Ik begrijp hieruit dat ze alleen niet geschikt zijn voor een T5 vanaf 2005, dezelfde boodschap staat namelijk ook bij de Ursa velgen en deze doen het prima op mijn V70 2.4D (2007)
dat heeft er volgensmij mee te maken dat de T5 vanaf 2005 nog grotere remmen heeft gekregen (xc90 remmen) en dat deze velgen daar niet omheen passen...
Knoop doorgehakt, ga ze volgende week zaterdag ophalen bij de Volvo dealer.
Vond de prijs wel netjes, € 400 met Dunlop Winter Sport 3D banden, met nog 7,5mm profiel.
Een velg heeft lichte stoeprandschade, de andere zijn helemaal gaaf.
Als ze binnen zijn en onder de auto zitten maak ik er wel wat kiekjes van.
Zal begin oktober worden als ik met de auto naar Schotland ga.
Ik was eigenlijk van plan nieuwe 225/45/17 winterbanden voor de Cassiopeia's te kopen, maar die velgen zouden eerst moeten worden opgeknapt (al eens eerder besproken op dit forum). Kosten ca 300,= en daar komen de banden a 150,= per stuk + montage nog bij (totaal 660,=). Begin juli ook al nieuwe Continentals gekocht (550,=) en gisteren de achterschijven, remmen en voering laten vervangen (300,=). Begin dit jaar motorolie + filter (140,=). Vandaar dus maar gekozen voor een setje gebruikte velgen met nog goede banden waar ik zeker twee winterseizoenen mee kan doen.
Voordeel van de 205/55/16 is dat deze banden aanzienlijk goedkoper zijn (ca 100,= ipv 150,=), minder kans op aquaplaning, minder verbruik, iets meer comfort door de hogere band. Komt bij dat ik meteen velgen heb die er fatsoenlijk uit zien, die Cassiopeia's zien er echt niet meer uit.
Mogelijk dat ik deze aankomende zomer toch ga laten opknappen en daar dan weer de Continentals op ga zetten en de imitatie R-velgen in de verkoop ga doen.
Al met al een kostbaar jaartje geweest met banden, remmen, velgen en olie ( ca 1400,=)
Het blijft flink wat geld. Gelukkig komt er ook wat voor terug. Veiligheid in de vorm van goede banden en de looks. Het is toch prettig als het er weer netjes uitziet.
Ik heb ook een iets kleinere maat gekozen voor de winter. (205/55/16")
Aquaplaning is een van die redenen. Alhoewel ik dan beter op die oude 940 velgen van 195/65/15 had kunnen rijden.
Prijstechnisch, ook een goede reden
Verbruik
Comfort, een hogere band heeft iets meer "lucht" om te veren
Grip op ijs en sneeuw, de massa drukt wat meer door door het, iets, kleinere opppervlak
Sneeuwkettingen, komen nu over de band te liggen i.p.v. net op de velgrand bij 17"
Vandaag de Orbit's opgehaald, zien er echt nog heel strak uit (op de lichte stoeprandschade van 1 velg na), winterbanden zijn perfect, nog 7,5mm profiel.
Morgen de velgen schoonmaken met Dasty van de Wibra en in de wax zetten.
Weet iemand een goed middel om de banden mooi en langdurig zwart te krijgen?
Velgen zijn weer helemaal schoon en opgepoetst. Zaten wel veel teerspetters op die maar moeilijk te verwijderen waren. Alles geprobeerd, velgenreiniger, wasbenzine, terpentine, maar echt goed ging het er niet af.
Het viel me op dat je het met je nagels wel los kon krabben, dus op zoek gegaan naar een kunststof krabbertje. Vond uiteindelijk een plastic devider uit zo'n kastje met schroevenbakjes. Aan 1 kant zijn de hoeken rond en daarmee kom je precies mooi in de hoeken van de velg, terwijl je het platte stuk gebruikt voor de grotere oppervlakten. Beetje Dasty erop spuiten en dan met het krabbertje er overheen. Alle zwarte puntjes waren er per velg binnen 10 minuten af en zonder krassen op de lak.
Het eindresultaat...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).