Op 22km bereikt de motor wel de bedrijfstemperatuur, daar zou ik me geen zorgen over maken. Zolang de olie boven de 80 graden komt verdampt het vocht wel dat zich verzamelt in de olie bij een koude start. Ik doe ongeveer dezelfde afstand (30km snelweg, wel met hoogteverschil dus motor moet wat harder werken) en heb nog nooit problemen gehad, en hou (soms) de temperaturen bij via de Carscanner app van de olie, kvs, en atf (automaat).
Als je geen lekkage hebt moet het wel verbrand worden. Heb je geen last van een erg vieze achterklep of een donkerder achterlicht aan de kant van de uitlaat? Gevolgen van zwarte rook uit de uitlaat?
Ik denk dat olie op 4 manieren in de verbrandingsruimte kan komen:
1. Slecht functionerende olieschraapveer: olie blijft aan de cilinderwand plakken en wordt verbrand, ipv weggeschraapt te worden bij de neergaande beweging van de zuiger. Moderne motoren met extra lage frictie-schraapveren geven wel eens problemen, zeker bij de foute olie of te weinig vervangen. Niet direct bekend bij jouw type motor volgens mij.
2. Langs de klepseals de verbrandingsruimte in. Dat kan je wel wat testen door ineens een groot vacuum te creëren in de motor: op de snelweg een beetje doorgassen (hoge toerren, bijv. 100+ in de 4e versnelling), in 1 klap het gas loslaten en als je dan in de achteruitkijkspiegel een wolk ziet, dan wijst dat richting klepveren. Het best zichtbaar als er een auto achter je rijdt met de koplampen aan. Bij het loslaten van het gaspedaal gaat de gasklep dicht en ontstaat er hoog vacuum in de motor en bij slechte klepseals wordt dan olie de verbrandingsruimte ingezogen.
3. Via een lekkende turbo het inlaatkanaal door. Kan je
en door de inlaatbuis los te halen na de turbo. Als je daar veel olie aantreft kan dat alleen via de turbo komen.
4. Kapotte koppakking, oliekanaal naar verbrandingsruimte (of oliekanaal naar koelwater, maar dan moet je heel vies koelwater krijgen en die hoeveelheid lijkt me niet mogelijk). Ook niet echt een voor de hand liggende optie met deze hoeveelheden.
Optie 2 en 3 maar eens
en denk ik, wellicht helpt dit wat voor een zoekrichting.
Je kan ook een een motorreiniging laten doen (hier boven al gelinkt geloof ik) of zelf een additief toevoegen bij de volgende oliewissel (bijv. LiquiMoly motorflush, of soortgelijk product van BG of Forté; andere merken dan die 3 zou ik persoonlijk niet gebruiken al zal Bardahl of Wynns ook wel kunnen, maar de eerdergenoemde staan het best bekend), dat kan wel helpen om de schraapveren wat schoon te maken... maar bij zo'n hoog verbruik geef ik dat niet veel kans. Door het oplossingen van verstoppingen kan soms ook een hoger verbruik ontstaan