Quote door hetschaap
ook even terugkomend op het wensenlijstje; ik zag dat TS een automaat wil. Zijn de 'lichtere' benzineversies van de S60 P3 (2010-2018) niet met de powershift geleverd?
Goede lijst idd, die van WIKI. Maar wat mbt powersift is het redelijk simpel gelukkig.
De PS bak was van Ford (Getrag) en die past fysiek alleen op…een
motor van Ford voor zover mijn kennis reikt.
De geartronic van Volvo past niet standaard op een Ford motor, dus is het altijd een Volvo combi: Volvo motor en bak (Aisin), en voor Powershift is het een Ford combi: motor en bak.
Daar is in elk geval een stukje duidelijkheid..
(Als ik ernaast zit, dan hoor ik dat graag.)
Voor de lichtere pk versies had Volvo/Aisin gewoon een “ lichtere” automaat in de schappen liggen, no problem.
En qua motoren:
Vanaf 2013 is de VEA benzine (en diesel) motor op grote schaal ingezet, dat was in eerste instantie alleen een 2 liter van precies 1969 CC. Deze werd gemaakt in diverse uitvoeringen, telkens meer PK’s zoals je aangaf: T4, T5, T6, en T8: allemaal hetzelfde 1969cc blok.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat voor diesel en benzine hetzelfde blok met minimale aanpassingen kon worden gebruikt, dat was wel vrij goed en slim van Volvo. Ze wisten immers dat diesel -voor zichzelf- op zijn retour was, dus hetzelfde blok gebruiken kost je dan nog weinig aan R&D en dergelijke kosten.
Later werd het idd lastiger met de motoruitvoeringen, kwam de 1,5 liter (1596cc) en ben ik zelf het spoor kwijt geraakt (het interesseert me ook niet zo..). Maar de 2 liter vea kan je dus vrij makkelijk herkenen: aan de cilinderinhoud en de bouwjaren. Na 2019 kwamen andere motoren in beeld.