Ik ben door m'n hele familie/vriendengroep/buurt/whatever-wie toch meermaals keihard uitgelachen als ik met de R in een gemiddelde straat moest keren. Om maar te zwijgen over manoeuvreren in een P-garage. Die auto was vanwege de 18" en de uitslagbegrenzers op het stuurhuis (!) echt vreselijk onhandig
Vandaag een paar V70's bekeken van 2008-2010, allen 2.5 T modellen in verschillende uitvoeringen. De meeste waren zweedse import, wel met alle papieren en door een officiele dealer in NL te koop aangeboden. Maar toch heb ik mijn twijfels over zo'n import auto, voornamelijk door de verhalen van brinkie, die toch wel wat dingen had die zeer waarschijnlijk het gevolg waren van het zware leven op de winterse wegen in zweden.
Volgens de dealer is er te weinig aanbod in nederland en halen ze ze daarom uit zweden.
Daarna een proefrit gedaan met een accord tourer, 2 liter met 6 (hand)bak. Ik moest even door de gecupte iets trillende michelin banden heen voelen om de ware aard te kunnen vast stellen. Dit is een goed ontwerp! De meeste ervaring heb ik met mijn V70 en de bmw X1 waar mijn vrouw in rijdt. En de accord zit er tussenin. Comfortabel op de snelweg, maar toch scherp sturen. Randen en richels voel je bijna niet, itt mijn V70. Je merkt wel dat het een voorwielaandrijver is, op korte rotondes lijkt hij te willen glijden over de voorkant, maar zodra de bochten iets ruimer zijn rolt hij er mooi door heen, beter dan mijn V70. Alleen over drempels vind ik de voorkant wel iets te ver doordeinen bij het afrijden.
De motor heeft niet zo veel koppel onderin, daar wint mijn 2.4T uiteraard, maar het blok loopt mooi zonder dat het moeite lijkt te kosten. als je wat vlot wil weg rijden moet je wel naar de 4000 toeren, maar voelt en klinkt niet onprettig. Op de snelweg bij 120 draait het blok iets boven de 3000 toeren, en dit voelt en klinkt heel natuurlijk en niet storend. Als je dan vol gas geeft in 6, en ook in 5, gebeurt er weinig...... doet de 2.4T beter! veel beter. Het vtec effect heb ik alleen in 1 en 2 kunnen merken, in de andere versnellingen loopt hij lineair door de toeren. Koppeling gaat licht, schakelen gaat precies en licht, de pook lijkt wel een scheerkwast, zo'n klein kort dingetje, maar werkt gewoon goed. Er zijn veel knoppen op het dashboard, het is voor japanse begrippen rustig, het wende vrij snel. Dat merkte ik ook na de eerste meters, het voelt meteen vertrouwd aan. De standaard stereo viel helemaal niet tegen. Beter dan standaard spul in een V70NN.
conclusie: goede kandidaat!
@Walterj : Wij hebben onze V70NN bij Volvo Bangarage Mijdrecht gekocht, en die had inderdaad ook meerdere V70NN's staan die ze zelf uit Zweden hadden geïmporteerd.
De onze is overigens wél origineel Nederlands, en daar ben ik toch wel blij mee.
Nou nou, *zo* erg is die V70 van mij er ook niet aan toe... Niet alsof de stukken eruit vallen en ik iedere keer met samengeknepen billen de startknop indruk
Houd er rekening mee dat Honda's weliswaar erg goed van kwaliteit zijn, maar als er iets stuk gaat betaal je door je neus voor de onderdelen. Er woont iemand bij mij om de hoek die een CR-V zelf uit Duitsland heeft geïmporteerd, daar zit dezelfde 2 liter motor in. Weinig kilometers, bomvol opties, en ik heb hem nog nooit horen klagen over de auto. Qua prestaties is de auto vergelijkbaar met de V70 2.0 die ik heb.
Toevallig was mijn zoektocht 3 jaar terug ook voor een Accord, Mazda 6 of V70.
De Honda vond ik wel mooi, maar kwam hem alleen in automaat tegen en verbruik viel mij tegen (benzine).
Verder gewoon mooie auto!
Vandaag met een extra luxe uitvoering gereden, met 7 of 9 speakers en subwoofer, navigatie, het premium systeem. Dat is is goed! Ik prikte mijn iphone 10 in de usb aansluiting en kon de muziek spelen en skippen met de knoppen op het stuur. De titel kwam helaas niet beeld. De rest van de auto viel tegen. Veel krassen, butsen, en lelijke 235 bij 19" wielen. Veel herrie en geen comfort. En het blauw was in het echt best saai blauw. Motor en bak deden het wel goed.
