Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 
 
 
 
 
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 33
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 25.12.2018 - 16:32  ·  #1
Hallo,
Sinds het vervangen van het koelvloeistof (na het vervangen van de koppakking) heb ik met name bij een koude motor last van geborrel in de kachelradiateur. Met een warme motor komt het ook gewoon voor. Dat alleen met optrekken. De kachel wordt ook niet warm wanneer de auto stationair draait, maar alleen wanneer ik toeren maak, wordt de lucht warm. Ik heb gisteren de auto met koude motor op een lichte helling gezet en de motor circa 10 tot 15 min stationair laten draaien zonder de dop op het koelwaterreservoir. Dit leek te helpen tot het moment dat ik de auto weer uitzette en vervolgens een uur later weer vertrok, was het geborrel weer terug. De voorste koelslang werd warm, maar pas na circa 5 tot 10 min stationair draaien. De thermostaat is recent samen met de kachelradiateur vervangen. Het koelwater in het koelwaterreservoir staat met een koude motor rond het minimum en een wame motor rond het maximum. Soms ook in het midden.

Iemand enig idee?

Fijne feestdagen!
Gr. Wouter
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 25.12.2018 - 17:10  ·  #2
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 415
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 25.12.2018 - 19:21  ·  #3
Quote door BBS

Volgens mij moet je de motor laten draaien totdat de ventilator aanslaat. En met dit koude weer kan dat echt een uitdaging worden. Pas dan is de boel pas echt ontlucht.....


Klopt, maar idd wat BJ zegt dat gaat echt wel ff duren voor de ventilator aanslaat zeker met deze temperaturen.

gr,

Bas
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 25.12.2018 - 20:58  ·  #4
In de dikke slangen knijpen van en naar radiateur (bij koude motor) helpt wel, en druk zetten op het reservoir ook. Dat kan je bij koude motor ook met de mond doen, maar op eigen risico want kvs is ECHT niet gezond dus dat wil je niet in je mond krijgen.
Ik heb zelf op het reservoir geblazen en je hoort de bellen dan door het systeem trekken.
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 33
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 26.12.2018 - 01:39  ·  #5
Dank voor jullie reacties.
Ik heb vanavond gewacht tot de van aansprong en dit tot 3 keer toe(het duurde inderdaad met 0 graden buitentemperatuur best lang..). Dit heeft helaas echt niet mogen helpen. Is het sowieso aan te raden om de auto eventueel op een (steilere) helling te zetten(zoals een boothelling) of maakt dat niet zoveel uit? Ik zag dat het koelwater in het reservoir redelijk hoog opliep tot de van aansprong, toen zakte het niveau weer. De voorste dikke koelslang voelde na 25 km redelijk hard aan, alhoewel ik dat niet precies weet. Het geborrel was nog steeds hoorbaar bij het optrekken. Ik heb alleen in de voorste koelslang veelvuldig geknepen. Ik zal morgen of overmorgen proberen om op het koelwaterreservoir te blazen, zonder het op te drinken
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 26.12.2018 - 09:38  ·  #6
Even gezocht op dat "andere classic" forum en dit gevonden;


Quote
Wat ik wel weet is dat je de koude motor stationair draaiend warm moet laten lopen, maar moet dit nu met of juist zonder de dop op het reservoir? En indien de dop er af, wanneer plaats je die er weer op?


Zonder dop, wachten tot de thermostaat open gaat, verwarming op max. warm.

Wachten totdat er geen bubbels meer uitkomen of het reservoir overloopt. Dop erop en rijden maar.

Na de eerste paar ritten het niveau goed in de gaten houden. Daarna gelijk met oliepeil kijken. Evt. bijvullen indien nodig.
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 33
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 26.12.2018 - 11:44  ·  #7
Thanks! Verschillende mogelijkheden zo te zien. Even kijken welke echt werkt.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Ontluchten V70 classic 2.5T 1997

 · 
Posted: 26.12.2018 - 11:47  ·  #8
Stationair draaien vinden auto's niet fijn, liever gewoon rijden, 5 liter water mee.

Gaat het KVS lampje aan? Direct stoppen, motor uit en en bijvullen, gelijk weer door rijden.

Na de rit als de wagen is afgekoeld even het peil controleren en nog even tot de max vullen voor je de volgende keer weer rijden gaat.

Zo gaat het veel sneller en is beter voor de wagen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0