Ontluchten stuurbekrachtiging

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Ontluchten stuurbekrachtiging

· 
Posted: 01.03.2021 - 20:04  ·  #1
Vandaag geconstateerd dat er een scheurtje in het rubber zit van de hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging: bij uiterste wieluitslag spuit de olie er uit.
Dat wordt dus de leiding vervangen.
Zijn er nog bijzonderheden te verwachten? Moet de retourleiding i.d.d. ook helemaal los zoals Vida aangeeft?
En het ontluchten: ik neem aan dat dat gebeurd door een aantal keren naar uiterste wieluitslag te gaan?
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Subject:

Re: Ontluchten stuurbekrachtiging

· 
Posted: 01.03.2021 - 23:14  ·  #2
Ik heb deze methode gebruikt na het vervangen van de slang, omdat hij door ouderdom niet meer lekker aansloot op het reservoir (en dus lekte). Ik had nog de oude rode vloeistof erin zitten en dat kan je liever niet mixen met de groene.

Mijn werkwijze
-Met vacuumpomp alles uit reservoir zuigen (zoveel mogelijk)
-Retourleiding los
-Doek onder aansluiting bij de pomp
-Slangklem los en slang loshalen en zoveel mogelijk met doek opvangen
-Slang vervangen

Daarna reservoir bijvullen en onderstaande methode volgen. Ik heb hem 2x geflushed zodat er alleen maar groene vloeistof uitkwam. Heb net geen 2L gebruikt.

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Vervangen hogedrukleiding

· 
Posted: 05.03.2021 - 20:11  ·  #3
Vandaag de hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging vervangen.
Dat bleek een lastige klus te zijn: slecht bij te komen, maar vooral om de hele spagetti-leiding uit de motorruimte halen.
En ja, de retourleiding moet er ook uit. Al viel dat wel mee. Het lastigste was de moer loshalen aan de stuurbekrachtigingseeinheid.
Uiteindelijk een motorsteun verwijderd, dat vergemakkelijkte de montage van de leidingen aanzienlijk.

Sturen gaat prima, zonder bijgeluiden, systeem is netjes dicht, oliepeil in orde.
Net na het ontluchten ging de motor onregelmatig lopen en krijgt nu de neiging af te slaan. Rijden op constante snelheid gaat goed, maar gas loslaten of gas bijgeven resulteert in schokken en bij stilstaan in afslaan van de motor.
Gezien het feit dat het ineens optreedt na de vervanging van de hogedrukleiding, is er mogelijk een verband. Maar welke?
Iemand een idee?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2021 - 21:27  ·  #4
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2021 - 22:46  ·  #5
@ Bolbo: nee, heeft geen vacuüm motorsteunen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2021 - 10:15  ·  #6
De oorzaak is boven water: de controle van de vacuumleiding toch niet goed genoeg gedaan. De aansluiting bij de MAP-sensor bleek losgeschoten te zijn. Stom stom.

Selected quotes for multi-quoting:   0