Onregelmatig toerental

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 03.02.2019 - 19:30  ·  #46
Quote door staaf

Ik hoor de pomp ook nooit, enkel als de auto 'op contact' gaat.


Staaf,
Ik heb weer wat progressie geboekt. De EGR bypass sloot bij mij niet goed aan op de EGR koeler.
Ik rook ook regelmatig een rookgas lucht als ik achteruit reed of met een rugwind voor het stoplicht stond.

Onlangs heb ik in Vida het regeratieprogramma gestart om te kijken waar het lekt. Daaruit bleek de aansluiting op de koeler te lekken.

Blijkbaar is dit eerder los geweest want na demontage miste ik de pakking en op de flens van de bocht zat een verwrongen plek.

Na een paar dagen kan ik zeggen dat ik een paar klachten kwijt ben.
Terugvallen toerental (500rpm) na ontkoppelen.
Pendelen van hoog naar laag bij iets verhoogd toerental.

Wel blijft de motor stationair een trilling / misslag geven.
Echter met de airco aan (meer weerstand) valt dit weg of niet meer op. Mogelijk hangt dit samen met de opvoerpomp die wat rumoerig is.

Al met al, het wisselen van toeren kwam dus door een lek.
Gr, Martijn
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 03.02.2019 - 19:59  ·  #47
Martijn,
Goed te horen dat je progressie gemaakt hebt. Ik kijk dit ook eens na.
Kan je eens beter/duidelijker aangeven waar het nu juist gelekt heeft? Ik zie het niet direct voor me. Was die plaats een beetje bereikbaar?
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 03.02.2019 - 20:50  ·  #48
Ik neem aan dat je het over de geribbelde bocht hebt? Degene die de ene kant vast zit aan de ingang van de egr-koeler, de andere kant zit ergens vast aan het uitlaatspruitstuk.

Ik zit in vida te kijken, en volgens de tekening zit er geen dichting tss bocht en koeler. Wel zit er een dichting tss spruitstuk en bocht.
Over welke dichting heb jij het juist?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 03.02.2019 - 22:10  ·  #49
Quote door staaf

Ik neem aan dat je het over de geribbelde bocht hebt? Degene die de ene kant vast zit aan de ingang van de egr-koeler, de andere kant zit ergens vast aan het uitlaatspruitstuk.

Ik zit in vida te kijken, en volgens de tekening zit er geen dichting tss bocht en koeler. Wel zit er een dichting tss spruitstuk en bocht.
Over welke dichting heb jij het juist?


Ik heb het inderdaad over de geribbelde bocht.
Op de tekening is er 1 klem en 1 pakking zichtbaar. Maar in de onderdelen lijst staat er een 2-tje bij. Er horen er dus 2 te worden geplaatst.

Als het hitteschild weg is kan je er van de achterkant vrij goed bij, mits de dop 7mm vanaf die kant op de klem gezet kan worden.
Bij mij was de klem op de koeler vanaf de accu zijde aangedraait.
Met een kleine ratel is het gelukt hem los te krijgen.
Luchtfilter eruit, en met de hand onder de accubak door kon ik de ratel op de klem krijgen.
De ratel moest ik tussen de brandstofpomp en accubak laten zakken.

Ik zou ik jouw geval eerst een keer het regereratie programma starten. Als er wat lekt, zie je het binnen 30”
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 04.02.2019 - 19:49  ·  #50
Martijn,
Deze middag het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk losgemaakt en de klem rond de bocht proberen aandraaien, deze zat echter muurvast.
Wel kon ik bouten van het uitlaatspruitstuk een kwarttoer aandraaien. De klem aan de andere zijde heb ik nog niet gecontroleerd, daarvoor moet de batterij er uit als ik het goed zie.
Ik heb handmatig een regeneratie geforceerd, en heb geen lekkage kunnen vaststellen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 04.02.2019 - 21:17  ·  #51
Quote door staaf

Martijn,
Deze middag het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk losgemaakt en de klem rond de bocht proberen aandraaien, deze zat echter muurvast.
Wel kon ik bouten van het uitlaatspruitstuk een kwarttoer aandraaien. De klem aan de andere zijde heb ik nog niet gecontroleerd, daarvoor moet de batterij er uit als ik het goed zie.
Ik heb handmatig een regeneratie geforceerd, en heb geen lekkage kunnen vaststellen.


Dan hoef je daar niet verder te kijken lijkt mij. Een daadwerkelijk lek had je gemerkt. Dan hangt er een walm van onverbrande diesel omheen.

Weer een oorzaak afvinken 😉
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 08.05.2019 - 23:57  ·  #52
Ik heb weer wat tijd gevonden om mijn "probleem" van onregelmatig toerental uit te zoeken. Een tijd geleden had ik al gemerkt dat het uitschakelen van alle elektrische gebruikers het probleem oproept bij warme motor. Op zo'n moment zie je overal wisselende waardes terug komen. Toerental, brandstofdruk, amperage van de dynamo en zelf de Vida test voor de injectoren wordt dan kantje boord voor de normaal waardes.

