FM ontvangst

Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

FM ontvangst

· 
Posted: 08.11.2017 - 17:06  ·  #1
Hallo allemaal, ben ik weer te zeuren O-)

Sinds ik de V70 heb ik het idee dat de hoge tonen soms weg vielen als ik radio luister. Vandaag reed ik voor het eerst met een CD aan en kwam er achter dat met de speakers niks mis is want het klonk formidabel :-)
Het valt me al langer op dat het FM ontvangst wel wat te wensen over laat in de auto, in Vida ontdekte ik dat er een storing zat in de antenne versterker boven het linker achterraam maar dat is reeds opgelost. Zojuist kwam ik er achter dat het stekkertje van de bumperantenne helemaal niet was aangesloten. Het witte stekkertje van de versterker bungelde gewoon los, heb deze inmiddels weer aangesloten maar nog steeds is het ontvangst niet super.
Opzich ontvang ik alle zenders wel hoor, Slam FM, 538, Qmusic... Maar allemaal niet super sterk en af en toe storing zeg maar, geluid klinkt gewoon niet zo lekker als dat van de CD.

Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben?? En nog veel belangrijker, wat heb je gedaan om het verbeteren??
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: FM ontvangst

· 
Posted: 08.11.2017 - 17:22  ·  #2
Hier hetzelfde heb dr mee leren leven. Radio is volgens mij gewoon minder goed.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 17:52  ·  #3
Radio kan wel iets minder zijn dan cd, maar er is hier op het forum al wat geschreven over verminderende en wegvallende fm ontvangst. Topic van Bigdog, maar helaas zijn daar de foto's niet meer toegankelijk. Naast antenneproblemen (of geografie... hier in de bergen vaak ook niet zo'n beste ontvangst) kan het komen doordat de radio flink (eigenlijk te) heet wordt bij normaal gebruik, waardoor bepaalde solderingen in kwaliteit achteruit gaan met de jaren. Oplossing is radio uitbouwen en hersolderen, of vervangen voor een gebruikt exemplaar en hopen op het beste.
Voel maar eens met de buitenkant van de hand aan de radio als deze een tijd (minstens een half uur, liefst langer) heeft aangestaan (vooral met CD heb ik het idee). Is wel 40 graden aan de buitenkant, dus binnenin vast nog wel heter.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 18:23  ·  #4
Klopt.
Heb destijds de onderste print en het tunergedeelte opnieuw doorgesoldeerd.
Wegvallen van hoge tonen was nadien niet meer aan de orde.
(HU-850)
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 18:40  ·  #5
Viel bij jou het hele ontvangst weg of ook voornamelijk de hoge tonen? Ik ben een elektronicus dus solderen is geen probleem voor mij, als ik daarmee het ontvangst probleem mee op kan lossen dan neem ik er graag een keer de tijd voor.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 18:53  ·  #6
Dus jij gaat ook onze cem’s repareren??
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 20:07  ·  #7
Wat is er loos met de CEM's dan?? Ik zit nog maar net een maand bij de Volvo familie dus weet nog niet van alle problemen af ;-)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 21:58  ·  #8
Quote door Janvis

Viel bij jou het hele ontvangst weg of ook voornamelijk de hoge tonen? Ik ben een elektronicus dus solderen is geen probleem voor mij, als ik daarmee het ontvangst probleem mee op kan lossen dan neem ik er graag een keer de tijd voor.

Wegvallen van de hoge tonen deed hij af en toe, maar dat werd steeds erger.
Daarna begon hij problemen met bepaalde zenders te krijgen en na een tijd ontving hij helemaal niets meer.
Vida gaf de antenne versterker de schuld, maar de oorzaak lag in de HU.
Na de doorsoldering had hij nagenoeg geen last meer van wegvallend hoog.
Maar, het verschil tussen radio en cd blijft ook hierna behoorlijk.

Selected quotes for multi-quoting:   0