Hmmm misschien via tinypick een beter idee... Hans heeft in handige linkjes staan hoe dit in zijn werk gaat! Wel balen want ik ben serieus benieuwd naar die plaatjes.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
@willemf58. Als je het nieuwe blok er in hebt zitten zou ik de auto door een Volvo dealer laten voorzien van de laatste sofwater updates.
Een collega van mij rijdt een V50 2.0D (Ford/PSA-blok) en die had last van een stijgend(!) oliepeil. Bleek er brandstof in de olie terecht te komen...ik meen door het roetfilter regenereer proces. Diesel in moterolie heeft een verdunnend effect. Mogelijk dat daardoor een drijfstanglager is gaan vreten en uiteindelijk de drijfstang is gebroken.
Dat klopt helemaal als je normaal regenereert zal dit niet plaatsvinden als je echter de regeneratie telkens afbreekt (dus korte stukjes) of "geforceerd" regenereert (dat kan ik doen met EASY) als de hoeveelheid roet in het roetfilter te groot wordt moet je olie verversen en filter vervangen. Je mag max. twee keer gefoceert regenereren dan moet je olie verversen. De auto van mijn zoon had een maand geleden een grote onderhoudsbeurt met software updates waar nodig, gehad bij een Volvo dealer. Als je oliepeil stijgt door "normaal" regenereren is er idd. iets niet in orde met de injectortijd/inspuitmoment en zal dit aangepast moeten worden.
Of er teveel olie inzat kan ik niet meer controleren omdat t hij helemaal leeg was. wel stond het turbo huis nog in de verse olie dus ik denk dat hij de motor precies op tijd stilgezet heeft. De drijfstang heeft het blok doorboord thv. de hoofdoliegallerij dus een geluk bij een ongeluk omdat er geen turbo bij het verse blok is. Deze ga ik overzetten.
Al met al een flinke operatie maar achteraf wel voldoening dat m'n jongen weer lekker met de C30 naar het werk kan; hij gaat hem ws. toch inruilen voor een V40 met D2 motor eerst weer even sparen.
Wel mooi gelijnd maar mij te modern in die V70 van mij zit al veels te veel narigheid met ecu's, sensoren en touwtjes al die ellende had je nooit met n'n 240 2.3 GLT ESTATE