en het is 0w-30, Ik lees dat velen onder ons andere dikkere olie gebruiken maar ben er niet uit wat de beste olie is voor dit blok 2.4d 163 pk uit 2006. vorige keer heeft de olie er 23.000 ingezeten.
3. Lees verhalen over verstopte carterventilatie en vlamdover, geldt dit ook voor deze motor. Waneer motor draait en de tankdop en pijlstok eruit worden genomen komt hier wel een beetje rook uit en met een latex handschoen over de vuldop wordt deze niet naar binnengezogen maar opgeblazen......wat is normaal bij dit type motor.
Ik merk geen vermogenverlies of rook uit de uitlaat.
4. Sinds de regernatie van het roetfilter merk ik ook dat het brandstofgebruik iets is toegenomen.
5. Na de reparatie lekke keerring en nieuwe koppelingset merk ik dat de auto een sissen geluid maakt als ik gas geef vooral merkbaar in hogere versnelling..
Dit is de situatie voorlopig... hopelijk kan iemand me meer info geven waar het hoge olieverbruik vandaan kan komen.
Alvast bedankt
Marko
ik zou graag wat advies willen vragen ivm met problemen met mijn auto..
Het gaat om een s60 2.4D 163 pk uit januari 2006
auto heeft 255.000 km gelopen.
Het probleem is als volgt:
een 2 maanden geleden kreeg ik een melding oliepijl laag
olie bijvullen. Ik heb toen een liter olie bijgevuld (0W-30 zoals op de sticker staat)
ik vond dit wel vreemd aangezien ik nooit olie heb hoeven bijvullen in de afgelopen 3 jaar dat ik de auto heb. Na ongeveer 1500 km weer dezelfde melding oliepijl laag toen
maar s naar de garage hier wordt gezegd oliekeerring of een klein dopje dat voreger blijkbaar rubber was tegewoordig metaal. Je zag ook idd verse olie aan de onderkant van de auto en op de kunststofplaat maar dit is geen liter olie wat hier uit is gelopen.
De auto is vervolgens gerepareerd bij een volvospecialist in steenbergen
hierbij is de oliekeerring vervangen tussen de bak en de motor en de koppelingsset.
Echter na een 2 a 3 weken gereden te hebben moet ik weer olie bijvullen. Nou ben ik een beetje ten einde raad wat te doen en of het daardwerkelijk heeft gelegen aan de lekkage van de keerring of wordt het er daar op een of andere manier tussendoor geperst maar dat de werkelijke oorzaak ergens aanders ligt.
Heb enkele dingen op het internet gevonden maar zie door de bomen het bos niet meer
en ik zou graag wat opheldering willen hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen
of misschien iemand die gelijke situatie heeft meegemaakt.
1. Oliepijl laag is begonenn nadat de volvo met de computer een roetfilter regeneratie heeft gehad ivm Melding roetfilter vol -->noodloop. Ik weet niet of dit enig verband heeft.
2. Olie zit er nu ca. 17.000 km in en het is 0w-30, Ik lees dat velen onder ons andere dikkere olie gebruiken maar ben er niet uit wat de beste olie is voor dit blok 2.4d 163 pk uit 2006. vorige keer heeft de olie er 23.000 ingezeten.
3. Lees verhalen over verstopte carterventilatie en vlamdover, geldt dit ook voor deze motor. Waneer motor draait en de tankdop en pijlstok eruit worden genomen komt hier wel een beetje rook uit en met een latex handschoen over de vuldop wordt deze niet naar binnengezogen maar opgeblazen......wat is normaal bij dit type motor.
Ik merk geen vermogenverlies of rook uit de uitlaat.
4. Sinds de regernatie van het roetfilter merk ik ook dat het brandstofgebruik iets is toegenomen.
5. Na de reparatie lekke keerring en nieuwe koppelingset merk ik dat de auto een sissen geluid maakt als ik gas geef vooral merkbaar in hogere versnelling..
Dit is de situatie voorlopig... hopelijk kan iemand me meer info geven waar het hoge olieverbruik vandaan kan komen.
Alvast bedankt
Marko