Sinds een paar weken krijg ik de gevreesde meldingen van het 4C onderstel van mijn V70R. Het begint met af en toe een melding en nu gaat direct het oranje driehoekje branden met de melding dat het onderstel service nodig heeft.
Via VIDA heb ik kunnen vaststellen dat het om de demper linksvoor gaat. De melding was in het begin nog te verwijderen en het onderstel was opnieuw te kalibreren. Nu gaat dat ook niet meer.
Ik wilde met een multimeter aan de slag om weerstand te meten maar heb het anders gedaan. Onderstaand vijf plaatjes; de eerste is de melding, de volgende geven activering van eerst de rechter en dan de linker schokbreker. Duidelijk is te zien dat bij activering de linker op 0,01A blijft staan terwijl de rechter naar 0,40A gaat. Mijn conclusie is dat er geen 'stroom' op gang komt omdat de weerstand van de schokbreker te hoog is. Dit duidt volgens mij op een breuk in de kabel of een interne storing. In dat laatste geval zal alleen een nieuwe schokbreker soelaas bieden (en dan dus ook rechtsvoor ) In het eerste geval zou het vervangen van de kabel soelaas moeten kunnen bieden.
Nu kunnen volgens mij die kabels niet vervangen worden en is de enige optie het stuk tussen demper en stekker vervangen middels solderen en krimpkous. Ik zit er nu dus aan te denken de veerpoot los te maken zodat ik op een werkbank of iets dergelijks een nieuwe kabel kan monteren. Lukt dit niet dan kan ik altijd nog de dempers vervangen. De reden dat ik hiermee terughoudend ben is dat de dempers voor en achter er prima uitzien, geen lekkage of corrosie. Uiteraard ben ik bekend met het feit dat dempers in de loop der tijd minder worden maar om nu € 1.000,00 af te tikken voor vier nieuwe of € 500,00 voor twee nieuwe gaat me nog wat ver. Zeker omdat ze technisch/mechanisch verder doen wat je er mag van verwachten.
Is mijn gedachtengang een beetje logisch of heeft iemand nog briljante suggesties? Graag reacties.
Via VIDA heb ik kunnen vaststellen dat het om de demper linksvoor gaat. De melding was in het begin nog te verwijderen en het onderstel was opnieuw te kalibreren. Nu gaat dat ook niet meer.
Ik wilde met een multimeter aan de slag om weerstand te meten maar heb het anders gedaan. Onderstaand vijf plaatjes; de eerste is de melding, de volgende geven activering van eerst de rechter en dan de linker schokbreker. Duidelijk is te zien dat bij activering de linker op 0,01A blijft staan terwijl de rechter naar 0,40A gaat. Mijn conclusie is dat er geen 'stroom' op gang komt omdat de weerstand van de schokbreker te hoog is. Dit duidt volgens mij op een breuk in de kabel of een interne storing. In dat laatste geval zal alleen een nieuwe schokbreker soelaas bieden (en dan dus ook rechtsvoor ) In het eerste geval zou het vervangen van de kabel soelaas moeten kunnen bieden.
Nu kunnen volgens mij die kabels niet vervangen worden en is de enige optie het stuk tussen demper en stekker vervangen middels solderen en krimpkous. Ik zit er nu dus aan te denken de veerpoot los te maken zodat ik op een werkbank of iets dergelijks een nieuwe kabel kan monteren. Lukt dit niet dan kan ik altijd nog de dempers vervangen. De reden dat ik hiermee terughoudend ben is dat de dempers voor en achter er prima uitzien, geen lekkage of corrosie. Uiteraard ben ik bekend met het feit dat dempers in de loop der tijd minder worden maar om nu € 1.000,00 af te tikken voor vier nieuwe of € 500,00 voor twee nieuwe gaat me nog wat ver. Zeker omdat ze technisch/mechanisch verder doen wat je er mag van verwachten.
Is mijn gedachtengang een beetje logisch of heeft iemand nog briljante suggesties? Graag reacties.