Kijk met een schuin oog ook steeds naar de C30, blijft een leuk dingetje. Dat is een aardige stap terug qua grootte, maar 99% van de tijd rij ik alleen, naar het werk en terug. Dus zou een kleinere auto ook kunnen. Ik had al begrepen dat de 1.6 precies niks is, het minimum is een 1.8, en deze heeft ook een distributie ketting en geen riem zoals de 1.6. En uiteraard is er ook een 5 cylinder leverbaar, maar ik vraag me af of de gewichtsbalans dan niet heel raar wordt met een groot blok voorin een kleine auto.
Ik vind de sport editie net ff leuker, met de spoiler en een mooi geperforeerd leren stuur. Maar weet iemand of de vering/demping dan ook anders is? Ik hoef geen kart voor de openbare weg, wil wel comfortabel over de snelweg zoeven.
De C30 is in de basis een Ford Focus fase 2 en dat is een hele fijne auto. Het instapmodel heeft een 1.6 liter Yamaha motor, deze is adequaat in de Focus maar in een C30 wil je meer. De 1.8 en 2.0 zijn van Mazda en daar wil je de 2.0 van (die zit ook in de V70, maar dan als instapper). Geen sportieve motor, gericht op comfort met een erg prettige koppelkromme voor een atmosferische motor dankzij VVT en variabel inlaattraject. 145 pk is zat voor zo'n kleine auto, mits er niet alleen maar korte stukjes mee gereden zijn en er op tijd olie ververst is kan er weinig aan mis. De 2.4 liter vijfcilinder levert 170 pk maar is inderdaad zwaarder, de T5 maakt er een klein monster van, ten koste van een stevig verbruik en niet geheel zonder problemen.
Bij ons staat er nu een VW Passat 2015 Variant TDI voor de deur. We hebben gedacht aan een Volvo V60 maar om een of andere reden kon deze het niet worden:
* Kleiner dan de V70
* Kleiner dan de VW Passat
* In de prijs range waar we zoeken is de V60 verouderd ( o.a. multimedia van 2011 - 2016 ) - Passat is sinds 2015 op de markt dus moderner.
Maar nu dus de Passat B8, en waarom dan :
* Mooi design - ziet er scherp uit - fraaie strakke lijnen - ik hou daar van.
* Ruim en erg comfortabel.
* 120 PK is voldoende en eventueel later nog te kietelen middels VAG techniek of andere tuner.
* Fraai Multimedia systeem en rustig interieur.
* Leder bekleding.
* LED Verlichting
* Discover Media
* Elektrisch wegklapbare trekhaak
* 65% getint achter de B stijl
* Birdseye view camera voor parkeren ( camera's in spiegels en zowel voor en achterkant )
De auto hebben we sinds gisteren - morgen komt er nog een set lichtmetaal onder 17" met winterbanden - zomerwielen worden 18" of 19" . De wagen in STIL vergeleken met de V70 ( kan je toch het verschil merken met bijna 3 Ton op de teller ). Geen krakende geluiden meer in de wagen - vaak de deurpanelen maar ook andere geluiden die we nu niet meer hebben.
Ik ga zeker in de toekomst hier nog steeds lezen - en ben benieuwd wie er verder gaan rijden in de V70 die ons 12 1/2 jaar heeft vervoerd, beroerd en ontroerd. We hebben onze Betsie bedankt voor ruim 12 veilige jaren dat we met haar op stap mochten gaan.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, mooie auto.
Heel veel plezier ermee.
@Walter,
De R-design heeft een afwijkend (sport) onderstel, de sport volgens mij ook.
Echt stug zijn ze niet, dat is bij zijn opvolger, de V40 wel anders.
Persoonlijk zou ik je de 2.0, of de 2.4 aanraden.
Verbruik doet elkaar niet zoveel, maar op de snelweg is de 2.4 wel laagtoeriger en dus iets stiller.
Ze zijn er in alle variaties geleverd, sport, r-design, summum, momentum etc.
Keuze is er genoeg.
@Walter: al eens naar kattenbakkie gekeken wat in een C30 de kofferbak moet heten? Daar heb je echt helemaal niets aan. Hoge vloer, schuin raam...Mijn zus heeft een C30, mooi aangekleed, leuk om te zien maar handig? Nee. Loeiers van deuren waar je in een parkeergarage ook niks mee kunt.
Voor dat formaat zijn er VEEL handiger auto's te krijgen, maar daar staat idd geen Volvo badge op. Wel Polo, Golf, Auris, 3 (Mazda) etc... En daar zijn ook prima auto's tussen.