Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 
 
 
 
 
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 07.05.2016 - 21:00  ·  #1
Zeker in de VS staan diesel emissies zeer in de belangstelling, vooral sinds de Volkswagen capriolen. Geen wonder dat een Japanse presentatie over een veelbelovende verbetering, op het recente SAE congres in de VS, de aandacht trok. Hoe denkt het New ACE Institute de dieselverbranding een stuk schoner en tegelijk nog zuiniger te maken?

Diesel schoner met driedubbele injectie?
Foto: Dit is het idee, drievoudige dieselinjectie. Merk op dat de zuigervorm ook aangepast is, zonder het gebruikelijke kegeltje middenin de zuigerkom dat de centrale inspuiting richting zuigermantel stuurt.
Met ons hebben velen waarschijnlijk nog nooit gehoord van het New ACE Institute. Een pure onderzoeksorganisatie die zich speciaal op diesels richt. Maar kennelijk wel heel serieus te nemen, als we zien dat een reeks grote Japanse autoconcerns deze onderzoekers sponsoren, daarnaast ook Bosch en Denso.



Drie inspuitventielen
De nieuwe vinding, die verder onderzocht zal worden, brengt twee extra injectoren in de dieselcilinder. Twee zijdelingse injectoren spuiten zijwaarts in, met de werveling van de inlaatlucht mee. Maar eerst spuit de centrale injector in.

Het idee is dat een soort isolerende ring komt rond de verbranding die bij de centrale injector begint. Uiteraard ontsteekt daarna ook het mengsel dat de zijdelingse injectoren vormen.

Hiermee ontstaat een meer homogene verbranding over de hele cilinder, dan bij de diesels die we nu kennen. De isolerende ring moet voorkomen dat druppels van de centraal ingespoten diesel op de wanden van de zuigerkom belanden, en onvolledig verbranden tot roet.

Minder NOx, heter uitlaatgas
En da’s niet alles. De zijdelingse inspuitingen zorgen dat rondom de centraal gestarte verbranding niet eerst een ring van lucht overblijft, die nog niet met brandstof is gemengd. Juist in die lucht rondom de verbranding vormt zich NOx.



Het pV diagram van de Sabathe cyclus: van punt 2 naar 3 verbranding bij constant volume, en van 3 naar 4 bij constante druk. Een Otto cyclus volgt 1-2-3-5, een Diesel cyclus 1-3-4-5. Het geleverd vermogen volgt uit het oppervlak tussen de krommen. Dat is bij Sabathe wat groter dan bij Otto of Diesel. Het pV diagram van de Sabathe cyclus: van punt 2 naar 3 verbranding bij constant volume, en van 3 naar 4 bij constante druk. Een Otto cyclus volgt 1-2-3-5, een Diesel cyclus 1-3-4-5. Het geleverd vermogen volgt uit het oppervlak tussen de krommen. Dat is bij Sabathe wat groter dan bij Otto of Diesel.

Nog een voordeel, de warmte uit de centrale verbranding wordt veel minder opgenomen door zuiger en cilinderwand. Met als gevolg heter uitlaatgas, dat een roetfilter, oxikat en SCR kat sneller en beter op werktemperatuur brengt.

Minder warmteverlies naar motordelen betekent bovendien meer effectief vermogen. Het dieselrendement zou boven 50 % kunnen komen. Nou, dan zijn we er wel uit. Minder deeltjes en stikstofoxiden, meer vermogen, effectievere uitlaatgasreiniging. Hoe mooi kan het worden?

Gemengde Sabathe cyclus
Het onderzoek richt zich met name op zware diesels. Niet zo raar, daar in Japan diesels voor personenauto’s nog steeds weinig populair zijn. En een grote diesel zoals in trucks biedt eerder genoeg ruimte in en om de cilinder voor twee extra inspuitventielen.

Aan de basis van deze vinding staat een al oude theorie, de Sabathe cyclus. Dat is een combinatie van Otto- en Diesel-cyclus. In het kort heb je bij Otto, op benzine, een explosieve verbranding bij constant (cilinder)volume. Bij Diesel neemt de verbranding meer tijd, zo lang als er ingespoten wordt. Dat geldt als verbranding bij constante (verbrandings)druk.

