Onbekend geluid uit dashboard

J.vd.W.
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Onbekend geluid uit dashboard

· 
Posted: 06.03.2025 - 14:45  ·  #1
Sinds vandaag een onbekend geluid uit dashboard. Lijkt op een klep die van slag is. Heb een geluidsfragment geüpload. Iemand die weet wat dit kan zijn?

Geluid verdwijnt als ik de aanjager uit zet. Heb wat kleppen geprobeerd (o.a. die van de richting van de uitgeblazen lucht), maar dat helpt niet. Als auto op contact staat doet hij het niet, ook niet bij aanjager op stand 1. Start ik de auto, dan begint het weer.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Onbekend geluid uit dashboard

· 
Posted: 06.03.2025 - 15:43  ·  #2
Ik heb het fragment beluisterd met koptelefoon maar buiten de donkere brom is er vrij weinig van te maken als je het mij vraagt. Ik hoor wel een vaag geklik maar mij zegt het weinig.
Meestal wordt hier geopperd om de kleppen te kalibreren met VIDA. Als je dat zelf niet hebt, evt. met hulp van iemand uit jouw buurt van het forumlijstje, zie link in mijn signature.
Je kan evt. eerst proberen om de accu los te koppelen, minimaal 10 minuten afgekoppeld laten. Misschien dat hij dan reset. Bij de P2 V70 zoals de jouwe wordt aangeraden om de accu weer aan te sluiten met de sleutel op stand II.
Ik denk dat de hele klimaatregeling uit gaat als je de aanjager uit zet, daar zal dat wel aan liggen dat je dan niks meer hoort (airco gaat dan ook uit, bijv.).
Als je de sleutel op contactstand II zet, zou de auto volgens mij hetzelfde moeten doen als met de motor aan, wellicht kan je dat nog eens proberen en evt. een nieuwe opname maken.
Recirculatie binnen-/buitenlucht is een klep, voor de andere standen (voet, midden, hoofd/raam) zijn andere kleppen. Probeer dat nog een met sleutel op stand II? Wellicht dat je dan kan uitmaken of het de recirculatieklep is of een andere. Hoe dan ook valt daar weinig aan te doen manueel, daar heb je vida bij nodig om te kijken of de kleppen goed staan, goed reageren (die zijn middels VIDA aan te sturen) en te resetten.
J.vd.W.
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.03.2025 - 16:00  ·  #3
Bedankt voor je reactie. Ik snap de verwarring van het geluid.

Het geluid waar het om gaat is het geluid dat lijkt op een ruitenwisser die op en meer gaat, gevolgd door een klik. Er stond geen ruitenwisser aan. Het klikt mij een beetje als een zeurende hond. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Alsof er een klep op en neer blijft bewegen.
J.vd.W.
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.03.2025 - 17:30  ·  #4
Update: de auto heeft even uit gestaan en het geluid heeft zichzelf opgelost. Hopen dat het weg blijft. Misschien dat hij zichzelf kalibreert of iets dergelijks. En anders de accu tip maar eens proberen.
Steven
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2025 - 20:43  ·  #5
Ik kon er ook geen chocolade van maken.
Gelukkig heeft het zichzelf opgelost.

Selected quotes for multi-quoting:   0