De opvolger, maar welke.....

 
 
 
 
 
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 20:25  ·  #46
Quote door Walterj

Als je voor V60 diesel gaat laat dan de D6awd hybrid staan. Complexe techniek en storingsgevoelig, zwaar, extreme devaluatie en niet enorm zuinig. Collega rijdt een '12/13/14 V60 D2, en heeft daar geen problemen mee. Het is wel de 115 pk (die iets betere 1.6), maar er zit geen gang in.


Thnx , de Hybride is sowieso geen optie. Voor wat betreft de diesels lees ik inderdaad veel positieve doch ook redelijk wat negatieve zaken die bij de oude 5 pitters ( V70N en S60 ) minder voorkwamen. Op het Volvo forum wordt er redelijk veel over geschreven.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 21:04  ·  #47
Realiseer je je dat de 2.4 170 pk vijfcilinder zonder turbo een van de meest onverwoestbare moderne Volvo's ooit is. 1000 euro investeren is niks joh, met een beetje onderhoudsbeurt ben je dat met een nieuwere Volvo zo kwijt.
Diesel pas doen als je 30.000+ km per jaar rijdt en dan minstens een Euro 5, liefst een Euro 6, om het een beetje toekomstvast te houden.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 55
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 193
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 21:11  ·  #48
Quote door brinkie

Ik zat laatst in een zo-goed-als-nieuwe S80 2.4 (170 pk) uit 2001, met nog geen 40.000 km op de teller. Werkelijk geen straf. Daar zou ik best nog 20 jaar mee voort willen, met mijn huidige kilometrage zou de teller tegen die tijd rond de 300.000 staan.


Die van mij staat nu op ruim 3 ton, elke dag dat ik erin stap geniet ik er nog volop van! Rijdt als nieuw!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3301
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 21:41  ·  #49
Die nieuwe auto,s met hun mooie touchscreens en blingbling knopjes en buttons kunnen mij gestolen worden. Waar het (bij mij) om gaat zijn de opties waar je werkelijk wat aan hebt. In mijn geval was dat xenon, leer, zonnedak, standkachel, goede audio en voldoende vermogen.
In zo'n auto durf ik gerust te investeren mocht er wat stuk gaan, wetende dat ik er de komende jaren toch nog in rijd.

Dus mijn advies: koop je iets nieuws, ga dan voor een in jouw ogen perfecte auto met alle opties die je er graag op wilt zien.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 23.10.2019 - 22:13  ·  #50
Hier ook dezelfde 2.4 170pk. Ruim 3 jaar in bezit en inmiddels een stukje over de 3 ton heen. Wel de nodige preventieve reparaties gedaan. Maar behalve een kapotte bobine nooit wat mee gehad.

Echt snel is die niet zonder de turbo, maar voor een auto van bijna 20 jaar kan die prima meekomen. Loopt als een zonnetje. Af en toe f flink op zn staart maar verder een rustige rijstijl.

Nou maak ik maar een km of 10.000 per jaar, bij veel meer kms lopen de benzinekosten wel aardig op met 1 op 10 gemiddeld. Maar dat heb je met de meeste oude auto (En nieuwere trouwens ook behalve de 1 litertjes).

Voorlopig blijft hij nog.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 52
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 944
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 24.10.2019 - 11:00  ·  #51
Quote door V70Rene

* Kosten voor aandrijfhoes - carter ontluchting - beurtje en nieuwe APK in mei , schatting ca € 1000,-
* Ik heb voor die kosten geen andere auto , echter nu is de auto ca € 1500,- € 1750,- waard - zal nooit méér worden
* Of een eventuele vervanger even betrouwbaar is dat weten we nooit. Of de huidige V70 na reparatie weer voorlopig kosten vrij is weet ik ook niet. De preventieve carter reparatie ga ik niet doen - dus je hebt kans......


Dan is de vraag of je voor 2500-2750 iets anders vindt wat geheel naar wens is. (als je op het zelfde budget wil blijven)

je hebt dan wel de grotere onbekende factor van de onderhoudsgeschiedenis. Deze heb je al een tijdje, dus je weet at er gedaan is en wat eraan komt.

Quote door V70Rene

De carterontluchting MOET gedaan worden - de carterpanreparatie zou inderdaad preventief moeten/ mogen als ik het forum moet geloven. Al met al kan ik het niet zelf ( geen gereedschap er voor - geen brug oud of ruimte ) dus een beurt - APK en de reparaties zijn zo een kleine € 1000,-


Tja, als je afhankelijk bent van anderen wordt het snel duur, onderdelen zijn vaak de kosten niet, de tijd die ervoor nodig is wel.

Quote door Ninjabiker
Die van mij staat nu op ruim 3 ton, elke dag dat ik erin stap geniet ik er nog volop van! Rijdt als nieuw!

