Hallo mede Volvofanaten,
Ik sinds een aantal maanden een v70 "new" met een onprettige eigenschap:
Het is eigenlijk de 2e V70 in rij met een vergelijkbaar probleem. De vorige was een classic uit 97 met 450000 km op de teller en hoewel ik er destijds wel iedeeen bij had waar het vandaan zou kunnen komen heb ik deze "omdat ik jonger/nieuwer wilde" verkocht en plaats gemaakt voor een v70 van het 2e type uit 2001 met op dit exacte moment precies 310000 km. Bij de proefrit merkte ik al op dat hetzelfde probleem (welliswaar in veel mindere mate dan de oude) aanwezig was. Ik heb hier dan ook over gesproken in de onderhandeling en een aardige prijs weten te bedingen. Nu heb ik afgelopen zaterdag de auto zowel links als rechts voorzien van nieuwe draagarmen en fuseekogels (ik was redelijk zeker dat dit het moest zijn). Deze waren behoorlijk ingescheurd en ik merk zeker een groot verschil in stabiliteit maar het probleem is niet weg. Er blijft een onrustig gevoel in het stuur alsof iedere oneffenheid in het wegdek direct aan het stuur word doorgegeven. Drempels komen hard binnen (soms met in de verte een bonk) snelheid lijkt niet echt invloed te hebben maar misschien wel wat heftiger bij hogere snelheden. Heb in de maanden nu zowel zomer als winterbanden (waarvan ook 2 van elk nieuw) gemonteerd gehad maar dit maakt niets uit. Ik speling op stabilisatorstangen gecontroleerd, hier lijkt niets mis mee te zijn. Wel heb ik de linker as eraf gehad omdat ik de as niet had losgemaakt en hierdoor bij het monteren van de draagarm de homokineet uit elkaar trok (dat gebeurt me niet nog een keer) en ik merkte op dat het lager dat daar opzit niet heel soepel geleidelijk draaide ,geen speling dus ik weet niet of dit het kan zijn. Als laatste maar misschien heeft het verband heb ik boven de 110 kmh bij het remmen een vrij hevige trilling die voor het vervangen vooral in het stuur en rempedaal voelbaar was maar nu een resonatie brom door de hele koets veroorzaakt. Ik denk hierbij aan kromme schijven maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit verband heeft met het hierboven beschreven probleem..
Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven?
Ik verdenk op dit moment de volgende onderdelen:
* schokbrekers voorzijde (bij induwen echter niets vreemds te merken en ook gewoon stabiel weggedrag , wel waarschijnlijk al 310000km oud)
* veerschotelrubbers en/of veerpootlagers
* klevende handrem (hoe controleer ik dat)
* uitlijnen lijkt me niet de oorzaak maar moet ik nog wel laten doen (doe ik natuurlijk het liefst na dat ik bovenstaande heb uitgesloten)
Help!!
Ik sinds een aantal maanden een v70 "new" met een onprettige eigenschap:
Het is eigenlijk de 2e V70 in rij met een vergelijkbaar probleem. De vorige was een classic uit 97 met 450000 km op de teller en hoewel ik er destijds wel iedeeen bij had waar het vandaan zou kunnen komen heb ik deze "omdat ik jonger/nieuwer wilde" verkocht en plaats gemaakt voor een v70 van het 2e type uit 2001 met op dit exacte moment precies 310000 km. Bij de proefrit merkte ik al op dat hetzelfde probleem (welliswaar in veel mindere mate dan de oude) aanwezig was. Ik heb hier dan ook over gesproken in de onderhandeling en een aardige prijs weten te bedingen. Nu heb ik afgelopen zaterdag de auto zowel links als rechts voorzien van nieuwe draagarmen en fuseekogels (ik was redelijk zeker dat dit het moest zijn). Deze waren behoorlijk ingescheurd en ik merk zeker een groot verschil in stabiliteit maar het probleem is niet weg. Er blijft een onrustig gevoel in het stuur alsof iedere oneffenheid in het wegdek direct aan het stuur word doorgegeven. Drempels komen hard binnen (soms met in de verte een bonk) snelheid lijkt niet echt invloed te hebben maar misschien wel wat heftiger bij hogere snelheden. Heb in de maanden nu zowel zomer als winterbanden (waarvan ook 2 van elk nieuw) gemonteerd gehad maar dit maakt niets uit. Ik speling op stabilisatorstangen gecontroleerd, hier lijkt niets mis mee te zijn. Wel heb ik de linker as eraf gehad omdat ik de as niet had losgemaakt en hierdoor bij het monteren van de draagarm de homokineet uit elkaar trok (dat gebeurt me niet nog een keer) en ik merkte op dat het lager dat daar opzit niet heel soepel geleidelijk draaide ,geen speling dus ik weet niet of dit het kan zijn. Als laatste maar misschien heeft het verband heb ik boven de 110 kmh bij het remmen een vrij hevige trilling die voor het vervangen vooral in het stuur en rempedaal voelbaar was maar nu een resonatie brom door de hele koets veroorzaakt. Ik denk hierbij aan kromme schijven maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit verband heeft met het hierboven beschreven probleem..
Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven?
Ik verdenk op dit moment de volgende onderdelen:
* schokbrekers voorzijde (bij induwen echter niets vreemds te merken en ook gewoon stabiel weggedrag , wel waarschijnlijk al 310000km oud)
* veerschotelrubbers en/of veerpootlagers
* klevende handrem (hoe controleer ik dat)
* uitlijnen lijkt me niet de oorzaak maar moet ik nog wel laten doen (doe ik natuurlijk het liefst na dat ik bovenstaande heb uitgesloten)
Help!!