Olieverbruik

Blauwe pluimen

 
 
 
 
 
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 04.10.2014 - 22:54  ·  #46
:police: niet te vertrouwen, die dealers, dat blijkt maar weer. Kunnen diverse redenen voor zijn. 0W30 is nu eenmaal een minder gangbaar product, dus lastiger op voorraad te houden, wellicht minder voordelig in te kopen en wellicht marginale verschillen in specificaties........... Of de dealer heeft geen vertrouwen in de adviezen van Volvo O-)

Als deze specificatie ook op de factuur staat vermeld en je krijgt in de toekomst te maken met overmatige motorslijtage heb je een sterke zaak om de onkosten te claimen lijkt me. Niet volgens voorschrift onderhouden :happy:

Zal allemaal wel loslopen ......

Tom
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 04.10.2014 - 23:15  ·  #47
Met alle respect, de gemiddelde garagist weet negen van de tien keer niets van olie en kakelt de fabrikant na, zonder er verder over na te denken.
Gelukkig zijn er ook dealers die wel nadenken over een en ander en dan wel een juiste olie gebruiken voor de wagen
Dan blijft 30.000 km olie verversings termijn staan.

Men moet het zelf weten wat men doet, we kunnen alleen goed raad geven...
Daar is het forum ook voor bedoeld.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Olie uitleg en specificaties

 · 
Posted: 05.10.2014 - 00:55  ·  #48
Voor de echte hobbyisten:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 11:19  ·  #49
Ondanks dat 5w30 en 5w40 beide geschikt zijn voor dit klimaat hier, draait mijn volvo merkbaar beter op 5w40. Wie het weet mag het zeggen. De 5w30 was een goede eurol syntheet, daarna overgestapt op 5w40 van kroon, ook syntheet, en nu zit er 5w40 van shell in , de "volsyntheet" helix van de action. En hiermee is mn verbruik naar bijna niks gedaald. Wie het weet mag het zeggen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 11:35  ·  #50
Quote door GRUNNS60

Voor de echte hobbyisten:


Die staan toch ook in je handleiding?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 11:36  ·  #51
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 11:55  ·  #52
Lol. Dan mag jij het zeggen tegen Walter.
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 12:09  ·  #53
Een lager olieverbruik zegt volgens mij niet veel over de smerende werking van de olie. Ik vraag me af of het gebruik van een dikkere olie om slijtage te maskeren wel zo'n goed idee is.

Ik ben benieuwd naar jullie reaktie op BobIsTheOilGuy. Hij gaat ook in op de verschillen tussen minerale en synthetische olieën en dat je voorzichtig moet zijn met het vergelijken van de specs tussen die twee.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 12:43  ·  #54
Ok, zet je schrap,

In een notendop....:

In den beginne hebben alle merken en types olie een basisolie nodig.

( we hebben het over motorolie nu

Dus elke olie heeft als basis een basisolie.
( er zijn ongeveer 4 producenten van ( nieuwe ) basis olie in de wereld, en die leveren dit aan de fabrikanten van motorolie.
Het is dus goed mogelijk dat bijvoorbeeld Kroon, Fuchs, Shell, Motul, ELF , Castrol etc etc, de basisolieen bij de zelfde fabrikant kopen.

( in de basisolie zijn ook natuurlijk kwaliteiten, er zijn goede, slechtere, en veel betere en hele goede basis olien, heeft ook te maken waar de olie gewonnen is ( in welke werelddeel ) en op welke plek en met welke methode.)

Het maakt ook heel erg veel uit wat voor basisolie men gebruikt, nieuwe basis olie, geblende (gemengde ) basisolie , dus een mengsel van gerecyclede olie en nieuwe olie, of geheel gerecyclede olie.

Goed, je kunt zelf wel bedenken welke basisolie het goedkoopst zal zijn, en uiteraard zijn er ook nog kwaliteiten in in de desbetreffende olieen.
De in Canada gewonnen olie zou van zeer hoge kwaliteit zijn ( nieuwe basis olie ) en natuurlijk zal de gerecyclede olie veel minder zijn, op moleculair niveau zijn de strings veel korter en gebroken bij de gerecyclede olie, die is eigenlijk niet aan te raden.
Maar ja, het moet zo goedkoop mogelijk van de consument... ( ik ga er geen merknamen aan hangen, maar je zult schrikken ) dus giet men zo goedkoop mogelijke zooi in het blok.
De merken lopen liever niet te koop hiermee, maar er is 1 merk die het kenbaar maakt wat men gebruikt.... Valvoline, denkt klanten te trekken hiermee, en zegt dat ze een percentage gerecyclede olie gebruiken ( nou liever niet dus )

Dan komen we op de additieven, ( de basisolie is immer de drager )
Er zijn voorbeelden, dat een auto de volgende oliewissel niet haalde zonder 1,5 a 2.0 liter te hebben bijgevuld, de garage heeft er toen goede olie in gegoten en probleem opgelost. ( beide olieen waren 5W30 VW longlife )
( het slechtere merk word heel veel verkocht aan garages, meer zeg ik er niet over )

Een goede olie heeft veel betere additieven pakketten ( ook van additieven zijn maar een handje vol fabrikanten, dat zijn B to B bedrijven, de namen zeggen ons niets, de enige oliefabrikant die z'n eigen additieven nog maakt is Chevron ) alle anderen kopen het gewoon in.