3.6 ton hier, geen flauw ide ehoe ze reden toen ze nieuw waren, maar ondanks de onhebbelijke slip van de voorwielen bij spelen rijdt ie nog steeds heerlijk. Inderdaad een genot om in te stappen.
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 26.10.2019 - 17:22  ·  #52
Quote door T_I


Dan is de vraag of je voor 2500-2750 iets anders vindt wat geheel naar wens is. (als je op het zelfde budget wil blijven)

je hebt dan wel de grotere onbekende factor van de onderhoudsgeschiedenis. Deze heb je al een tijdje, dus je weet at er gedaan is en wat eraan komt.

Tja, als je afhankelijk bent van anderen wordt het snel duur, onderdelen zijn vaak de kosten niet, de tijd die ervoor nodig is wel.



Nu is mijn budget wel hoger dan de € 2750,-, want ik wil weer een auto die me een 10 jaar verder brengt, als ik iets anders zou kopen. Zelf heb ik zitten denken aan een ex-lease waarvan de wagen dealer onderhouden is - diesel - max 130.000 km op de teller en 4 jaar oud. En met genoeg ruimte ( mag iets kleiner dan de V70N ). Aangezien we ca 20.000 km rijden per jaar ( zeker de laatste 3 jaar ) is een diesel redelijk veel voordeliger dan de V70N.

* V70N : € 75,- MRB + ( 1/10 à 1800 km x € 1,62 = € 290,- ) = € 365,- /maand.
* Iets anders / diesel : € 125,- tot € 140,- MRB + ( 1/20 à 1800 km x € 1,32 ) = € 243,- tot € 258,- / maand.

* Iets anders / benzine : € 60,- tot € 75,- MRB + ( 1/15 à 1800 km x 1,62 ) = € 254 , - tot 269 ,- / maand. Er van uitgaande dat de diesel ( weet ik uit ervaring kennis dat het zo is ) en de benzine ( weet ik dus niet ) het verbruik waarmaken.

Mijn lange duur verbruik van de V70 ligt op 1/10 zonder iets aan de kogel te hangen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 26.10.2019 - 23:37  ·  #53
Ik vind 1 op 20 met diesel en 1 op 15 met diesel wel erg positief! Dan hebben we het niet meer over autos maar over vervoermiddelen....
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 27.10.2019 - 06:12  ·  #54
Quote door Walterj

Ik vind 1 op 20 met diesel en 1 op 15 met diesel wel erg positief! Dan hebben we het niet meer over autos maar over vervoermiddelen....


Van onze collega's van het Volvo forum is 1/18 met diesel goed haalbaar - benzine 1/15 is te doen maar moeilijker. Dus het voordeel bij diesel met 20.000 km /jaar is prima te verantwoorden.

ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 27.10.2019 - 07:21  ·  #55
Het omslagpunt, dat is een lastige,
En ook zeker wel afhankelijk van de rij steil.

Waardoor ik persoonlijk niet meer voor een diesel ga,
Ik ga vaak naar duitsland. Soms lekker na de stad met de vrouw en kinderen, of gewoon boodschappen doen op het gemak.

Ook komen we nog wel eens in belgie, en wonen in eindhoven.

Duitsland begind steeds meer met een dieselverbod, en zijn bezig met de blauwe umwelt stickers, voor alleen diesels nu euro 6. En verder heb je geen toegang meer als ze komen,
Belgie is al begonnen met antwerpen, maar (nog) niet zo dtreng,

En nederland is een algemene regel aan het maken voor de milieuzones, en ook hier is nu nog niet veel duidelijk over, wel is het zo dat ze in nederland graag het braafste jongetje uit de klas willen zijn, dus verwacht er ook niet veel positief over.

En een auto rij ik graag langer, en het risico dat ik over 2 of 3 jaar niet eens meer bij mijn huis mag komen met de auto, of de ritjes duitsland alleen maar tot de parkeerplaats buiten de stad mag doen, en dan met de bus na het centrum te gaan. Dat is voor mij een te groot risico om nog voor een diesel te gaan.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 27.10.2019 - 08:24  ·  #56
Quote door brinkie

Nou krijg ik wel het idee dat, net als bij alle prestigieuze auto's van eind jaren '00, de kwaliteit er bij in is geschoten. Praat met BMW rijders en ze vertellen je over astronomische garagerekeningen. Of wat dacht je van VAG rijders die olie moeten tanken en brandstofpeil controleren? Ik heb geen idee wat anderen kwijt zijn aan hun V70, na 2 1/2 jaar en 35.000 km staat de teller (nu 151000 km en 9 jaar oud) voor reparatie en onderhoud bij deze auto op 5258 euro
Nadeel is dat het allemaal n=1 studies zijn. Ik heb dit bedrag ongeveer aan mijn V70N verspijkerd in anderhalf jaar en 80.000km, maar minder verspijkerd aan een '07 BMW in 2,5 jaar en 150.000km. En die kocht ik met reeds 250k op de klok.

