Ik werk in de staalwereld, en de plaatjes die in de koppelomvormer gelast zijn, zijn producten die wij prima zouden kunnen leveren.
Let wel: wij leveren ze niet
Wat vaak al snel vergeten wordt is dat dit soort plaatjes gesneden of misschien zelfs wel gestanst worden, waarna ze waarschijnlijk met de hand getapt worden. Het is dan zeer goed mogelijk dat er af en toe eens een product bij zit wat niet goed is.
Het blijft hoe dan ook mensen werk. En vergis je niet in de aantallen waarin deze onderdelen gemaakt worden.
Blijft wel raar dat bij het aandraaien van de bouten er niets gemerkt is, want de bout zal er ook nooit fijn in zijn gegaan.
Als ik de foto's zo zie, is, met de kennis die we nu hebben, er vrij eenvoudig een simpele controle uit te voeren door de bouten stuk voor stuk los te draaien, kijken of er rondom het draad een randje vrij van roest is, waarna je de bout weer kunt vastzetten.
Of zie ik het nu te simpel? Ik ken de automaatbakken niet, maar het lijkt er op dat je de bout eenvoudig kunt bereiken zonder de hele bak te verwijderen.
Wat me ook opvalt is de (rond lopende) las aan de buitenzijde. Deze heeft aan 1 zijde een redelijke "dubbele" lasrups.
Iets wat me eigenlijk meer verbaasd dan een scheef getapt plaatje, omdat de lassen ongetwijfeld met de robot zijn aangebracht. En reken er op dat je met de robot lassen kunt leggen waar je je vingers bij aflikt... Trust me, I know
Een dergelijke las kan ook zeker voor onbalans zorgen.
Wordt een koppelomvormer nog gebalanceerd na revisie? En als ik het goed heb, draait de koppelomvormer mee met de krukas of niet? Dus tijdens normaal rijden tussen de 1500 en 3000 toeren, bij sporten up to 6000 toeren (of 4500~5000 bij de dieselaars)?