Schakel ik vervolgens alles in wat stroom verbruikt, verdwijnen alle onregelmatigheden als sneeuw voor de zon. Ook verstuivers geven weinig foutmarge in de Vida test. En zelfs luisteren met een schroevendraaier tegen je hoofd naar de verstuivers (lang leve Yoeptoep) geeft een regelmatig geluid van de verstuivers.

Omdat van alle gemeten waardes (die in opgeschreven had) een aantal afwijkingen gezien heb ben ik daarmee verder gaan beredeneren.
Brandstofdruk ligt net onder gewenste waarde
De stroom (mV) door de brandstofdruk regelklep (rail) ligt iets hoger dan Vida aangeeft, en de brandstofstroom regelklep (inspuitpomp) geeft bijna te hoge doorstroom %.

Brandstofdruk: 325 bar ipv 340 bar
Rail is 730 mA ipv 700mA richtwaarde
Stroomklep is 45% ivp 20-50% richtwaarde. Op zich geen schokkende waardes, maar toch. De injectoren blijken hier te lezen gevoelig.

Omdat tijdens het onregelmatig lopen het erop lijkt dat de opvoerpomp enorm veel brandstof verzet en dit ook wat pulserend verloopt verdenk ik te veel retour brandstof langs de kleppen.

Ik heb vandaag de weerstand gemeten van de railklep en pompflow klep.
De regelklep heb ik vorig jaar al vervangen voor een ander exemplaar en geeft herkenbare weerstand.
Maar de railklep geeft 5 ohm als weerstand ipv 3.4 ohm als voorgeschreven. Omdat de raildruk hoger wordt naar mate de mA door de klep toe neemt ben ik hiermee gaan rekenen.
In mij beleving gaat er een vermogen van 2,6 watt door de klep nu, terwijl voor geschreven 1,8 watt door de ECU wordt geregeld.
Som R=UxI en vervolgens P=UxI

De rail laat dus heel weinig retour brandstof door. Dit wordt vervolgens gecompenseerd door de flowklep die minder hoge druk levert op de rail waardoor deze op (minimale) druk komt. Ik vermoed dat wanneer ik alle verbruikers uitschakel er zo weinig weerstand in het motorblok zit dat de de flowklep de boel niet stabiel kan houden. Dat de motor verdurende aan het zoeken is naar de juiste (stabiele) waardes en dit met de flowklep niet goed kan.

Deze theorie heb ik geprobeerd te simuleren.
Door de oude flowklep zonder te monteren aan de stekker te hangen, (en de gemonteerde dus niet bekrachtigd werd heb ik de railklep flink laten werken.
Uiteraard loopt de raildruk te ver op dan nodig en geeft Vida een foutcode, maar het blok liep als een zonnetje!!

Rijden heb ik geprobeerd, maar dat ging gepaard met storingsmelding op de dash console. Maar het stationair draaien en toeren verhogen is zoals je zou verwachten.

Ik ga in ieder geval een railklep scoren en ervaren op mijn theorie klopt.

In die theorie zou de rail iets meer retourbrandstof doorlaten, de flowklep juist veel minder, de opvoerpomp vanuit de tank meer tegendruk krijgen en de raildruk stabieler en iets hoger.

Waarschijnlijk volgende week pas tijd voor onderdelen, dus de update komt later.

Wish me luck!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 09.05.2019 - 00:31  ·  #53
Good luck!!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 09.05.2019 - 09:09  ·  #54
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 00:21  ·  #55
Inmiddels kan ik na een paar weken met zekerheid zeggen dat de onregelmatige loop en pulserende brandstofpomp verdwenen zijn.

Maar de oplossing kwam uit verassende hoek. Met de promotie van VDash, en het gebruik ervan, ben ik erachter gekomen dat er afwijkende verstuivercodes uit de ECM kwamen dan er in de motor gemonteerd te lezen is.

Waarschijnlijk in het verleden toch andere verstuivers gemonteerd in het verleden of het is door het Obbe kuurtje gekomen. Obbe gaf aan in ieder geval niks met verstuivercodes te kunnen. In ieder geval kan je de codes aanpassen in VDash. Kost een paar euro via Paypal of gratis voor 24h.

Maar direct na het aanpassen liep het blok krachtiger en egaler. Geen onregelmatige loop. Ik had eerst de gratis poging gedaan, maar al snel betaald aangepast.

Toch werd het nog even spannend want in de dagen erna kreeg ik serieuze problemen. Een verbruik zo hoog en misfires op sommige verstuivers.

