Originele audio (upgraden)

mirage
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Audio update (tweeters)

· 
Posted: 13.05.2014 - 11:11  ·  #31
Vandaag even een klein kadotje opgehaald bij Rima,
Ik zal hier ook nog even reclame maken voor ze want de prijzen zijn fantastisch.

Premium audio front speakers links en rechts 75 euro
Premium tweeters front links en rechts 25 euro
HU803 uit het juiste modeljaar 100 euro.

Zie ook de close up van de tweeters mijn huidige tweeters hebben namelijk geen printplaat maar alleen een condensator. Deze hebben ook een witte sticker. Ik heb ook de high performance zien liggen bij rima in een auto (blauwe sticker). Deze hadden ook geen printplaat, er is dus wel degelijk iets meer aan de hand dan alleen een condensator. Alsin condensator en weerstand zover ik het nu zie :). Er lijken dus wel 3 varianten te zijn. witte sticker, blauwe sticker, gele sticker. Waarbij ik mij afvraag of de witte sticker ook fysiek gelijk is aan de blauwe en gele. Los van de erachter gesoldeerde onderdelen dus.

Het is hier ook onmiskenbaar dat ze van dynaudio zijn trouwens.

Ik ga ze vanavond inbouwen zal dan eens een foto posten van de oude tweeters ook. Ik weet dus inderdaad niet of de tweeter anzich hetzelfde is en dat er alleen een print achter geplaatst is als extra filter.
djgodlike
Forumlid.
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Originele audio (upgraden)

· 
Posted: 13.05.2014 - 11:14  ·  #32
Huh ik heb de tweeters met gele sticker maar vraag me nu af of het dan wel ook de dynaudio's zijn...
Komen jouw tweeters niet toevallig uit een s80?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 11:22  ·  #33
Poeh ik zal de partnummers er eens bij pakken dit heb ik zo meegekregen van ze.

Je ziet hier trouwens ook goed dat links en rechts wel degelijk ook verschillende weerstanden en condensator hebben. Ik gok dat dit is omdat het geluid natuurlijk op de bestuurder getuned wordt.
Er is dus wel iets meer anders.

Die linker op de foto is ook echt voor links. en de rechter voor rechts.

partnummer links is 31252332
rechts 3079----

Sticker is helaas niet meer helemaal leesbaar van rechts. Ik ga eens googlen waar deze partnummers dan vandaan komen.

Blijkt inderdaad uit een S80 te komen denk ik. Ik hoop dat ze wel passen ben wel benieuwd hoe het dan klinkt.... En ook nog eens het nieuwere model
http://www.volvopartswebstore….52332.html

Zal wel weer niet gaan passen :(
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 11:40  ·  #34
Denk dat het geen slechte tweeters zijn ;) Ik wil ze ook :)
Neem aan dat ze niet een ander frequentie bereik hebben dan degene met gele sticker..?
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 11:52  ·  #35
Quote door djgodlike

Denk dat het geen slechte tweeters zijn Ik wil ze ook
Neem aan dat ze niet een ander frequentie bereik hebben dan degene met gele sticker..?

Eerst eens kijken of ze passen. Ik hoop het wel.

hehe, ik zocht jouw topic al, maar daar is een webdagboek van gemaakt zie ik.
Wel weer apart dat er bij jou niks mee lijkt te resoneren. Anders moet je als eens tijd hebt voor de grap eens testen met dat nummer van coldplay - magic. ben wel benieuwd. En dan wel op een lekker volume zetten :)

Moet zeggen dat ik dit alleen bij dit soort muziek heb hoor. Live cd van bruce springsteen en de E-street band klinkt weer perfect. Nu heb ik ook de fronts nog niet vervangen welke die lage bassen echt niet trekken. Ben echt benieuwd hoe deze cd dan klinkt. Ik verwacht meer helderheid in het midden en gecontroleerder en zeker een diepere bass. (Dat verschil tussen de base en premium speaker in grootte voorin is echt niet normaal!)

Ik moet zeggen dat ik ook redelijk audiofiele neigingen heb :)

Hierna nog een Grom en center speaker regelen. De center gewoon om het compleet te maken :) en ben wel benieuwd hoe live concerten met de center klinken ik denk dat het wel een extra dimensie kan geven.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 12:20  ·  #36
Er trilt alleen bij sommige frequenties iets mee in mijn bijrijdersdeurkaart, als ik rechtsbovenin iets druk uitoefen dan is het weg...
Dit is makkelijk op te lossen met wat bitumen verwacht ik.
Verder trilt er misschien iets in de hemel bekleding mee (kapje voor de airbag?, midden in de hemel) maar nog niet noemenswaardig.

Ik denk wat bij mij heeft geholpen dat ik aan de binnenkant van de deurkaart het zwarte "deurhendelmechanisme" (plastic) los heb getrokken en opnieuw heb vastgelijmd met epoxy. Deze zat namelijk al half los.. Verder zitten bij mij de sierlijsten op leer/skai/schuim vast dus dat trilt ook al niet..

