De opvolger, maar welke.....

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 22.10.2019 - 18:03  ·  #31
Quote door T_I

Quote door brinkie
Maar daar ben ik geen autoliefhebber voor, om met minimaal onderhoud "driving it into the ground". :)

Idem, daarom zit er een EPS uitlaat onder die duurder was dan m'n vorige auto. Ik wil er even mee door. (de aanschaf was al flink meer dan ik normaal budgeteer aan een auto + noodzakelijke eerste reparaties)

Als ik iets moet repareren, preventief of niet, dan gaat er een onderdeel in dat lang mee gaat.


Het moet goed bij mij.
In principe probeer ik met deze te blijven rijden tot mijn pensioen.
Als de overheid eens een keertje lief is over max 5 jaar.
In het geval minder lief nog 10 jaar.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 561
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 22.10.2019 - 20:15  ·  #32
tja, mijn huidige kwam op de stoep door een vrij algemeen wensenlijstje met zaken zoals comfort, betrouwbaarheid, ruimte en goed op gas kunnen lopen. ik kwam dan al snel bij een v70 uit waar een boel meer toeters en bellen op zitten dan ik oorspronkelijk naar zocht (maar waar ik wel heel blij mee ben!)
als je voor een nieuwe opvolger gaat, dan wordt het moeilijk... ik heb de gedachteoefening ook al eens gedaan en kom toch uit bij iets wat heel dicht bij mijn huidige zit maar dan met turbo.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 22.10.2019 - 22:39  ·  #33
Dat zijn beste bedragen brinkie, dat is niet iets waar ik naar uit kijk.......
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 22.10.2019 - 23:27  ·  #34
Ik heb best wel wat pech gehad, evengoed is onderhoud aan een V70 van deze generatie best duur. De laatste keer dat 'ie naar de dealer ging zijn er niet echt rare dingen gedaan, behalve olie en filters ook de multiriem en remschijven + blokken achter. Rekening van 915 euro! Nu heb ik 'm bijna 3 jaar, nieuwe remmen rondom, nieuwe aircocondensor en nieuwe achterasrubbers, hopelijk ben ik nu een paar jaar verlost van dure tegenvallers. (klopt af op ongeverfd hout)
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 944
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 12:48  ·  #35
Quote door hermanusb

In principe probeer ik met deze te blijven rijden tot mijn pensioen.
Als de overheid eens een keertje lief is over max 5 jaar.
In het geval minder lief nog 10 jaar.


Hier moet ie klokkie rond, met m'n huidige kilometrage is dat nog minimaal 20 jaar te gaan. Tegen die tijd zal de AOW leeftijd vast wel weer met 10-15 jaar vooruit geschoven zijn, dus mag ik nog langer. Ik zie wel of de wagen dat haalt.

Quote door hetschaap

tja, mijn huidige kwam op de stoep door een vrij algemeen wensenlijstje met zaken zoals comfort, betrouwbaarheid, ruimte en goed op gas kunnen lopen.


Hier was het 'moet goedkoop lopen en nu beschikbaar zijn'. Ik had helaas de luxe niet om iets rustig uit te zoeken, total loss van de vorige en de reserve die 3x zoveel brandstof kost per dag (45,= ipv 15,=) was de reden om direct toe te happen. De luxe was een mooie bonus. Bij de oudjes (7/9 serie) kon je wat er niet op zit er nog redelijk makkelijk op zetten, dat gaat hier een stuk lastiger. Full options is de way to go als ik weer op jacht moet.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 13:26  ·  #36
20 jaar, hoe hou je dat vol haha. Dan is een S80 een serieus een echt oude auto (het ontwerp is dan al dik 41 jaar oud)
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 944
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 13:31  ·  #37
Quote door [-Tom-]
20 jaar, hoe hou je dat vol haha. Dan is een S80 een serieus een echt oude auto (het ontwerp is dan al dik 41 jaar oud)

Ik gok dat tegen die tijd LPG en benzine niet meer verkrijgbaar zijn, maar ik zie wel hoe ver ik kom.
De 740 was toen ie 33 was ook prima te doen. (en heeft me heel gehouden toen er een nieuwerwetse Polo in dook) Qua luxe is de S80 niet veel luxer dan m'n '86 780s. (betere airco, plofzakken en stuurwielbediening van de radio, that's it)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 14:16  ·  #38
Ik zat laatst in een zo-goed-als-nieuwe S80 2.4 (170 pk) uit 2001, met nog geen 40.000 km op de teller. Werkelijk geen straf. Daar zou ik best nog 20 jaar mee voort willen, met mijn huidige kilometrage zou de teller tegen die tijd rond de 300.000 staan.
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 16:35  ·  #39
Zelfde dilemma hier om door te rijden of niet :

Onze Betsie : V70N 2000 - 284.000 km automaat goed onderhouden en full options ( zie mijn onderschrift ).

Vorige maand bij Poika geweest ( Blade ) om daar de airco pomp te shimmen en die doet het weer als een tierelier. Ook nieuwe 4 - seizoenen banden gemonteerd op de Thor velgen en nu zijn we aan het twijfelen om de wagen weg te doen. De auto ziet er nog netjes uit - onderkant was goed geconserveerd vlgs Poika ( correct me if I am wrong ) en er zat een prachtig patine op de remleidinkjes omdat deze nog van koper zijn en niet roesten. Geen of nauwelijks olie aan de onderzijde van de auto - ophanging nog goed.

