Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 
 
 
 
 
pascalc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 57
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2024
Subject:

Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 10.12.2024 - 19:16  ·  #1
Hallo,
Ik merk dat mijn motor wat raar onregelmatig loopt bij stationair toerental, beetje op en neer maar enkel wanneer die heel warm staat.
Ik dacht eerst het probleem gevonden te hebben daar ik bij het nalopen van het vacuumcircuit merkte dat er lucht binnenin de remservo getrokken werd, dit lag aan een ontbrekend dichtingsringetje tussen dstc-sensor en remservo, dat maakte dat de motor geen onderdruk kon aanmaken, maar helaas geen oplossing, wel is het minder erg geworden maar nog duidelijk aanwezig, bij koude of lauwe motor is dit niet zo, wel vind ik dat die zich steeds een beetje "verslikt" na het loslaten van het gaspedaal.
DIM, VIDA en VDASH geven enkele fout bij stationair, tijdens of na het rijden...
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand zou zijn?
Pascal
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 10.12.2024 - 20:26  ·  #2
Deze motor heeft ook een evap toch? Check alle leidingen daarvan! Alle pvc delen maar ook alle koppelingen, die zijn van rubber slang. Dat rubber vergaat waardoor er valse lucht aangezogen wordt. De EVAP gaat pas open als de motor goed warm is….
pascalc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 57
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2024
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 10.12.2024 - 23:10  ·  #3
Ok, dank voor je tip.
Moet zeggen, ik heb alles van EVAP vernieuwd, maar het feit dat het pas werkt als de motor warm is zou wel in de goede richting zijn...
Ik zal dat alvast nog eens nalopen...
Meer ideeën zijn steeds welkom!
Pascal
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 11.12.2024 - 10:24  ·  #4
Ik ben mega aan t zoeken geweest, dacht dat ik alles gehad had. Bleek aan de rechterkant net voorbij het subframe rubber een verbinding te zitten van rubber, helemaal vergaan. Met rijden geen last, met stationair luid vreemd geluid en fueltrims alle kanten op.
Heb jij die overigens ook gechecked?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1103
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 11.12.2024 - 16:23  ·  #5
Misschien gewoon beginnen met een rooktest voor je allerlei zaken op de gok gaat vervangen?
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 11.12.2024 - 18:40  ·  #6
De rubber vacuüm slangen is altijd zinvol om te vervangen als dat niet gedaan is nog of er 1 vergeten…
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 213
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 15.12.2024 - 18:20  ·  #7
Wat is EVAP? Ik heb er nog nooit van gehoord en nu heb ik twee posts geleden en zie twee keer EVAP voorbij komen.
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 169
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 15.12.2024 - 21:54  ·  #8
Evap zorgt ervoor dat benzinedampen naar het inlaat traject gaan en verbrand worden.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6091
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 16.12.2024 - 09:49  ·  #9
Daar hebben we google voor(of Tim) : https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzinedampafzuiging
pascalc
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: België
Leeftijd: 57
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2024
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 25.12.2024 - 16:02  ·  #10
Ondertussen weer wat verder gezocht, VIDA geeft à rato van 1x per dag/week foutcode "ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position"
De bijgevoegde grafiek toont de ECM-meting na het verschijnen van de foutcode, waarbij het stationair toerental tussen 600 en 680t/m fluctueert telkens de uitlaatnokkenas van stand wisselt, dus niet goed.

ECM camshaft metingen geven na het wissen van de fout in VIDA:
-ECM-Shifting angle of the camshaft: stationair 15° tot 0 bij belasting
-ECM-Adaptation camshaft opening 1 13° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 2 13° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 3 13° geheel stabiel
-ECM-Adaptation camshaft opening 4 13° geheel stabiel

Dit lijkt me ook niet goed aangezien VIDA voorschrijft dat de adapdatiewaarde van de opening tussen -7 en +7 moet liggen...
Nu vraag ik me af of mijn distributieriem tandje of zo fout staat, mijn solenoideklep van de VVT-sturing slecht of maar af en toe werkt, oftewel mijn VVT-unit de geest aan het geven is...Of ligt het aan de slechte werking van de nokkenassensor mss?
Voor de volledigheid: distributie en onderhoud werd onlangs gedaan, auto heeft 335.000km, VVT en zijn solenoideklep zijn nog nooit vernieuwd.
Graag wat advies aub.
Pascal
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1103
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 25.12.2024 - 19:25  ·  #11
Dan had bij je voorgaand onderhoud die VVT eigenlijk vervangen moeten worden. Voorschrift is bij ieder tweede distributie wissel de VVT ook vervangen. Die van mij hield het tot ruim 3,5ton vol, maar toen lag de olie wel opeens op straat.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 40
Berichten: 1085
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 25.12.2024 - 21:13  ·  #12
Ik heb de mijne ook laten vervangen bij 380000. Hij was toen flink ver heen volgens de garagist, flink speling.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2016
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 25.12.2024 - 22:18  ·  #13
Quote door koennie

Ik heb de mijne ook laten vervangen bij 380000. Hij was toen flink ver heen volgens de garagist, flink speling.


Hoor je zoiets eigenlijk aankomen ?

Sta nu op 240k en heb net een volledige riem wissel +pomp laten doen.
Werd wel gezegd dat het icm de wissel voordeliger zou zijn , zo’n vvt. Het zal me me echter enkel de extra riem kosten als ik het nu een keer laat doen. Die riem kost ook de kop niet denk ik dan … toch ?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1953
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 25.12.2024 - 22:50  ·  #14
Die riem ist het geld niet , uurloon
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2016
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Onregelmatige motor bij stationair (V70 T5 2001)

 · 
Posted: 25.12.2024 - 22:55  ·  #15
Quote door olaf

Die riem ist het geld niet , uurloon


Dat maakt het verschil dan niet want de boel moet los en als een monteur een uur bezig is om alleen de riem te lossen… denk dat je dan de verkeerde monteur hebt . Al met al scheelt het misschien 100 euro.


Maar in welke mate merk je dat je vvt er aan zit te komen ??
 
Selected quotes for multi-quoting:   0