Op zich hoeft mijn volvo nog niet weg, hij doet het prima, maar toch zit ik te kijken naar een opvolger, ik heb deze nu 7 jaar, volgend jaar wordt hij 20, de techniek staat niet stil (in positieve en negatieve zin), en 2020 is voor mij een bijzonder jaar dus daar mag ook een andere auto bij. Voor mij is een 2008-2010 auto prima qua leeftijd en prijs, duurder vind ik onnodig omdat ik dat meer afschrijving ga betalen.
Uiteraard is de eerste logische keus een V70NN, maar dan het liefste een summum of ocean race met 2.5T motor. De 2.0 is het net niet begrijp ik, en ik heb met een 2.5T gereden en is echt een fijne auto.
Maar de bedenkingen: de prijzen liggen erg hoog, een knappe zit ruim over de 10k. Ik wil een goede stereo, het standaard spul is niet of lastig aftermarket te upgraden, dus zit ik vast aan af fabriek high performance. Dat zit er niet vaak in. Dynaudio zit er nog minder vaak in, en is blijkbaar niet zo best als je zou verwachten. Verder wil ik stoelverwarming, xenon, leer, en navi hoeft niet perse. Het is lastig om de goede uitvoering te vinden.
Daarnaast is de kwaliteit minder dan mijn huidige V70. En als ik iets koop van 10-12 jaar oud zal er ook 2,5-3 ton op staan. Dus grotere kans op meerdere reparaties. En wegenbelasting is 1 trede hoger dan mijn huidige auto.
Dan de andere kanshebbers: Honda accord station, vanaf 2008 is dat een knap ding, en grootste voordeel, het is een probleemloze auto. Schijnt best goed te sturen, en ondanks dat het vtec blok een 4 cylinder is, is het leuk rijden. de 2.0 heeft een vierkante boring/slag en kan toeren draaien, de2.4 is een langeslag motor met meer koppel onderin, die ook weer meer verbruikt. Voordeel is ook dat de audio vrij makkelijk te upgraden is met aftermarktet spul. Nog een voordeel: hij is vrij zuinig (2.0) en relatief gunstig in de belasting.
En hebben we nog de subaru outback, ook leuke auto, boxerblok, dus koppel, leuke sound, vierwiel aandrijving is een voordeel maar ook een nadeel. Qua probleemloosheid scoort hij net iets minder dan de honda, maar nog steeds boven gemiddeld. Ze worden ook met lpg verkocht, dat mag voor mij ook.
Dan nog een mazda 6, schijnt leuk te rijden, maar verder doet hij me niet veel. BMW 325 rijdt ook leuk, maar dan moet je wel de 3.0 hebben, die heeft redelijk koppel onderin. Ik heb met een BMW 523 gereden, en dan viel me tegen. Motor doet het goed, maar ik had er meer van verwacht, en het comfort van een V70 haalt hij niet. Een 3 serie is nog weer iets stugger. En bij dit merk zijn er toch best wel wat problemen die soms goed geld kunnen kosten, dus dat risico weet ik niet of ik dat aan durf.
Ik heb ook met een 2008 mercedes C station gereden, maar die auto was zo kil van binnen, ik voelde me er niet lekker in. En het model vanaf 2011 is pas een leuk model, en is me te duur.
Dan zou ik ook nog kunnen downsizen naar een C30 of een madza 3, of een subaru impreza, maar dat is puur om kosten te drukken, en waarschijnlijk word ik daar niet gelukkig van.
Gelukkig heb ik nog even om na te denken en proef te rijden.
Uiteraard is de eerste logische keus een V70NN, maar dan het liefste een summum of ocean race met 2.5T motor. De 2.0 is het net niet begrijp ik, en ik heb met een 2.5T gereden en is echt een fijne auto.
Maar de bedenkingen: de prijzen liggen erg hoog, een knappe zit ruim over de 10k. Ik wil een goede stereo, het standaard spul is niet of lastig aftermarket te upgraden, dus zit ik vast aan af fabriek high performance. Dat zit er niet vaak in. Dynaudio zit er nog minder vaak in, en is blijkbaar niet zo best als je zou verwachten. Verder wil ik stoelverwarming, xenon, leer, en navi hoeft niet perse. Het is lastig om de goede uitvoering te vinden.
Daarnaast is de kwaliteit minder dan mijn huidige V70. En als ik iets koop van 10-12 jaar oud zal er ook 2,5-3 ton op staan. Dus grotere kans op meerdere reparaties. En wegenbelasting is 1 trede hoger dan mijn huidige auto.
Dan de andere kanshebbers: Honda accord station, vanaf 2008 is dat een knap ding, en grootste voordeel, het is een probleemloze auto. Schijnt best goed te sturen, en ondanks dat het vtec blok een 4 cylinder is, is het leuk rijden. de 2.0 heeft een vierkante boring/slag en kan toeren draaien, de2.4 is een langeslag motor met meer koppel onderin, die ook weer meer verbruikt. Voordeel is ook dat de audio vrij makkelijk te upgraden is met aftermarktet spul. Nog een voordeel: hij is vrij zuinig (2.0) en relatief gunstig in de belasting.
En hebben we nog de subaru outback, ook leuke auto, boxerblok, dus koppel, leuke sound, vierwiel aandrijving is een voordeel maar ook een nadeel. Qua probleemloosheid scoort hij net iets minder dan de honda, maar nog steeds boven gemiddeld. Ze worden ook met lpg verkocht, dat mag voor mij ook.
Dan nog een mazda 6, schijnt leuk te rijden, maar verder doet hij me niet veel. BMW 325 rijdt ook leuk, maar dan moet je wel de 3.0 hebben, die heeft redelijk koppel onderin. Ik heb met een BMW 523 gereden, en dan viel me tegen. Motor doet het goed, maar ik had er meer van verwacht, en het comfort van een V70 haalt hij niet. Een 3 serie is nog weer iets stugger. En bij dit merk zijn er toch best wel wat problemen die soms goed geld kunnen kosten, dus dat risico weet ik niet of ik dat aan durf.
Ik heb ook met een 2008 mercedes C station gereden, maar die auto was zo kil van binnen, ik voelde me er niet lekker in. En het model vanaf 2011 is pas een leuk model, en is me te duur.
Dan zou ik ook nog kunnen downsizen naar een C30 of een madza 3, of een subaru impreza, maar dat is puur om kosten te drukken, en waarschijnlijk word ik daar niet gelukkig van.
Gelukkig heb ik nog even om na te denken en proef te rijden.