Opknappen wintervelgen

Low-budget

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

Opknappen wintervelgen

· 
Posted: 27.06.2017 - 21:33  ·  #1
Vanwege de crash nog een keer:

Mijn Metis wintervelgen zagen er erbarmelijk uit, veel corrosie onder de lak en sommige stukken lak waren er al afgevallen. Ik heb het plan opgevat om ze zelf low-budget opa te knappen. Dat wil zeggen: primer, lak en blanke lak van de Action. Mocht het resultaat niet goed zijn kan ik ze altijd nog laten poedercoaten.

Ik ben eerst aan de gang gegaan met afbijt, maar dat werkt tegenwoordig niet meer zoals vroeger. uiteindelijk heeft het me alleen maar meer werk gekost...
Daarna met dremel, schuurmachine, nylon komborstel en met de hand alle slechte stukken geschuurd. Van grof (60) naar fijn (240)

In de primer gezet en slechte stukken eerst met vulprimer (Spraymax) gedaan die ik nog had staan.
Daarna gespoten in zilver.

Het resultaat is vanaf een afstand niet verkeerd, maar van dichtbij zie je nog de schuur krassen. Zeker het werken met de dremel heeft diepe krassen achtergelaten. Aan de andere kant, met de hand kom je niet goed in de rondingen waar dat met de dremel veel makkelijker gaat.

Al met al is het wel opgeknapt en kan ik er weer 1 of 2 of meer seizoenen tegenaan. Binnenkort nog de blanke lak erover.

Om te spuiten heb ik de velg om een oud racewiel gelegd, waardoor ik de velg kon rond laten draaien. Als je dit een snel doet kan je blijven spuiten zonder druipers. Werkt echt super goed!

Voor:

Tijdens het spuiten:

In de primer:

Musicus
Geslacht:
Subject:

Re: Opknappen wintervelgen

· 
Posted: 27.06.2017 - 21:34  ·  #2
Donkere vulprimer:

Kleurlak:

Chriske
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 27.06.2017 - 21:41  ·  #3
Zo, die zijn goed opgeknapt :Thumb

En super idee van die fiets velg. Maar als ik het goed zag had je sowieso geen stoeprandschade waardoor je resultaat nog mooier is geworden,
Ben wel benieuwd hoe lang ze mooi blijven. Al met al mag het resultaat er zijn ;-)
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

· 
Posted: 27.06.2017 - 21:48  ·  #4
Inderdaad, zien er prima uit.
Op een foto vaak toch moeilijker te zien maar :Thumb
Heb je alle verf van de Action of ook andere.
Ik hoorde dat de primer van Motip bv minder goed was en daarentegen de blanke lak wel weer goed o.O
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 27.06.2017 - 21:49  ·  #5
Mooi gedaan hoor...

Zou je de velgen met een dak brander kunnen schoonbranden?
bartv70
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.06.2017 - 21:53  ·  #6
Ziet er netjes uit zo!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 06:11  ·  #7
Ziet er goed uit ! :Thumb
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 09:17  ·  #8
De velgen hadden inderdaad geen stoeprand schade, alleen enorm slechte lak op de velgrand zoals te zien op foto 2.
Alle verf is van de action, behalve de donkere vulprimer, die is van Spraymax en had ik nog staan. De spuitbussen van Spraymax zijn echt geweldig, een dikke straal net als een spuitpistool en super dekkend. Helaas kosten ze wel flink wat meer dan de bussen van de Action. En ik wilde het nu juist low-budget doen.
Hoe lang het goed blijft zullen we wel zien, maar echt veel slechter kon het toch al niet.

De tip van het ronddraaien tijdens het spuiten heb ik van een forumlid, hier is te zien hoe het in z'n werk gaat. Echt zo simpel als draaien en spuiten.

https://youtu.be/7WFGjg-z85Y
mikus
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 09:47  ·  #9
gillerbee
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 13:24  ·  #10
als je low budget als uitgangspunt had, is dit toch super gelukt? en zo op de foto's ziet het er super uit!!
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 13:44  ·  #11
Jazeker! Maar ik zal ter leering ende vermaeck ook eens wat foto's maken van de stukken die niet goed zijn. Zodat iemand die het ook eens wil doen niet in dezelfde valkuilen trapt.
De tip is: niet schuren wat niet geschuurd hoeft te worden. Ik dacht dat ik overal mooie gladde overgangen had, maar na het spuiten blijkt niets minder waar te zijn. Ieder haaltje en hoogteverschil zie je na het spuiten.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.07.2017 - 11:34  ·  #12
Ik heb nog een vraag. Gisteren heb ik de velgen afgelakt met blanke lak. Nu merk ik dat ik echt een flinke laagdikte moet aanbrengen om het goed te laten vloeien en glanzen. Ik heb er 4 spuitbussen doorheen gejaagd (binnen en buitenkant) maar het resultaat is nog niet helemaal naar m'n zin. Ik wil dus nog een paar lagen aanbrengen. Moet ik de blanke lak op gaan schuren/matteren voor ik dit kan doen? Of zou ontvetten alleen al genoeg zijn? Ik ben bang dat ik zelfs met P1200 al snel door de dunne plekken in de blanke lak zal schuren. En dan doe je meer kwaad dan goed. Of kan dat bijna niet met P1200?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 10.07.2017 - 21:27  ·  #13
in jouw geval zou ik alleen goed ontvetten en dan de volgende laag aanbrengen.
ik weet niet hoe de algehele staat is van de lak, maar je jou ze ook kunnen polijsten, daarmee haal je een hogere glansgraad dan met spuiten alleen. zeker met spuitbussen.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2017 - 14:25  ·  #14
Vandaag de laatste lagen blanke lak aangebracht.
De voorkant is mooi glanzend en dekt goed. Ik laat ze nu goed uitdampen en dan kunnen de winterbanden er weer op.
Nu blijkt wel weer dat de voorbereiding het allerbelangrijkst is en dat een dremel helaas niet geschikt is. De grove schuurstrepen zijn niet goed meer bij te werken. Althans, mij is het niet gelukt. Van een afstand zie je er bijna niets van.
Maar opgeknapt zijn ze zeker!

In totaal heb ik nog geen €30 uitgegeven.

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 16.07.2017 - 12:09  ·  #15
Heel netjes en voor die prijs kun je niet knoeien.👍🏻

Selected quotes for multi-quoting:   0