Ik heb mijn grote Volvo-vriend meegenomen in de selectie van de auto omdat die zeker tot zijn 17e achterin moet plaatsnemen. Toen we de V70 uitzochten was hij 12 en al behoorlijk lang (inmiddels bijna 15 en over de 1m80), hij paste toen al niet met goed fatsoen achterin een V60. De bagageruimte van een V60 is helemaal om te huilen, zeker als je een V70 gewend bent, zelfs ten opzichte van een V50 vond ik het behelpen.
Wat is trouwens de ervaring met de 2.0T en hoge kilometerstanden? Het is een direct ingespoten benzinemotor, die verschilt qua cilinderkop en brandstofsysteem behoorlijk van de Mazda/Ford 2.0 zonder turbo.
En weer wat wijzer. Met een 2009 Mazda 6 2.5 gereden. Dat voelt eindelijk weer aan als een echte auto. Een bult koppel vanaf nul toeren, heerlijk! Dit blok is vergelijkbaar met mijn 2.4T. Soepel, smeuiig, krachtig, maar draait makkelijker toeren dan mijn volvo. Alleen het wegrijden was lastig, het klonk vaak als een opa die zijn rijbewijs zou moeten inleveren. Zal vast gewenning zijn. De auto zelf reed goed, redelijk stevig geveerd maar niet onprettig. Bochtengedrag is netjes, vrij direkt en voorspelbaar. Ook bij bruusk van lijn veranderen voorspelbaar. Het bose geluidssysteem viel erg tegen, dus dat hoeft er niet in. Dit was de sv-t g-tm uitvoering, erg luxe, leren verwarmde elektrisch verstelbare stoelen, spiegels elektrisch inklapbaar, cc, xenon, etc.
Op de snelweg is het prima kilometers vreten en in 6 versnelt hij ook nog best goed. Maar na een enige tijd op de snelweg, kreeg ik het "is dit het nu" gevoel. Het voelt toch wat klinisch en afstandelijk aan. Toch raar, alles doet het zoals het moet, en dan denk je toch "wat mis ik nu" (waarschijnlijk beleving).
De kosten: deze auto is 1 stap goedkoper in mrb dan de V70, dus dat bespaart €100 per jaar, met een verbruik van (waarschijnlijk) 1 op 12. Op zich was de prijs netjes, €8500 voor een net ding vol in de opties, 2 ton ervaring, 6 maand garantie, op nette pilot sport 4 banden en een nette set winterbanden er bij. Misschien dat de 2.0 een goedkopere keuze is, maar die heb ik nog niet getest.
De tweede stap was een stap in het duister; een civic 1.8 sport. Dat is echt een leuke auto, bijzonder captain kirk dashboard, maar alles klopt wel. Ik vond het een echte auto, ondanks het formaat. Het stuurt super direkt, motor wil graag toeren draaien en klinkt daarbij lekker, het is best stevig geveerd, op klinkerwegen is het nog net te doen. Op de snelweg wel wat meer herrie, maar wel goed te doen, maar het verschil met het hogere segment (V70, M6, Accord) is duidelijk aanwezig. De auto was een leuke auto met volwassen eigenschappen, maar of het mijn daily kan worden weet ik nog niet.
Zo'n 6 staat ook op mijn lijstje als potentiële vervanger in de toekomst. Ze zien er (ondanks dat dat model alweer 10 jaar oud is) er nog behoorlijk modern uit. Alleen de versies met veel opties (leer, stoelverwarming etc) zijn vrij schaars heb ik al gezien
Gisteren met een 2011 318 gereden en die had het bmw gevoel helemaal niet. Raar! Ding reed als elke willekeurige station. Kon niet ontdekken wat er anders aan was, stond wel op winterbanden, maar waren nieuwe pilot 6, dus dat zou toch fatsoenlijk moeten sturen. Misschien andere uitlijning. Blok liep ook niet mooi rond en klonk stationair als een diesel. Ik had er niet HET gevoel bij, op papier was het een kanshebber maar in de praktijk dus niet.
Andere was een 2012 mazda 6 2.0 met 80 kkm. Stuurt mooi strak en direct, op klinkers net te doen qua comfort. Motor deed het netjes maar vond m niet heel vlot, en op de snelweg maakte de banden - bridgestone t001 - best veel herrie. Dus op zich een prima familie auto, maar als je iets meer wilt zit dat er niet in.
Even een definitie van “groot”.
Als ik Walter in de ogen moet kijken, als hij dichtbij staat, dan krijg ik last van de nek door het omhoogkijken.
Kort gezegd, hij is behoorlijk lang en moet wel fatsoenlijk achter het stuur passen.
Nou , ik heb wel eens met een 245 gereden, en dat was best krap. Maar, een V70 blijft de ultieme keus, maar er is weinig knaps te koop voor normaal geld. Ik vind €18000 veel te veel voor een nette 9-10 jaar oude V70.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009