Het was vandaag weer proefrit-vrijdag
Met een 2013 mazda6 2.0 gereden en een 2009 bmw 318i.
Mazda viel me tegen, was best stug en stuiterig geveerd, met drempels echt opletten, op de snelweg constant corrigeren om m rechtdoor te houden en als je wat snel een korte bocht neemt glijdt ie over het voorwiel weg. Alle toeters en bellen doen het wel goed, ook embedded tomtom, maar wel druk aan boord met alle knoppen. Standaard audio is redelijk. Motor doet t wel goed maar 145 pk houdt niet over. Op de snelweg wel rustig aan boord bij 120, maar even vlot inhalen kan alleen in zn 4.
De bmw was de positieve verrassing van vandaag, ik had niet veel van de 318 met 2 liter verwacht, heeft ook maar 143 pk, maar voelt vlotter aan dan de mazda. Het blok draait makkelijker, meer kracht onderin, en motor en 6 bak passen goed bij elkaar. En het onderstel is heel soepel en comfortabel (kwam ook door de 16 inch banden), op klinkers en over drempels beduidend fijner dan de mazda. Het sturen doet alleen een bmw zoals het hoort; strak direkt en zonder overhellen en onderstuur. Dit is een auto waarbij alles klopt. Tenminste, als hij het goed doet, want na drie kwartier ging hij in noodloop en de motor liep nog maar op 3 cylinders....... Gelukkig was ik weer bijna terug bij de garage, al schuddend en stinkend naar de benzine heb ik m weer afgeleverd.
Dus ja, fijne auto die bmw, maar t moet wel heel blijven. (Helaas was de mazda ook niet geheel probleemloos, koppeling was bijna op, overgespoten en was verkleurd, en wat beschadigingen)
Oja, en audio is niet veel in een bmw, daar moet ook wat mee gebeuren, gelukkig is er veel te koop.