D3 olieverbruik en schokken

 
 
 
 
 
johnny66
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 03.05.2018 - 20:08  ·  #1
Hallo, ik heb een V70 uit 2015 met een D3. De laatste maanden verbruikt de auto een 0,5 lor olie per 10000km en schokt de motor als ie koud is. Dat schokken doet ie bij een laag toerental, b.v. 70km en voelt als een harde bonk. Ook is soms het stationair toerental volledig de weg kwijt, duurt een seconde of 10 en dan weer normaal. Het schokken is de ene dag erger dan de andere. De garage heeft tot nu toe nog niets kunnen vinden, behalve dan het vervangen van de krukas kering en dieselfilter. Ik vind geen olie op de oprit of waar dan ook, dus waar dit heen gaat ... geen idee. Op dit moment kan de dealer het niet vinden. Als de motor warm is treed het schokken bijna niet meer op. Ook schokt ie bijna nooit bij optrekken. Heeft iemand een idee?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 03.05.2018 - 20:13  ·  #2
Eerste gok: verstuiver-issue
Dat zou zichtbaar moeten zijn in Vida. Er is vast wel een medeforum-lid dat de auto voor je uit wil lezen, maar je hebt geen locatie in je profiel ingevuld. Dan is het wat lastig bepalen hoe dichtbij je woont.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 03.05.2018 - 20:43  ·  #3
Een 2015 ga je niet kunnen uitlezen met onze vida.

Vdash kan deze auto vermoedelijk wel uitlezen, en uiteraard de betaalde vida.

Olieverbruik is niet zo spannend toch?

0.5l op 10k is niet zo heel veel.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 03.05.2018 - 20:59  ·  #4
Ik denk dat er 0,5l per 1000km wordt bedoeld
johnny66
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 03.05.2018 - 22:45  ·  #5
Bedankt voor jullie terugkoppelingen.

Het is een 0,5-1 liter per 10.000, echter na de check in maart was het 1 liter in twee weken. Dus 2500 km. Heb nog nooit eerder een auto gehad die olie verbruikte. Ik neem aan dat een Volvo garage de auto toch uitleest? Dan zouden die melding van de verstuiver moeten zien? Mij lijkt het in ieder geval een brandstof achtig probleem, maar vind het wel gek dat de auto geen melding geeft.

Oh ja, twee maanden geleden een melding van de EGR klep gehad, deze is toen schoongemaakt, was de auto een hele dag kwijt. Maar ik weet niet of dat ook er iets mee te maken heeft.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 04.05.2018 - 22:12  ·  #6
2015 kun je wel uitlezen met Vida. Heb er zelf een gehad met de vea motor (D4) en dat ging probleemloos.
Ben je bij een volvo garage geweest voor de storing?
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 05.05.2018 - 08:39  ·  #7
Wanneer er olie verdwijnt en er geen lek is, is het het meest logische dat deze olie verbrand wordt. Dit zou ook het schokken kunnen veroorzaken. Olie wordt verbrand in een diesel. Is daar iets zichtbaar van bij de uitlaat van de auto? Blauwe uitlaatgassen, vette uitlaatmond oid?
Misschien de keerringen van de turbo die wat olie doorlaten?
Milandeboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 23.02.2020 - 19:54  ·  #8
Ik heb sinds kort een volvo v60 2.0 d3 uit 2015.

Deze is voor 2 terugroepacties naar de dealer geweest het reinigen/vervangen van de egr koeler, en het vervangen van brandstofleidingen.

Tevens een sofwareupdate gehad.

Sindsdien verbruikt de auto olie en schokt hij bij stationair draaien en tijdens het rijden onder de 2000 toeren.

Daarboven loopt de auto gewoon soepel.

Auto is uitgelezen, daar is niks uitgekomen.

Ze gooien het op de sofwareupdate.

Ik moet wachten op een update, deze zou er 2 maanden geleden al zijn.
De auto loopt met de dag beroerder.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 23.02.2020 - 20:54  ·  #9
Dat is de 4 cilinder vea motor toch? Hoop voor je dat het niet de zuigerveren zijn. Hoeveel heeft de motor gedraaid?
Milandeboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 24.02.2020 - 09:21  ·  #10
Het is inderdaad de 4 cilinder, hij heeft net 130000 gelopen.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 25.02.2020 - 14:59  ·  #11
Deze motoren staan er bekend om dat ze rond de 150K wel een slokje olie kunnen gaan gebruiken. Vanaf modeljaar 2017 is dat opgelost. Hoeveel verbruikt de motor en heb je nog garantie?
Milandeboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 25.02.2020 - 17:59  ·  #12
+- 1,2L op de 6000km.

Volgens de dealer is dit niks schokkend voor dit type motor.

De garantie voor de aankoop is verlopen.

Wel is er garantie op het werk dat verricht is tijdens de terugroepactie.

Vandaag nog weer met de dealer gebeld en monteur gesproken over het verbruik en het schokken van de motor.

Zij kennen het probleem niet( hebben hier nog nooit van gehoord)

Toch hier gevonden die in 2018 exact hetzelfde probleem heeft gehad.

Ik krijg alleen geen contact met hem.

Hij was ook in 2018 voor het laatst aktief.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: D3 olieverbruik en schokken

 · 
Posted: 07.03.2020 - 12:08  ·  #13
Er zijn nog meer mogelijkheden. Waarschijnlijk is een gedeelte van de bekabeling los geweest. Een stekker die een beetje geoxideerd was kan nu net een beetje ongelukkig contact maken.
Of misschien is er een (vacuum)leiding in de verdrukking gekomen tijdens het sleutelen.
Ook kan er misschien niet schoon gewerkt zijn zodat er vuil in 1 van de verstuivers is terecht gekomen.

Hoe weet je welke cilinder het is die niet mee doet?

Lastig te troubleshooten omdat lang niet alles een foutcode in Vida genereerd.
Ik zou de problemen los van elkaar bekijken totdat er duidelijke aanwijzingen zijn dat ze met elkaar in verband staan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0