Beste forumleden,
na jaren Volvo oldtimers gereden te hebben (Volvo 145 en 740) ben ik sinds een aantal maanden in de moderne autowereld gestapt en heb een V70 bifuel uit 2004 gekocht.
Je merkt dat de techniek al die jaren niet heeft stilgestaan maar kom er ook steeds meer achter dat het zelf klussen aan zo'n auto wel lastiger wordt en daarom hierbij mijn eerste vraag aan jullie in de hoop dat hier al meer leden last van gehad hebben.
Na aankoop van mijn V70 bleek al snel dat het toerental soms bij het loslaten van het gas onder de 700 toeren daalde.
Het toerental trekt dan wel weer bij maar schiet dan eerst weer door de 1000 toeren om daarna weer op de 700 uit te komen.
Als het toerental zo sterk daalt staat de motor ook te schudden en in een enkel geval slaat hij af of schakelt over op benzine.
Voor de duidelijkheid dit probleem doet zich ook voor bij het rijden op benzine maar is minder heftig aanwezig omdat het vermogen op gas wat minder is.
Ik heb de auto laten uitlezen en er komt een permanente storing uit met code 440A alleen kan ik daar weinig over terug vinden op het internet.
Bedrijf waar ik de auto gekocht heb komt er niet uit en inmiddels is er ook al het een en ander gecontroleerd of vervangen.
- Bougies zijn vernieuwd
- carteontluchting slang is vernieuwd omdat deze valse lucht aanzoog.
- Inlaat gedeelte is op druk getest voor lekken en is helemaal dicht.
- Lamba sonde na de cat is vernieuwd omdat deze stuk was
- gasklep is schoongemaakt
vreemde is dat dit probleem zich niet altijd voordoet maar wel lastig is bij filerijden omdat de auto bij optrekken nog weleens te nijging heeft om af te slaan.
Wat me verder opvalt is dat bij het schakelen je het gas loslaat om te koppelen het toerental soms ook omhoog schiet (paar honderd toeren) terwijl je geen extra gas geeft.
Ik heb al gezocht naar deze storing op het forum maar heb (nog) niets kunnen vinden wat hierop lijkt dus ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.
Alvast bedankt voor jullie reacties en met vriendelijke groet, John
na jaren Volvo oldtimers gereden te hebben (Volvo 145 en 740) ben ik sinds een aantal maanden in de moderne autowereld gestapt en heb een V70 bifuel uit 2004 gekocht.
Je merkt dat de techniek al die jaren niet heeft stilgestaan maar kom er ook steeds meer achter dat het zelf klussen aan zo'n auto wel lastiger wordt en daarom hierbij mijn eerste vraag aan jullie in de hoop dat hier al meer leden last van gehad hebben.
Na aankoop van mijn V70 bleek al snel dat het toerental soms bij het loslaten van het gas onder de 700 toeren daalde.
Het toerental trekt dan wel weer bij maar schiet dan eerst weer door de 1000 toeren om daarna weer op de 700 uit te komen.
Als het toerental zo sterk daalt staat de motor ook te schudden en in een enkel geval slaat hij af of schakelt over op benzine.
Voor de duidelijkheid dit probleem doet zich ook voor bij het rijden op benzine maar is minder heftig aanwezig omdat het vermogen op gas wat minder is.
Ik heb de auto laten uitlezen en er komt een permanente storing uit met code 440A alleen kan ik daar weinig over terug vinden op het internet.
Bedrijf waar ik de auto gekocht heb komt er niet uit en inmiddels is er ook al het een en ander gecontroleerd of vervangen.
- Bougies zijn vernieuwd
- carteontluchting slang is vernieuwd omdat deze valse lucht aanzoog.
- Inlaat gedeelte is op druk getest voor lekken en is helemaal dicht.
- Lamba sonde na de cat is vernieuwd omdat deze stuk was
- gasklep is schoongemaakt
vreemde is dat dit probleem zich niet altijd voordoet maar wel lastig is bij filerijden omdat de auto bij optrekken nog weleens te nijging heeft om af te slaan.
Wat me verder opvalt is dat bij het schakelen je het gas loslaat om te koppelen het toerental soms ook omhoog schiet (paar honderd toeren) terwijl je geen extra gas geeft.
Ik heb al gezocht naar deze storing op het forum maar heb (nog) niets kunnen vinden wat hierop lijkt dus ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.
Alvast bedankt voor jullie reacties en met vriendelijke groet, John