Onderste kruiskoppeling van de V70R vervangen

Oorzaak van speling op stuur vastgesteld, nu nog oplossen

Brambo67
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Onderste kruiskoppeling van de V70R vervangen

· 
Posted: 25.06.2018 - 20:49  ·  #1
Zoals in de titel vermeld is de oorzaak voor de speling in m'n stuur vastgesteld. Het zit 'm in de onderste kruiskoppeling die stuurkolom met stuurhuis verbindt. Is er iemand die hiermee ervaring heeft en tips kan geven? Het lijkt me vooral lastig om 'm los te maken van de as van het stuurhuis. Je kunt er bij via de opening vanuit de voetenruimte maar dan heb je (bijna) geen ruimte om de bout los te krijgen. Via de onderzijde lijkt me ook een uitdaging gezien alles wat er in de weg zit. Aan de andere kant het ik op een Russische (...) site gevonden en gezien dat het kan. Wie heeft ervaringen/tips?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Onderste kruiskoppeling van de V70R vervangen

· 
Posted: 25.06.2018 - 20:51  ·  #2
Gaat prima los met heel lang verleng stuk, of meerdere aan elkaar, met als laatst een kniestuk en dop.

HEEL goed weken met kruiolie.

Zet het stuur in rechtuitstand, en verdraai daarna niks meer. Anders sloop je de SAS.

Succes.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 25.06.2018 - 21:54  ·  #3

Gaat prima los met heel lang verleng stuk, of meerdere aan elkaar, met als laatst een kniestuk en dop.

HEEL goed weken met kruiolie.

Zet het stuur in rechtuitstand, en verdraai daarna niks meer. Anders sloop je de SAS.

Succes.

Da´s info waar je wat aan hebt Bram!
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 25.06.2018 - 22:16  ·  #4
Je kan uiteraard ook de sas eerst verwijderen uit het stuur....

Dan kan je doen wat je wil. Zolang het stuurhuis maar blijft staan.

Zijn wel klusjes waar je even je kop bij moet houden.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 09:44  ·  #5
Top. Even voor mijn beeldvorming; van welke zijde ga ik 'naar binnen' ;-) om bij die bout te komen. Is dat met de auto op de brug vanaf onderzijde of juist vanaf linksvoor. Of misschien boven langs? Dat van de kruipolie had ik idd al bedacht. Je kunt er goed bij volgens mij als je die mof losmaakt en langs daar die bout inspuit met kruipolie.

Bedankt ook voor de tip voor de SAS. Ik haal denk ik sowieso het stuur eruit om er gemakkelijker bij te kunnen. Als ik de stuurstang markeer moet dat goedkomen. Heb al wat van die klusjes gedaan in het verleden. Het idee dat de R nu ook weer strak gaat sturen maakt me nu al blij :-)
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 09:55  ·  #6
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 13:13  ·  #7
Aaargh... Die solenoid op de foto rechtsonder de kruiskoppeling... Ik kan dat ding niet meer zien... :'( >_<

Grapje

Weinig ruimte om te werken daar, dus succes!
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.06.2018 - 20:04  ·  #8
Interessant, heb ook n piepklein beetje speling op mijn stuur. Zal straks wel lezen hoe lastig de klus is 😉
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.07.2018 - 13:21  ·  #9
Gisteren bezig geweest. Auto op de brug, linker voorwiel eraf en met een dop 10 met verlengstukken en knietje geprobeerd de boel los te krijgen. Toch besloten eerst maar goed te soppen met kruipolie. Ging toch wat te pittig en had weinig tijd. Deze week van binnenuit nog maar wat kruipolie erbij en dan volgende week nieuwe poging.
Brambo67
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.07.2018 - 23:05  ·  #10
Vanavond de klus gedaan. Twee weken nadat ik de bout op de kruiskoppeling heb 'ingesopt' met WD40 maar weer geprobeerd. Klus is klaar en wát een verschil!! Wat hebben we gedaan:

- Auto op brug
- Bok onder subframe
- Linker voorwiel verwijderd
- Stuur in de goed stand
- Bout met koppelstukken, kniestuk en ratel losgedraaid maar wel laten zitten
- Mof binnenzijde uit schutbord getrokken (ring verwijderen)
- Bout van stuurkolom losgedraaid en kruiskoppeling los van stuurkolom
- Bout uit kruiskoppeling gehaald waardoor deze van het stuurhuis kan
- Met een lang wrikijzer voorzichtig vanaf de onderzijde de kruiskoppeling omhoog getikt
- Van binnenuit losgetrokken
- Kruipolie op stuurhuis en nieuwe kruiskoppeling van binnenuit met rubber hamer voorzichtig op stuurhuis getikt
- Alles weer vast met locktite

Alles bijelkaar met twee man minder dan een uur werk. Stuurt weer als een scheermes.... Nou ja, dat doet ook een R niet ;-) Maar veel beter dan dat het was en totaal geen speling meer!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 17.07.2018 - 23:59  ·  #11
Mooi!, die kan je weer van je lijst afvinken!
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.07.2018 - 14:13  ·  #12
Da's een mooi klusje... Beter dat 't gefixt is!
latten
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.07.2018 - 20:50  ·  #13
Toevallig ook de artikel nummers van nieuwe kruiskoppeling bij de hand? Heb vermoed ik hetzelfde probleem. 🙁
JMA1992
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 32
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 09:20  ·  #14
Quote door Brambo67

Zoals in de titel vermeld is de oorzaak voor de speling in m'n stuur vastgesteld. Het zit 'm in de onderste kruiskoppeling die stuurkolom met stuurhuis verbindt. Is er iemand die hiermee ervaring heeft en tips kan geven? Het lijkt me vooral lastig om 'm los te maken van de as van het stuurhuis. Je kunt er bij via de opening vanuit de voetenruimte maar dan heb je (bijna) geen ruimte om de bout los te krijgen. Via de onderzijde lijkt me ook een uitdaging gezien alles wat er in de weg zit. Aan de andere kant het ik op een Russische (...) site gevonden en gezien dat het kan. Wie heeft ervaringen/tips?

Hoi,

Ik wil dit ook gaan controleren in verband met tegensturen/Stuurprobleem met slecht weer. Wat voor probleem had jij met deze speling? Hoe heb je dit geconstateerd?
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.10.2024 - 12:55  ·  #15
Quote door JMA1992

Quote door Brambo67

Hoi,

Ik wil dit ook gaan controleren in verband met tegensturen/Stuurprobleem met slecht weer. Wat voor probleem had jij met deze speling? Hoe heb je dit geconstateerd?

Brambo67 zit volgens mij niet meer op het forum, ik heb enkele jaren geleden zijn R gekocht , hij had toe een Tesla gekocht/geleased.

Selected quotes for multi-quoting:   0