Mankeert er iets aan ? Ja helaas wel, de aandrijfhoes aan de bestuurderskant is defect - de binnenspiegel dimt niet meer automatisch en het ergste is dat de carter ontluchting dicht gaat zitten of inmiddels verstopt is.

Is het te repareren ? Ja natuurlijk - maar wegen de kosten op tegen de kosten die er na misschien komen ?

Wat anders : Sowieso een diesel want met de huidige benzine prijzen is een Euro 6 diesel al voordeliger tov onze huidige benzine stoker bij ca 15.000 km ( MRB + brandstof op jaarbasis ), maar wat anders dan en welke uitvoering.

Volvo V60 - 1.6 diesel - hier hoor ik regelmatig horror verhalen over de EGR klep maar zou wel binnen budget passen.
Volvo V60 - Balans assen problematiek ( weet niet uit m'n hoofd welke motor )
Volvo V60 - geen touch screen - toch wel techniek van 2011 wat media betreft.

Volvo V70 - dezelfde techniek - zelfde multimedia - reeds een beetje verouderd.

Ik heb ook voor een VW Passat gekeken vanaf 2015 - 120 Pk of 150 PK - ideaal ook qua ruimte - qua gewicht iets lichter dan de Volvo V60/V70 en binnen budget met een multimedia systeem / navigatie met touch screen - techniek van 2015. Stuur inrichting vergelijkbaar met de Volvo ( knoppen qua cruise control en volume radio e.d. ). Mijn vrouw vond de Passat een beetje deinen tov de V70 - wellicht door de kleine velgen/hoge band combinatie.

Andere merken zoals de Franse meuk is te onoverzichtelijk - dus dat gaat het niet worden.

De V70 inruilen is een optie / verkopen hier via het forum ook / auto nog 5 jaar zelf rijden ook.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 944
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 17:18  ·  #40
Quote door V70Rene

Zelfde dilemma hier om door te rijden of niet :
...
De V70 inruilen is een optie / verkopen hier via het forum ook / auto nog 5 jaar zelf rijden ook.


  • Wat zijn de kosten?
  • heb je voor de kosten een andere wagen als je rekening houdt met de verkoop waarde?
  • is de vervanger dan even naar je zin/betrouwbaar als de huidige na reparatie?


BTW er is een andere optie... lpg inbouwen of een andere V70 op lpg. Heb je niet het gezeur de huidige diesel heksenjacht en een betaalbare brandstof. MRB van een G3 is niet veel hoger dan benzine.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 17:25  ·  #41
Let met ve wel erg op dat je niet voor 1 van de nieuwe downsize motor gaat,
Die zijn een ramp, kreeg ik zelfs van de vw monteur te horen bij de dealer, toen ik met mijn moeder bij de vw was, en we met haar blue motion, met 134000km op de teller, en net geen 3 jaar. En te horem kregen dat hij op was,
En schijnt met een regelmaat voor te komen.
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 18:10  ·  #42
Quote door T_I

Quote door V70Rene

Zelfde dilemma hier om door te rijden of niet :
...
De V70 inruilen is een optie / verkopen hier via het forum ook / auto nog 5 jaar zelf rijden ook.


  • Wat zijn de kosten?
  • heb je voor de kosten een andere wagen als je rekening houdt met de verkoop waarde?
  • is de vervanger dan even naar je zin/betrouwbaar als de huidige na reparatie?


BTW er is een andere optie... lpg inbouwen of een andere V70 op lpg. Heb je niet het gezeur de huidige diesel heksenjacht en een betaalbare brandstof. MRB van een G3 is niet veel hoger dan benzine.


* Kosten voor aandrijfhoes - carter ontluchting - beurtje en nieuwe APK in mei , schatting ca € 1000,-
* Ik heb voor die kosten geen andere auto , echter nu is de auto ca € 1500,- € 1750,- waard - zal nooit méér worden
* Of een eventuele vervanger even betrouwbaar is dat weten we nooit. Of de huidige V70 na reparatie weer voorlopig kosten vrij is weet ik ook niet. De preventieve carter reparatie ga ik niet doen - dus je hebt kans......
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 19:39  ·  #43
Er is nog wel een verschil tussen de carterpanreparatie (de olieringen etc bedoel je dan denk ik) en de carterontluchting. Voor de laatste ben je veel minder minder kwijt.
Een gescheurde hoes is zo vervangen toch?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 19:56  ·  #44
Als je voor V60 diesel gaat laat dan de D6awd hybrid staan. Complexe techniek en storingsgevoelig, zwaar, extreme devaluatie en niet enorm zuinig. Collega rijdt een '12/13/14 V60 D2, en heeft daar geen problemen mee. Het is wel de 115 pk (die iets betere 1.6), maar er zit geen gang in.
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 20:23  ·  #45
Quote door joriz

Er is nog wel een verschil tussen de carterpanreparatie (de olieringen etc bedoel je dan denk ik) en de carterontluchting. Voor de laatste ben je veel minder minder kwijt.
Een gescheurde hoes is zo vervangen toch?


De carterontluchting MOET gedaan worden - de carterpanreparatie zou inderdaad preventief moeten/ mogen als ik het forum moet geloven. Al met al kan ik het niet zelf ( geen gereedschap er voor - geen brug oud of ruimte ) dus een beurt - APK en de reparaties zijn zo een kleine € 1000,-
 
Selected quotes for multi-quoting:   0