Het gaat om de additieven, goedkope olie, heeft gewoon goedkope additieven, die minder effectief zijn, ( anti slijtage, detergerende werking, stabiloteit, viscositeitsbewaarders, etc etc )

Nu speelt viscositeit uiteraard ook mee, lees mijn epistels over 0W30...

Zie het ( de tijd daarvoor breekt weer aan ) een amandelstaaf.
Die kan je kopen met als vulling gemalen witte bonen met een heel klein beetje amandelspijs, en lekker veel bewerkte palmolie en transvetten...
Maar ook in 100% amandelspijs en echte roomboter, de laatste is echter heel veel duurder.
Beiden zien er het zelfde uit, totdat je dingen onderzoeken.
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 12:48  ·  #55
Dank voor het verhaal. Motorolie is een specialisme op zich.

De hamvraag is nu dus: Welke olie fabrikant gebruikt Canadese basisolie en heeft het, voor onze auto's, beste additievenpakket?

Heb je ook nog een reaktie op het betoog van Bob(isTheOilGuy)?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 13:00  ·  #56
Quote door M@rcel

Een lager olieverbruik zegt volgens mij niet veel over de smerende werking van de olie. Ik vraag me af of het gebruik van een dikkere olie om slijtage te maskeren wel zo'n goed idee is.

Ik ben benieuwd naar jullie reaktie op BobIsTheOilGuy. Hij gaat ook in op de verschillen tussen minerale en synthetische olieën en dat je voorzichtig moet zijn met het vergelijken van de specs tussen die twee.


Beetje jammer dat er 2 prominente olie fabrikanten op de site staan, Castrol en Pennzoil.
Haalt in mijn optiek de objectiviteit een beetje onderuit.
Hij had er of 50 of geen enkele moeten zetten, maar dat is mijn mening.

Het gaat niet zo zeer om onze auto's maar de smering in het algemeen, die is ook van toepassing op andere merken auto's

Persoonlijk ben ik heel erg onder de indruk van Ardeca ( onbekend merk, maar groeit wel 20% per jaar, in een krimpende markt ) en al helemaal onder de indruk van de Pure Sports 5W40 double ester.
Daar vraagt Motul gewoon 25,- per liter voor.
Ardeca een fractie daarvan.
( niet omdat ik het verkoop, maar objectief gezien is het een topper )
Een ieder mag van mij ook doorgaan met andere merken er in gooien hoor.
Ik weet wel wat er in mijn wagens gaat ( en al in zit )
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 16:30  ·  #57
(en jouw objectiviteit? Nu jij ook aanraadt wat je zelf verkoopt ;) ;) ;) ;) (niet over de knipogen heenlezen aub) )

http://www.ardeca-lubricants.b…0_335.aspx (wat kost hij bij jou?) wordt op deze site neergezet als een race-olie. Mijn beleving (!) daarbij is dat dit bedoeld is voor motoren die voorzichtig opgewarmd worden en dan een tijdlang hoog belast worden. Vervolgens gaat de olie eruit voor de volgende race. Niet echt vergelijkbaar met hoe ik mijn auto gebruik. Hoe zie jij dit?

5W40 spreekt me wel aan omdat ik gemerkt heb dat mijn vorige motor minder mechanische bijgeluiden had met een W40 olie tov W30.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 05.10.2014 - 18:10  ·  #58
Je kunt hem voor sportieve auto's gebruiken, ( de olie heeft enorme reserves ingebouwd ) vandaar de naam Pure Sports, maar als je verder kijkt zie je ook een C3 staan, en dat is voor diesels met roetfilter. Ik kom niet vaak op het circuit, maar bij mijn weten rijden zulke wagens niet daar.
Dan staan er veel vrijgaves op, onder meer BMW longlife 04, hij kan zelfs in een BMW 535D met roetfilter.
Er is geen VW 507.00 vrijgave op, want VW eist 5W30, maar ook daar zou ik hem gewoon voor durven gebruiken, om je een idee te geven.
Tevens staat er vermeld overtreft de geldende motorsport specs, dat geen al aan dat het een waanzinnoig goede olie is.
Lees de specs van Motul 300V maar eens.. daar staat het zelfde.
En het is zelfs een long life olie, dat zegt ook e.e.a.
Maar persoonlijk ben in geen voorstander van olie lang in de motor te laten zitten, benzine/LPG max 20.000 km en diesel max 15.000 km.
En een en ander hangt ook weer van het gebruik van den auto af.

Het antwoord is je kunt hem gerust overal in gooien, ik ben het eens met je, staat er wel verwarrend beschreven,,,
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 06.10.2014 - 13:06  ·  #59
Als je het over Pure sports oil heb bekruipt mij een beetje het gevoel dat wat ik kreeg toen ik in een artikel las, wat ook ergens in dit topic werd aangehaald, waarin stond dat de houdbaarheids additieven in de "sport olie" in veel kleinere mate aanwezig zijn. Met als argument dat die olie toch maar een korte gebruiksduur heeft. Dus niet aan te raden voor onze dagelijkse ritten door het jaar heen.
Dus top specs, maar geen long life!
Op zich best logisch, maar tegenwoordig staat er al gauw "sport" op. Commerciële priet praat.
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Olieverbruik

 · 
Posted: 06.10.2014 - 13:23  ·  #60
In de TDS wordt ook voornamenlijk over race-doeleinden gesproken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0