Voor TS: doe wat goed voelt. Doe je onderzoek (maar daar ben je al mee bezig) en maak daarbinnen wat rationele afwegingen. Daarna is het een kwestie van gaan proefrijden en zo gauw je bij een auto geen enkele twijfel hebt, die kopen. Mijn ervaring is dat men met dat beleid meestal meest gelukkig wordt. Twijfel en toch kopen betekent bij de eerste reparatie al gefronste wenkbrauwen. Geen twijfel en niet kopen, want reden X, Y of Z betekent meestal later spijt.
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 27.10.2019 - 15:48  ·  #57
Quote door ikbat

Het omslagpunt, dat is een lastige,
En ook zeker wel afhankelijk van de rij steil.

En een auto rij ik graag langer, en het risico dat ik over 2 of 3 jaar niet eens meer bij mijn huis mag komen met de auto, of de ritjes duitsland alleen maar tot de parkeerplaats buiten de stad mag doen, en dan met de bus na het centrum te gaan. Dat is voor mij een te groot risico om nog voor een diesel te gaan.


Ik hoop ook een jaar of 10 met de auto te rijden. Ik woon dan wel in een uithoek van Nederland - woon werk is ca 40 km waarvan 30 km snelweg, en ik kom echt zelden tot nooit in een grotere stad met de auto. Wel gaan we 2 tot 3 keer per jaar richting de Franse Alpen - dus dat zijn al 6000 echte snelweg kilometers. Frankrijk kent ook wel milieu zone's maar ook daar kom ik niet in de grotere steden. Diesel die ik zou kopen zal uiteraard Euro 6 norm worden,.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 27.10.2019 - 18:32  ·  #58
Heb wat berekeningen gemaakt, voor mij is diesel geen optie, dus het wordt in principe een benzine auto, en als er lpg in ligt is dat meegenomen, maar geen noodzaak. Ik zit op 14000 km per jaar met deze auto.
Uitgaande van een benzineprijs van €1.60 en 1 op 10.5 zit ik met mijn huidige V70 op €3040 per jaar voor brandstof en belasting. De andere kosten zullen niet veel verschillen en is bij elke auto aanwezig.
Een V70NN 2.5T zit 1 schaal hoger dan mijn huidige, en met een verbruik van 1 op 11 kom ik dan uit op €3040. Dus precies even duur.
Stel dat ik voor een Accord tourer 2.0 zou gaan dan kom ik op € 2600 uit.
Ik zou een ook maatje kleiner kunnen, een civic i-vtec 1.8 van bv 2009, dan kom ik op € 2250 uit. Scheelt toch geld. Civic schijnt erg goed in elkaar te zitten, geen problemen, stuurt erg strak, erg praktisch, maar het blok moet wel toeren draaien, anders gebeurt er niks.
Het design is ook ehh... apart, dus daar moet je wel van houden.
Nog een punt is de verzekering, ik heb nu een youngtimer verzekering met zijn voordelen, maar die kan niet op een gewone japanner afgesloten worden.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5085
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 27.10.2019 - 18:50  ·  #59
Mijn schoonvader heeft jaren Honda gereden.
Tot gister nu heeft hij nieuwe RAV4.

Reden.
Belabberde dealers / service.
En die fantastische 1.5T blokken die in Amerika telkens in de soep lopen.

Maar beide civic's 1.8 sport van hem bereden.
Reed goed, stil en zuinig.
V70Rene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: De opvolger, maar welke.....

 · 
Posted: 27.10.2019 - 19:47  ·  #60
Quote door Walterj


Stel dat ik voor een Accord tourer 2.0 zou gaan dan kom ik op € 2600 uit.
Ik zou een ook maatje kleiner kunnen, een civic i-vtec 1.8 van bv 2009, dan kom ik op € 2250 uit. Scheelt toch geld. Civic schijnt erg goed in elkaar te zitten, geen problemen, stuurt erg strak, erg praktisch, maar het blok moet wel toeren draaien, anders gebeurt er niks.
Het design is ook ehh... apart, dus daar moet je wel van houden.


Mijn zoon komt ook met wat Japans als optie ( Mazda 6 - Toyota Avensis ) moaaahhh , NEE ! Als je de dashboards zie van die auto's wordt het altijd zeer onrustig in mijn hoofd. Ik kan er echt niet tegen - verschillende kunststoffen - knopjes overal en nergens. Ik vind juist te rust die Volvo uitstraalt met z'n dashboard erg fijn - zelfs de Ford Mondeo vind ik al onrustig ogen.

De enige waar ik serieus naar kijk en heb 3 collega's met ervaring is de : Passat 2015- 2016 model. Erg rustig op het dashboard - redelijk zuinig - lichter ( 250 kg ) dan de huidige V70. Mijn collega's hebben ruim 2 ton op de teller - 1 bijna 3 ton met zijn Passat 2013 en is er erg tevreden van. Geen noemenswaardige problemen , geen olie verbruik - Sowieso minder EGR problemen dan de V60 1.6 diesel.

Dus ja WalterJ, qua design wordt het moeilijk om Volvo te evenaren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0