Heb al meerdere nummers getest maar echt weinig tot geen resonantie..
Coldplay zou ik dan even moeten branden ofzo ;)
Heb dit soort muziek ook goed getest, klinkt echt niet normaal op flink volume.
Bijvoorbeeld Freestylers - Drop The Boom (mooi test nummertje :)

Grom Plus (FLAC en USBstreaming Android), center en sub gaan er bij mij ook nog inkomen.
De center in het midden zal ook wel aardig wat aanvullen verwacht ik, nu lijkt er een beetje een "gat" in het dashboard te zitten. Meeste geluid komt van onderen.. Zowel in Dolby als 3CH.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 13:41  ·  #37
Trilt niet het kapje van het alarmsensor in je hemel mee? Die van mij doet dat in ieder geval wel. Wordt er soms gek van. Moet ook iets er tussen gaan vrotten zodat het stil is. Tevens vind ik de speakers helemaal achterin bij de achterklep verschrikkelijk. Daar trilt ook steeds iets en erger ik me dood aan. Zal te maken hebben met het harde plastic en metaal op die plek denk ik.
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 13:53  ·  #38
Quote door blastaway

Trilt niet het kapje van het alarmsensor in je hemel mee? Die van mij doet dat in ieder geval wel. Wordt er soms gek van. Moet ook iets er tussen gaan vrotten zodat het stil is. Tevens vind ik de speakers helemaal achterin bij de achterklep verschrikkelijk. Daar trilt ook steeds iets en erger ik me dood aan. Zal te maken hebben met het harde plastic en metaal op die plek denk ik.

Haha dat heb ik net deels opgelost.

1 Koop tochtstrip bij de bouwmarkt niet de rubberen maar de goedkopere variant van foam.
2 Leg een lekkere foamrand rond het plastic wat op het metaal komt.
3 Plak bitumen onderop in het midden van de hoedenplak vanuit de kofferbak dus.
4 plak bitumen in het midden op de bovenkant. Er is hier erg veel vrij staal wat mee gaat resoneren en dit verminder je er gigantisch mee.
5 Het echte meetrillende irritante deel is de gordelspanner van de middenstoel.
Ik heb zover het gaat hier van die stevige geluidsmatjes rondom alle resonerende uitsteeksels geduwd. Dit zijn matjes van geperst rubber ofzo. Worden ook veel gebruikt om je wasmaschine minder te laten vibreren enzo. Deze matjes zijn een ruime centimeter dik.

Het is nu al 10 keer minder dan eerst.

Quote door djgodlike

Er trilt alleen bij sommige frequenties iets mee in mijn bijrijdersdeurkaart, als ik rechtsbovenin iets druk uitoefen dan is het weg...
Dit is makkelijk op te lossen met wat bitumen verwacht ik.

Bij mij trillen de tweeterkapjes aan beide kanten nog mee, is dat het niet?. In de deurpanelen op dat zachte grijze spul wat de gaten aan de binnenkant dicht heb ik bitumen geplakt. Zowel voor als achter dit resoneerde tegen mijn deurkaart aan.

Ik heb de HU803 geplaatst, Deze werkt perfect en ik weet niet hoe het komt maar er zit standaard veel meer bass in dan de hu603.
In de hidden eq staat hier alles op 3 ingesteld. Ik ben nog steeds wel benieuwd wat nu echt de standaard waarden van de EQ zijn in de premium set.

Nu even een vraag van mij. Wat kost het inleren van de autoradio bij de dealer? Mijn stuurbediening werkt op dit moment niet. Verder doet wel alles het.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 16:06  ·  #39
Thanx voor de tip mirage! Ga er in het weekend eens naar kijken als het weer wat beter is :-)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 18:38  ·  #40
Quote door djgodlike

Huh ik heb de tweeters met gele sticker maar vraag me nu af of het dan wel ook de dynaudio's zijn...

Die van jou zijn origineel geleverd in de S60 / V70.
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 18:51  ·  #41
Quote door mirage

Nu even een vraag van mij. Wat kost het inleren van de autoradio bij de dealer? Mijn stuurbediening werkt op dit moment niet. Verder doet wel alles het.

Ik ben ook van de HU603 naar de HU803 gegaan maar stuurbediening werkt wel..
Update: Ohja klopt, het niet werken van de stuurbediening kan komen door verschillende jaren auto vs radio. :(

Mijn huidige instellingen, wat mij betreft een goed uitgangspunt op een redelijk volume:
Alle draaiknoppen op de radio heb ik in het midden staan. (Zonder CENTER en zonder SUB!!)\

