opnieuw ingeremd

laatste tijd veel trilling bij remmen op hoge snelheid

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

opnieuw ingeremd

· 
Posted: 17.12.2016 - 16:40  ·  #1
De laatste tijd trilde mijn s60 behoorlijk in het stuur bij het remmen op hogere snelheden.Ik dacht gelijk aan een paar kromme voorschijven en was me al een beetje aan het inlezen welke te kopen en hoe te vervangen.
Totdat ik een stukje las over hoe belangrijk goed inremmen is, inclusief tips hoe dit te doen. (weet 1-2-3 niet meer van wie). En gelijk bedacht ik mij ook dat toen ik mijn volvo kocht er nog een paar nieuwe remblokken voor op zijn gezet.

Dus eergisteren al een mooi achteraf stuk opgezocht en begonnen met langzaam van 70 naar stapvoets afremmen. Dit 10 keer gedaan.
Daarna hetzelfde, maar dan veel krachtiger geremd. Dit ook 10 keer.
En als laatste vanaf 100-120km ook met flinke kracht afremmen tot stapvoets. Het was de bedoeling dit ook 10 keer te doen, maar ergens halverwege begon ik al wat te ruiken :o en op een gegeven moment kwam er flink wat rook bij de wielen vandaan.
Toen maar weer rustig naar huis gereden om de boel af te laten koelen.

Dus gisteren en vandaag de boel even getest en verrek, het trillen is vrijwel verdwenen. Zelfs bij hogere snelheden tot pak hem beet 140km.

En vandaag dus even duitsland ingegaan voor een dubbeltest :D
nl remmerij en topsnelheid.
Er is nog wel een lichte trilling bij krachtig remmen boven de 150, maar niet dusdanig dat het stuur je uit de handen klappert.

En nu even planken.
Het was niet echt druk maar toch ook niet zo dat je vrij baan had. Eerst even achter iemand anders gehangen en daarna vol gas. 200 gaf ie zo aan en ook tot 220-225 (op de teller). Daarna ging het langzamer maar moest het gas er weer af. Dit enkele keren te hebben herhaald (zie grafiek) was het einde oefening. Ik was weer in nl.

Ik denk op een mooi lang recht stuk haalt ie zeker de 230, misschien wel iets meer

NB: de top was 221 echte km
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: opnieuw ingeremd

· 
Posted: 17.12.2016 - 19:36  ·  #2
Mooi dat het opnieuw inremmen zn vruchten af heeft geworpen! Ik heb hier hetzelfde stukje gelezen (heb ook last van trillen met remmen) alleen nog geen kans gezien de inremprocedure te doen. Moet eerst een stukje weg zien te vinden.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 09:40  ·  #3
Ik roep het ook altijd als iemand weer over "kromme" schijven klaagt. Ze zijn niet krom, je remt gewoon te zacht. Zeker met sportblokken/schijven moet je niet bang zijn om af en toe flink wat temperatuur er in te krijgen. Maar blijkbaar geven die personen liever een sloot geld uit aan afdraaien of zelfs nieuwe schijven en blokken. Als het opnieuw inremmen niet werkt kan je dat altijd nog doen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.12.2016 - 11:29  ·  #4
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 20.09.2018 - 19:23  ·  #5
Ik zal dit trucje binnenkort ook eens gaan toepassen vanwege een trillend stuur bij remmen op hogere snelheden. Alleen het rare is dat het niet altijd zo is. Vanmiddag ontstond er ineens een file en moest ik van 130 km/u terug naar ongeveer 50 km/u. Het stuur trilde enorm.
Daarna heb ik op een rustig stuk nog eens hard geremd van 120 km/u naar 80 km/u, maar nu gebeurde er niets. Je kon gewoon de handjes van het stuur halen. Zit het hem dan in iets anders dan de remmen?
Rondom zit ATE, ik maak alles minstens 1 keer per jaar schoon en monteer het met nieuw keramisch vet.
Reinder
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 30.09.2018 - 19:44  ·  #6
Ik las deze info over het inremmen, herkende ook het trillen van het stuur bij remmen. Afgelopen week een rustige weg langs de zeedijk opgezocht en de inremprocedure helemaal opgevolgd. Verbluffend resultaat, wat een verschil! En ik maar weken denken dat mijn remschijven krom zijn....
Top tip!
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 30.09.2018 - 20:35  ·  #7
Mooi, goed gevoel geeft dat: trillingvrij remmen. Volgens mij is het devies; zo nu en dan even stevig remmen. Dan blijven de schijven ‘schoon’. Werkt bij mij.

Selected quotes for multi-quoting:   0