Achteraf had dit te maken met een adaptief voor algen die ik heb gebruikt. Na het wisselen van het brandstoffilter (een paar dagen voor de regelklep en aanpassing codes) kwam ik een stroopachtige substantie tegen in het filter. Wittige, sluimerige drap zat in de lamellen van het filter.

Hierop heb ik van Bahrdal een algen reiniger gekocht en achteraf te hoog gedoseerd. Ik vermoed dat het voor schuimvorming heeft gezorgd waardoor de verstuivers misfires zijn gaan maken.

Inmiddels een paar weken verder en alles marcheert weer zoals het hoort.

Mooie loop, normaal verbruik.

Zelf wel even benauwd gehad..

Nu de laatste kwaal: stuurpomp die terminaal is. Donor ligt al klaar. Vrijdag wisselen.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 01:29  ·  #56
Martijn,

Goede berichten.....
Kan je wat meer details geven waar je juist dient op te letten kwa codes? Kan ik dit ook zien met VIDA?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 08:40  ·  #57
Quote door staaf

Martijn,

Goede berichten.....
Kan je wat meer details geven waar je juist dient op te letten kwa codes? Kan ik dit ook zien met VIDA?


Nee Vida laat hier niets van zien. Je kan dit vrij eenvouding inzien via VDash en een Dice. Het platform is webbased, je maakt een gratis account aan en je kan de codes inzien.

Ik moet nog wel enige nuancering maken. VDash gaf bij mij een type 8 verstuivers aan waarbij je enkel 6 tekens kan wijzigen. Hier heb ik een gok genomen. Omdat bij mij de verstuivercodes 7 tekens hebben in een 5xxxxxx serie hebben, twijfelde ik of het wel de juiste types en dergelijke waren.

Hier ging het mis. Ik had op de laptop een screenshot gemaakt van de oude codes, met als doel ze terug te plaatsen als het niet zou werken maar het plakken van het screenshot ging mis. In zo verre, ik kan hem later niet meer vinden om mijn laptop. Een foto maken met de telefoon had handiger geweest.

Toch heb ik een wijziging gemaakt in de laatste 6 digits van code. Eerst onbetaald, de wijziging vervalt dan na 24h, maar daarna gelijk definitief gemaakt via Paypal.

De dagen hierna begonnen de motor soms overslag te maken en behoorlijk te zuipen. Maar dit lag achteraf aan het overdoseren van het adaptief. Dit is nu weer normaal. Toen heb ik hem wel even geknepen....

Ik heb wat betreft de serienummers diverse vragen gesteld bij de Dealer en Bosch specialisten maar niemand kon goed antwoord geven hoe dat nu zat met de type 8 in VDash en de 5xxxxxxx serie op de verstuiver.

De dealer kon alleen zeggen dat voor €250,- de codes, met overschrijving van de tuning aangepast konden worden. Had een plan c kunnen worden als het drama bleef.

Lang verhaal kort maken: Via VDash kan je ze wel zien, maar enkel 6 van 7 tekens. Vida kan er niets mee. Voorzichtig zijn met aanpassen. Zolang je niet betaald valt de setting na 24h terug naar origineel (voor bewerking)
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 14:50  ·  #58
Martijn,
Ik heb net bij mijn wagen gekeken; die 5XXXXXXX code waar je het over hebt, is dit de code die achteraan op de verstuiver staat (tegen de voorruit aan, zeg maar).
Bij mij is dat 5 keer een andere code. begrijp ik nu goed dat je deze code ingegeven hebt in Vdash?

Ik zal dit zoeeven eens downloaden en kijken wat ik evt zie
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 15:31  ·  #59
Quote door staaf

Martijn,
Ik heb net bij mijn wagen gekeken; die 5XXXXXXX code waar je het over hebt, is dit de code die achteraan op de verstuiver staat (tegen de voorruit aan, zeg maar).
Bij mij is dat 5 keer een andere code. begrijp ik nu goed dat je deze code ingegeven hebt in Vdash?

Ik zal dit zoeeven eens downloaden en kijken wat ik evt zie


Klopt. Aan de uitlaatzijde staat de code die ik ingevoerd heb. De 1e 5 heb ik laten vervallen, de laatste tekens als code ingevoerd.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatig toerental

 · 
Posted: 29.05.2019 - 16:54  ·  #60
Martijn

Intussentijd Vdash geinstalleerd en reeds gekeken, bij mij stonden de juiste codes ingevuld in vdash, dus idd de codes die beginnen met een 5, maar dan zonder de 5. Je hebt dus de boosdoener gevonden....

Ik moest .net 4.5 installeren om vdash draaiend te krijgen, maar met die 4.5 draait Vida niet meer.
Ik vind ik het ook een eenvoudige tool om de service interval te resetten, de rest van de evt instellingen zit wss onder die betalende opties?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0