Even updaten; net een xc70 uit 2006 aangeschaft. Heeeele fijne bak (automaat). Maarrrrr verbruik is vrij extreem, als ik het goed uitreken zo'n 1 op 7. Wat kan de oorzaak zijn??
Even updaten; net een xc70 uit 2006 aangeschaft. Heeeele fijne bak (automaat). Maarrrrr verbruik is vrij extreem, als ik het goed uitreken zo'n 1 op 7. Wat kan de oorzaak zijn??
Op een vakantiereis naar frankrijk, totaal iets van 1600 km, waarvan 1200km snelweg, 9,3 liter op 100km..
Met vouwwagen erachter. Op de snelweg in België en Frankrijk 110km per uur.
Gemeten aan de pomp.
Het meeste op de CC.
Eerste verdachte zijn de koelvloeistof temperatuursensor of de lucht massameter. Op de snelweg 100km/h rijdt die van mij gemakkelijk 1 op 13a 14 op benzine. Een xc zal dan toch wel 1 op 12 moeten halen?
Slijtage Luchtmassameter, onjuiste waarde koelvloeistof sensor, vervuilde verstuivers, mindere compressie, versleten lambda en aanlopende remmen kunnen allemaal oorzaken van een te hoog verbruik zijn.
Als die 1 op 7 het actuele verbruik is bij 100 km/h op de snelweg, dan lijkt er iets niet goed. Als ik stabiel 100 km/h rijd met mijn 2.5T, haal ik een actueel verbruik van 1 op 11 tot 1 op 12. Gemiddeld over een hele tank doet ie ongeveer 1 op 10.
Loopt er geen rem aan toevallig?
Er zijn nog meer variabelen te bedenken.
Hoe vol zat de tank bij aanvang van de rit?
Is bij het tanken gevuld tot in de tankhals?
Is er met een pendelende voet gereden of op de cc?
Vergeten we gemakshalve halve even niet dat er een afwijking kan zitten in de kilometerteller en de werkelijk gereden afstand.
Daar kan ook al een forse afwijking in zitten weet ik uit eigen ervaring.
1x tanken en het vergelijk maken tussen het aantal kilometers en de liters zegt niet zo heel veel. Gemiddelde over langere tijd wel.