Onderstel grondig aanpakken!

 
 
 
 
 
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 04.07.2018 - 23:18  ·  #1
Leden,

Gezien de kilometers die ik blijf maken met de S60 (zeker 50.000 kilometer per jaar) wil ik de auto eigenlijk weer in frisse conditie hebben. Het motortje doet het prima, dus geen reden tot zorgen of plots onverwachts onderhoud. Daarom wil ik graag investeren in het onderstel, iets waar je blijvend plezier van gaat hebben.

Het volgende heb ik al in hoofd. Het lijkt me verstandig alles in 1x te bestellen en te laten vervangen. Want eerlijk is eerlijk, je haalt een totaal anders rijdende auto op. En zoals Bigdog wel eens zei, met gebruik van OEM onderdelen rijdt de auto straks weer zoals Volvo hem ontworpen heeft.

Wat zouden jullie nog toevoegen aan onderstaand lijstje? Of is ie aardig compleet zo?
Ik dacht ook wel eens iets te lezen van achterasrubbers?

1- Schokdemper voor & achter.
2- Draagarmen voor.
3- Motorsteunen
4- Versnellingsbaksteun
5- Fuseekogels
6- Spoorstangen
7- Stabilisatorstangen voor & achter
8- Rubbers torsiesteunen
9- Silentblocks (alles vooras?)
10- Stuurkogels

///EDIT ;
11- Veerpootlager,- en rubber

Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 04.07.2018 - 23:38  ·  #2
Dat wordt een beste aderlating, is mijn ervaring.
Maar goed, daar krijg je wel een strak sturende auto voor terug.
Misschien ook de veerpoot rubbers, lagers en de stuurkogels aan een grondige inspectie onderwerpen ?
En de rubbers op de achteras, tja, laat ik me nu maar even stil houden....., voordat je compleet leeg gaat lopen.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 08:56  ·  #3
Stuurkogels staan er al (net onder de foto zie ik). Veerpootrubbers en lagers inderdaad ook meenemen.

Nu maak je me wel nieuwsgierig naar de achterasrubbers 😳
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 687
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 09:16  ·  #4
Veren zelf? Of is dat meer bij een XC dat ze vaak breken?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5095
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 09:31  ·  #5
Ik zou overwegen lemforder te nemen Martijn.
Scheelt in prijs wel te opzichte van Orgineel.

Onderstaand de prijzen bij motoinegtrator.de ( Totaal € 383.67)
(Bij autodoc € 494.28)


Scheelt maar een paar euro. € 110.61

Motorsteun Boven 28787 01 : € 33.96
https://www.motointegrator.de/…r-28787-01

Motorsteun rechts onder 29701 01 : € 39.18
https://www.motointegrator.de/…r-29701-01

Baksteun 29696 01 : € 28.80
https://www.motointegrator.de/…r-29696-01

Motorsteun balg 29698 01 : € 55.18
https://www.motointegrator.de/…r-29698-01

Stabistang voor 25553 02 € 15.64
https://www.motointegrator.de/…r-25553-02

Stabistang achter 26793 01 € 28.53
https://www.motointegrator.de/…r-26793-01

Fuseekogel 25550 02 € 24.16
https://www.motointegrator.de/…r-25550-02

Spoorstang Links 26676 02 € 17.40
https://www.motointegrator.de/…r-26676-02

Spoorstang rechts 26677 02 € 17.40
https://www.motointegrator.de/…r-26677-02
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 09:59  ·  #6
Je schrijft spoorstang, maar de foto die je er hebt neergezet is van de stuurkogel. Nu worden deze namen vaker door elkaar gebruikt, maar als je toch de boel los hebt zou ik adviseren om zowel de buitenste (stuurkogel) als binnenste (spoorstang) te vervangen.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 11:04  ·  #7
Quote door Plein69

Ik zou overwegen lemforder te nemen Martijn.


Tot nu toe de volgende fabrikanten voor verschillende onderdelen;
- Sachs,
- Lemförder,
- SKF.

