Opwarmtijd D5 205 pk

 
 
 
 
 
teebonk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 06.01.2017 - 19:31  ·  #1
Heren, vraagje:

Stel, ik rijd 38 km bij -2 graden buitentemperatuur. 15% snelweg en de rest 80 kmh (bijvoorbeeld zoals vandaag)
Wat zou de olie en koelvloeistof temperatuur moeten zijn?
Ik lees net voor beide 50 graden af in VIDA?
Kan toch nooit kloppen?

mvg Thijs
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 06.01.2017 - 20:26  ·  #2
Komt je temp.meter in het dashboard niet hoog genoeg?

Koelvloeistof moet dan allang rond de 90 graden zitten. Als je thermostaat defect is en vol open blijft staan dan koelt hij continue en zal niet op temperatuur komen. Als je stil staat stijgt de temperatuur maar zo gauw je gaat rijden zal hij snel weer dalen. Zeker nu bij -2 als je continue 80 km/h rijdt zal hij goed koelen. Lage toeren bij een diesel dus blok zal al relatief weinig warmte produceren. Dus check je thermostaat en anders de temp.sensor in het huis. Dan zal de olie ook slecht opwarmen, deze heeft toch al meer tijd nodig om op te warmen.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 09.01.2017 - 13:55  ·  #3
Quote door teebonk

Heren, vraagje:

Stel, ik rijd 38 km bij -2 graden buitentemperatuur. 15% snelweg en de rest 80 kmh (bijvoorbeeld zoals vandaag)
Wat zou de olie en koelvloeistof temperatuur moeten zijn?
Ik lees net voor beide 50 graden af in VIDA?
Kan toch nooit kloppen?

mvg Thijs


Het koelwater moet dan al warm zijn.
Bij de mijne is het ongeveer 10Km dan staat de koelwater op 94 graden. (met gemiddeld 80 en normal rustig warm rijden zoals het hoort)

Ik had daarvoor ook de thermostaat kapot en had ik inderdaad het zelfde probleem. Bij mij was het rubberen opzetje op de thermostaat kapot en daardoor lekte hij een gedeelte koelwater erlangs en daardoor werd hij niet warmer dan 80 graden en duurde het 40 km dat hij 80 graden werd.

Thermostaat vervangen is een kleine moeite en stelt niets voor. Wel even de dynamo afdekken zo dat hij niet nat word.

Het scheelt trouwens behoorlijk in brandstofverbruik en natuurlijk het belangrijkste : slijtage aan de motor!
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 09.01.2017 - 14:47  ·  #4
Voorheen, dus met EGR had de auto ongeveer een 10km nodig om het koelwater op temperatuur te krijgen.
Nu, met de EGR dus uitgeschakeld is dat gestegen naar ca. 13-14km.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 57
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 09.01.2017 - 19:30  ·  #5
Afgelopen week de auto geeneens warm kunnen krijgen maar hier was het dan ook minus 29 :'( :'(

Ook met een uur stationair laten draaien bleef de auto niet warm en de temp.meter wilde niet echt oplopen.

Gelukkig nu weer minus 15 dus morgen de auto maar weer een proberen of de diesel alweer ontdooit is. >_<

Maar voor een D5 blok kan het in de winter aanzielijk schelen.

Tijd voor een standkachel misschien aangezien je dan al warm begint (in principe)
teebonk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 09.01.2017 - 21:16  ·  #6
Bij deze D5 (MY 2010) zit het thermostaathuis achterop het blok; accu, gasklephuis en EGR mogen er dus af. Vervolgens moet ook het thermostaathuis als 1 geheel vervangen worden.
Prijzig dus... :o

Hij staat al bij de dealer. Ik heb helaas geen tijd om het zelf te doen.

Bedankt voor jullie reacties.

grt Thijs
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 09.01.2017 - 21:33  ·  #7
Quote door Marc de Rooij

Afgelopen week de auto geeneens warm kunnen krijgen maar hier was het dan ook minus 29 :'( :'(

Ook met een uur stationair laten draaien bleef de auto niet warm en de temp.meter wilde niet echt oplopen.

Gelukkig nu weer minus 15 dus morgen de auto maar weer een proberen of de diesel alweer ontdooit is. >_<

Maar voor een D5 blok kan het in de winter aanzielijk schelen.

Tijd voor een standkachel misschien aangezien je dan al warm begint (in principe)


Als de temperatuur stationair niet/amper oploopt is je thermostaat ook gewoon stuk..

Daarbij, wil je dat alsjeblieft nooit meer doen zo lang stationair in de kou :dont: ..
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 09.01.2017 - 21:35  ·  #8
Eens.

Een auto warmt veel beter op bij een rustige rijstijl na het starten en is ook beter voor het blok.
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 57
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 10.01.2017 - 06:57  ·  #9
Quote door V70R^2

Quote door Marc de Rooij

Afgelopen week de auto geeneens warm kunnen krijgen maar hier was het dan ook minus 29 :'( :'(

Ook met een uur stationair laten draaien bleef de auto niet warm en de temp.meter wilde niet echt oplopen.

Gelukkig nu weer minus 15 dus morgen de auto maar weer een proberen of de diesel alweer ontdooit is. >_<

Maar voor een D5 blok kan het in de winter aanzielijk schelen.

Tijd voor een standkachel misschien aangezien je dan al warm begint (in principe)


Als de temperatuur stationair niet/amper oploopt is je thermostaat ook gewoon stuk..

Daarbij, wil je dat alsjeblieft nooit meer doen zo lang stationair in de kou :dont: ..


De auto was al mee gereden dus al warm geweest maar koelde daarna weer af terwijl deze stilstond.
Dat viel mij nog het meeste op dat het zo snel kan gaan maar ja minus 29 koelt wel lekker.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Opwarmtijd D5 205 pk

 · 
Posted: 10.01.2017 - 07:25  ·  #10
Quote door VolvoS60Racer

Quote door Jack van Iersel

Voorheen, dus met EGR had de auto ongeveer een 10km nodig om het koelwater op temperatuur te krijgen.
Nu, met de EGR dus uitgeschakeld is dat gestegen naar ca. 13-14km.


Lijkt me een reden om de EGR niet uit te schakelen.

En met buiten temperaturen van -/- 30.....lijkt me niet prettig voor een diesel. Ik heb weinig Diesels in de Oekraïne zien rond rijden....en dat heeft o.a. te maken met de winterse temperaturen.


Licht eraan hoe je het bekijkt, warmt het blok normaal gesproken misschien niet te snel op juist door de EGR.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0