onderhoud/schoonmaak en stappenmotor vraag 850 t5

Kaneelschep

Subject:

onderhoud/schoonmaak en stappenmotor vraag 850 t5

· 
Posted: 25.05.2013 - 16:07  ·  #1
Hoi daar.

Ik ben een beetje bezig de motor van onze t5 2liter schoon te maken.
Aanzuigbuizen van binnen beetje schoonmaken. Gasklep schoonmaken. Uitgedroogde slangetjes vervangen. Dat soort dingen.

Nu heb ik ook de stappenmotor een badje gegeven en schoongepulkt.
Was erg vies, en ik merkte wel eens een beetje schommeling in stationair-toeren. Dus ik dacht ik test hem ook meteen even.
Dus de stappenmotor zo los even aan de kabel gehangen en het contact op 2 gezet.
De stappenmotor ging flink vibreren wat ik op zich al vreemd vind maar de klep klapt ook niet dicht.
Die blijft staan waar ie staat. En als je hem wat heen en weer schudt klapt ie ook gewoon zo los heen en weer net als ie doet als er geen stroom op staat.
Ik ben gewend van andere autos dat de klep naar dicht positie gaat als je hem zo aan de stroom hangt. En dat ie niet trilt trouwens :D

Kan iemand mij misschien bevestigen of de stappenmotor dit zo hoort te doen? En hoe je hem dan kan testen??

Bedankt!
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

Re: onderhoud/schoonmaak en stappenmotor vraag 850 t5

· 
Posted: 26.05.2013 - 10:54  ·  #2
de stappenmotor is simpel te testen door hem gewoon in te bouwen en de auto te starten. Als je stationair toerentel netjes stabiel blijft is hij goed. Naast de auto is hij niet te testen omdat hij alleen maar naar een bepaalde stand zal gaan want hij krijgt immers geen instructies van het motormanagement.

Schoonmaken is overigens het beste te doen met een spuitbus met roet oplossende spray
Kaneelschep

Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 14:10  ·  #3
Ja maar dat is geen testen :D dat is gewoon gokken.
Want als ie dan niet goed loopt kan het net zo goed nog aan allemaal andere dingen liggen.
Ik wil duidelijk uitsluiten of 1 ding werkt of niet. ;)

Naast de auto is hij niet te testen omdat hij alleen maar naar een bepaalde stand zal gaan)

Dat vroeg ik dus ook. ;) Naar welke stand zal ie dan gaan?
Ik ben gewend bij meerdere autos dat hij naar de dichtstand hoort te gaan.
...

Subject:

· 
Posted: 26.05.2013 - 22:01  ·  #4
Schommelig lopen kan ook te maken hebben met vacuum. Dus slagetjes of O-ringen die niet helemaal fris meer zijn. Volgens mij doet een stappenmotor het wel of niet. Dus als je de stekker eruit trekt en je motor slaat (bijna) af dan is deze sowieso nog goed. Dan zou je het in vacuum moeten zoeken.

Selected quotes for multi-quoting:   0