De Volvo rijdt nu prima, geen rammels in het onderstel. Maar ik heb qua S60 geen referentie en de kilometers gaan al vlug over de 3 ton. Aangezien ik de auto zeker over half miljoen wil rijden kan ik beter zo lang mogelijk plezier hebben van een fris onderstel toch? Zo zie ik het.

Inmiddels zit ik op ca. €950 aan onderdelen..
Langzamerhand zit ik dan ook wel aan het maximale budget wat ik er aan uit wil gaan geven, maar denk ik ook dat ik een heel eind ga komen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 11:26  ·  #8
Als je geen rammels of speling hebt, betwijfel ik of je een merkbaar verschil gaat hebben door nieuwe onderdelen te monteren. Allicht zal vers rubber, ook als het niet ingescheurd of uitgerekt is, wat soepeler reageren dan 13 jaar oud rubber met 3 ton jaar ervaring, maar toch betwijfel ik of het echt merkbaar gaat zijn. En dan is het een hoop geld... en je schrijft 'te LATEN vervangen': dat kost ook nog een lieve duit voor al die onderdelen, dus hou daar ook rekening mee.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 59
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 11:59  ·  #9
Eens met bolbo.
Ik zou eerst alleen de motorsteunen vernieuwen. Ben je voor minder dan €200,- klaar
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 12:41  ·  #10
Misschien kun je de subframe rubber-inserts overwegen?
Schijnt ook te helpen in het verhogen van het rijgenot.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 18:18  ·  #11
Quote door Bolbo

Als je geen rammels of speling hebt, betwijfel ik of je een merkbaar verschil gaat hebben door nieuwe onderdelen te monteren. Allicht zal vers rubber, ook als het niet ingescheurd of uitgerekt is, wat soepeler reageren dan 13 jaar oud rubber met 3 ton jaar ervaring, maar toch betwijfel ik of het echt merkbaar gaat zijn. En dan is het een hoop geld... en je schrijft 'te LATEN vervangen': dat kost ook nog een lieve duit voor al die onderdelen, dus hou daar ook rekening mee.


Hij heeft een S60, die rammelt sowieso minder als een V.
En ook na 3 ton kan het nog verassend stil zijn in de auto.
En voor de montage...., daar maak ik me bij hem niet druk over.
Martijn kennenende heeft hij dit gedeelte al rond.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 22:52  ·  #12
7- Stabilisatorstangen voor & achte

Ik neem aan dat je het over de end-links hebt? want anders is het nogal onzin :D

Wat bedoel je met:
9- Silentblocks (alles vooras?)


Ook eens met de inserts voor de subframe rubbers, ga je meer profijt van hebben dan nieuwe XC90 subframe bussen, en flink euro's en arbeid besparen.


Verder mooie grondige aanpak! Ga je plezier aan beleven.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 23:10  ·  #13
We hadden eigenlijk afgelopen zaterdag elkaars auto eens flink aan de tand moeten voelen. Bij mijn auto is praktisch alles gedaan, wat op jouw lijstje staat. Mij lijkt wel, dat als je toch die veerpoot uit elkaar trekt, dat je dan alles mee zou moeten nemen. Die veren verslijten niet bij een S60, dus daar heb je geen omkijken naar, maar die rubber(tuinslang) tule rond de onderste wikkeling niet vergeten te vernieuwen, alsook de bovenste taatspot en rubbers. Als je naar strakker rijden wilt, misschien toch een veerpootbrug......Ik hou het erop, dat dat een flinke verbetering is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 05.07.2018 - 23:34  ·  #14
Neem aan dat je stabilisator stangen bedoeld, een veerpootbrug doet nagenoeg niks?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Onderstel grondig aanpakken!

 · 
Posted: 06.07.2018 - 00:01  ·  #15
Quote door V70R^2

Neem aan dat je stabilisator stangen bedoeld, een veerpootbrug doet nagenoeg niks?


Mijn stabilisatiestangen zitten in vers rubber, voorzien van nieuwe end-links. De veerpootbrug is grotendeels eigen makelij en voldoet optimaal. Waarom zijn alle R- uitvoeringen ermee voorzien, als ze functieloos zouden zijn?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0