De laatste tijd trilde mijn s60 behoorlijk in het stuur bij het remmen op hogere snelheden.Ik dacht gelijk aan een paar kromme voorschijven en was me al een beetje aan het inlezen welke te kopen en hoe te vervangen.
Totdat ik een stukje las over hoe belangrijk goed inremmen is, inclusief tips hoe dit te doen. (weet 1-2-3 niet meer van wie). En gelijk bedacht ik mij ook dat toen ik mijn volvo kocht er nog een paar nieuwe remblokken voor op zijn gezet.
Dus eergisteren al een mooi achteraf stuk opgezocht en begonnen met langzaam van 70 naar stapvoets afremmen. Dit 10 keer gedaan.
Daarna hetzelfde, maar dan veel krachtiger geremd. Dit ook 10 keer.
En als laatste vanaf 100-120km ook met flinke kracht afremmen tot stapvoets. Het was de bedoeling dit ook 10 keer te doen, maar ergens halverwege begon ik al wat te ruiken en op een gegeven moment kwam er flink wat rook bij de wielen vandaan.
Toen maar weer rustig naar huis gereden om de boel af te laten koelen.
Dus gisteren en vandaag de boel even getest en verrek, het trillen is vrijwel verdwenen. Zelfs bij hogere snelheden tot pak hem beet 140km.
En vandaag dus even duitsland ingegaan voor een dubbeltest
nl remmerij en topsnelheid.
Er is nog wel een lichte trilling bij krachtig remmen boven de 150, maar niet dusdanig dat het stuur je uit de handen klappert.
En nu even planken.
Het was niet echt druk maar toch ook niet zo dat je vrij baan had. Eerst even achter iemand anders gehangen en daarna vol gas. 200 gaf ie zo aan en ook tot 220-225 (op de teller). Daarna ging het langzamer maar moest het gas er weer af. Dit enkele keren te hebben herhaald (zie grafiek) was het einde oefening. Ik was weer in nl.
Ik denk op een mooi lang recht stuk haalt ie zeker de 230, misschien wel iets meer
NB: de top was 221 echte km
Totdat ik een stukje las over hoe belangrijk goed inremmen is, inclusief tips hoe dit te doen. (weet 1-2-3 niet meer van wie). En gelijk bedacht ik mij ook dat toen ik mijn volvo kocht er nog een paar nieuwe remblokken voor op zijn gezet.
Dus eergisteren al een mooi achteraf stuk opgezocht en begonnen met langzaam van 70 naar stapvoets afremmen. Dit 10 keer gedaan.
Daarna hetzelfde, maar dan veel krachtiger geremd. Dit ook 10 keer.
En als laatste vanaf 100-120km ook met flinke kracht afremmen tot stapvoets. Het was de bedoeling dit ook 10 keer te doen, maar ergens halverwege begon ik al wat te ruiken en op een gegeven moment kwam er flink wat rook bij de wielen vandaan.
Toen maar weer rustig naar huis gereden om de boel af te laten koelen.
Dus gisteren en vandaag de boel even getest en verrek, het trillen is vrijwel verdwenen. Zelfs bij hogere snelheden tot pak hem beet 140km.
En vandaag dus even duitsland ingegaan voor een dubbeltest
nl remmerij en topsnelheid.
Er is nog wel een lichte trilling bij krachtig remmen boven de 150, maar niet dusdanig dat het stuur je uit de handen klappert.
En nu even planken.
Het was niet echt druk maar toch ook niet zo dat je vrij baan had. Eerst even achter iemand anders gehangen en daarna vol gas. 200 gaf ie zo aan en ook tot 220-225 (op de teller). Daarna ging het langzamer maar moest het gas er weer af. Dit enkele keren te hebben herhaald (zie grafiek) was het einde oefening. Ik was weer in nl.
Ik denk op een mooi lang recht stuk haalt ie zeker de 230, misschien wel iets meer
NB: de top was 221 echte km