In het HIDDEN MENU de volgende instellingen (op dit moment):
FRONT Low1 3 Adjusts the very low frequencies in the front. Valid values
are from 0 to 6. Factory default for S60 is 4. Heb ik op 2 staan.
FRONT Low2 3 Adjusts the low frequencies in the front. Valid values are
from 0 to 6. Factory default for S60 is 4. Heb ik op 2 staan.
FRONT Mid 3 Adjusts the mid frequencies in the front. Valid values are
from 0 to 6. Factory default for S60 is 6. Heb ik op 6 staan.
FRONT High 3 Adjusts the high frequencies in the front. Valid values are
from 0 to 6. Factory default for S60 is 4. Heb ik op 6 staan.
REAR Low 3 Adjusts the low frequencies in the back. Valid values are
from 0 to 6. Factory default for S60 is 4. Heb ik op 4 staan.
REAR Mid 3 Adjusts the mid frequencies in the back. Valid values are
from 0 to 6. Factory default for S60 is 0. Heb ik op 6 staan.
REAR High 3 Adjusts the high frequencies in the back. Valid values are
from 0 to 6. Factory default for S60 is 6. Heb ik op 6 staan.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 18:57  ·  #42
Quote door djgodlike"]
[quote="mirage

Inleren van de radio is rond de € 35,-.
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 21:08  ·  #43
Tweeters zitten Erin. Vereist wel sat aanpassing maar klinken super.

Woofers Zijn helaas defect geleverd. Rechts doet de woofer niks en links zit een ratel in.
Gelijk Rima gemaild bel ze morgen nog wel even. Die fronts blijven een vloek opzitten.
Sowieso knap, je hoort toch de vervorming bij te hard spelen maar blijkbaar krijg je ze toch opgeblazen.

Ik snap nu ook de harde popnagels achter zaten er al niet meer originele in blijkt nu :) gelijk maar een set cobalt boortjes gekocht
djgodlike
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 13.05.2014 - 21:23  ·  #44
Balen man! Rima doet niet moeilijk, je hebt immers 1 maand garantie! Hopelijk hebben ze nog een setje liggen. Anders zelf even zoeken daar, als het mag.

Ik heb ze uit een XC70, zeker van een "ouder" echtpaar geweest ;)

Fijn he die popnageltjes... ;)
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.05.2014 - 13:29  ·  #45
Quote door djgodlike

Balen man! Rima doet niet moeilijk, je hebt immers 1 maand garantie! Hopelijk hebben ze nog een setje liggen. Anders zelf even zoeken daar, als het mag.

Ik heb ze uit een XC70, zeker van een "ouder" echtpaar geweest ;)

Fijn he die popnageltjes... ;)

Ja die popnagels zijn een ramp. Vanmorgen bij Rima voor de deur de speaker losgehaald die ik al geplaatst had voordat ik erachter kwam dat ze defect waren. Ik moet zeggen dat ze met de aluminium popnagels 5x18 die ik bij de praxis weg heb perfect vastzitten. Deze zijn wel een stuk makkelijker te verwijderen dan de originele popnagels inderdaad, maarja dat is logisch :P

Daarna werden ze zonder morren omgeruild bij rima dus helemaal super geregeld. Ze hadden blijkbaar gelukkig nog een setje liggen! Deze werkten wel perfect.

Daarna meteen de bestuurderskant weer ingebouwd om te testen of deze wel werkt en ik had toch nog alles losliggen voor de omruiling aan die kant.

Vervolgens naar huis gereden en net de andere kant ook ingebouwd. Eerst de keiharde popnagels uitgeboord. Daarna ze losgewrikt uit het staal en een foam rand rond de speaker aansluiting op het metaal gelegd. Ik zag dat dit niet 100% afsloot met de standaard foam rand.

Vervolgens alle borgringetjes vastgekit waarmee de inleg vastzit. Dit om te zorgen dat hier ook geen lucht meer langs kan komen waardoor een en ander mogelijk alsnog gaat resoneren door de ontstane druk.

Daarna de tweeter uit de s80 pas gemaakt en ook deze vastgezet en afgedicht zodat het tweeterafdekkapje ook niet meer resoneert op de airflow :)

Met andere woorden alles is ingebouwd!

Ik moet alleen nog even langs de dealer om de HU803 aan te laten melden.
De inleg achter resoneert helaas nog steeds meer mee dan mij lief is dus deze ga ik ook nog loshalen en de borgringen ook hier als extra afdichten met wat kit.

Wat ik verder met de resonantie van de hoedenplank moet weet ik ook nog niet het is al heel erg verminderd maar in rustige nummers met een bepaalde bassfrequentie (zoals intro coldplay magic) blijf je goed horen dat er dingen meeresoneren.

Misschien moet ik dat nummer gewoon niet meer opzetten! Dit is wel het nummer waarbij ik het vooral merk bij de rest van de nummers moet je goed je best doen om de resonantie te horen maar hoor je het af en toe tussendoor.

Dit is trouwens de tweeter die ik er origineel in had zitten. Deze heeft een witte sticker ik ben alleen benieuwd of deze nu fysiek anders is dan de highperf/premium

Hier kan je ook het inbouw verschil met de premium tweeter uit de s80 zien. Hij is net even anders.

Selected quotes for multi-quoting:   0