Een combinatie zou de voordelen van beide cycli samenbrengen. Dat is wat de experimenten van New ACE Institute lijken te realiseren. In een testcilinder, dus de vraag is nog of het in een seriemotor ook toepasbaar is, en even goed resultaat laat zien.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 01:51  ·  #2
Waarom nog zo veel geld investeren in die 'oude' dieselmotoren? Waar blijven toch die elektrische auto's?
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 02:17  ·  #3
Die staan gewoon in de show room,alleen zonder subsidie onbetaalbaar.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 10:38  ·  #4
Tja, en het rendement van elektrisch is ook gewoon slecht. Ergens 200 km verderop met kolen, gas of kernenergie electriciteit opwekken, waar verliezen mee zijn, dan door vele verdeelstations met verlies, de kabels zelf hebben ook verlies, dan de oplader die de juiste spanning moet maken voor de auto zelf, die heeft ook verlies, en dan nog een keer rendement in de auto zelf.
Dan nog de actie radius (in sommige gevallen 18 km, mercedes e station), en het accu pakket waar aan het eind van het auto leven ook iets mee moet worden gedaan.
Denk dat het wel duidelijk is hoe ik er over denk.

Voor woonhuizen is er nu wat nieuws, een mini energie centrale, werkend op gas, die werkt in je huis de electra op en geeft warmte voor de woning.
Dit systeem heeft echt een goed rendement, en geen honderden kilometers electrakabel.
Ander probleem is oook dat het elektraverbruik de afgelopen 20 jaar enorm gestegen is, en het hoog en midden spanningsnet is al bijna vol belast, dus die elektrische autos er bij opladen geeft daar ook nog een probleem, maar daar hoor je niemand over in de media.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 10:44  ·  #5
Vertel me dan eens wat het kost om 100 liter diesel/benzine bij het tankstation te krijgen :)

Daarom zeg ik, waarom nog investeren in die oude techniek. Iedereen snapt toch dat het een doodlopend spoor is?
Laat ze nou eens bezig gaan met elektrische auto's zodat ze goedkoper en beter worden.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 10:45  ·  #6
Drie verstuivers per cilinder! Leuk bedacht, maar als die aan vervanging toe zijn ben je aan de beurt .......

Tom
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 11:26  ·  #7
Er is ook nog zoiets als de transportsector; vrachtwagens, schepen. Ik zie deze op korte termijn nog niet geelectrificeerd worden. Lijkt me dan ook dat ontwikkeling in de verbrandingsmotoren zal doorgaan.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 11:37  ·  #8
Jeroen ik weet wat 100 liter diesel of benzine kost, maar ik weet ook als straks iedereen electrisch rijd er een regeling gaat komen dat je om dezelfde afstand te overbruggen net zoveel kwijt zal zijn als vroeger met je diesel of benzine. Voor sprookjes moet je in de Efteling zijn en niet bij de regering. Klein voorbeeldje sinds de eerste energie crisis en autoloze zondag, doen we aan energie besparen. Enig idee hoeveel de energie rekening de laatste 20 jaar goedkoper geworden is door al ons besparen???? Zo gaat het straks ook met de electro auto, dan rij je niet meer op brandstof maar op belasting.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 12:46  ·  #9
Jan, ik bedoel wat het aan energie kost (rendement) om die brandstof bij de pomp te krijgen, niet het financiële plaatje. Ook daar zijn verliezen bij productie en transport.

Oh ja, geld. Ook iets waar we permanent vanaf moeten om de echte criminelen de mond te snoeren.
Je zal zien dat we dan ineens wel de techniek hebben om elektrische auto's 1000en kilometers actieradius te geven.
Waarom gaat Shell niet massaal over op hennep productie om daar brandstof van te maken? Omdat het milieu ze geen reet interesseert.

Ik geloof niet meer in nog meer vernieuwingen op dieselgebied. Zoals S60Racer zegt, de rek is er wel uit.
Dat blijkt ook wel uit het gesjoemel dat steeds meer opduikt.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 16:15  ·  #10
Ik begrijp je redenatie wel Jeroen en ik geloof ook wel dat dat de diesel een beetje uit ontwikkeld is enkel door het leeftijd verschil tussen ons kijk ik er waarschijnlijk een beetje anders tegenaan. In mijn kinderjaren waren er bij ons in het dorp welgeteld vier auto's. Een daarvan was van een directie chauffeur die de wagen af en toe eens mee naar huis mocht nemen en toen stond ik als ukkie die amerikaan te bewonderen en droomde van later als ik groot ben. Sinds die tijd ben ik geen 200 jaar geworden hoor Jeroen maar 71. Wat ik hiermee wil zeggen is dat men erin geslaagd is om binnen 1 mensen leven de welvaart van de bevolking heeft opgebouwd en men nu zijn best doet om terug te gaan naar die goede oude tijd.
Natuurlijk kweekt Shell geen hennep daar krijg je geen subsidie op en als er volgende week geen subsidie meer is op windenergie dan wil Shell en alle anderen nog geen kindermolentje in hun tuin hebben.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Ontwikkeling nieuwe dieseltechniek

 · 
Posted: 08.05.2016 - 16:19  ·  #11
Trouwens Jeroen hoe decadent moet men zijn om goede landbouwgrond te gebruiken om raps op te kweken om biodiesel van te maken terwijl de halve wereld amper wat te eten heeft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0