Originele audio (upgraden)

mirage
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Originele audio (upgraden)

· 
Posted: 14.04.2014 - 20:46  ·  #1
Ik heb zo ongeveer alle topics doorgelezen op dit forum omtrend audio.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en gooi derhalve mijn vragen hier maar neer.

Ik heb een s60 welke zeker weten aan speakers heeft.

2 lagetonen deurspeakers voorin
2 hogetonen deurspeakers voorin.
2 speakers in de achterdeuren ik gok een compo setje?
2 hoedenplank speakers met partnummer 8633574
http://www.parts4swedes.nl/nl/…rettyPhoto

Ik heb geen versterker en zie geen kabels liggen.

Wat wil ik:

Een versterker plaatsen pa300 en kabels trekken naar de autoradio een hu603

De deurspeakers voorin vervangen voor de 2weg van dynaudio.
zijn dat deze? http://www.parts4swedes.nl/nl/…rettyPhoto

De hoedenplank speakers vervangen voor de duurdere variant
http://www.parts4swedes.nl/nl/…nkspeaker/

Eventueel de center speaker plaatsen.

Mijn vragen:

passen deze speakers in de hoedenplank zonder aanpassingen of moet ik andere hebben?
http://www.parts4swedes.nl/nl/…nkspeaker/

Kan deze versterker prima overweg met de hu603 en gaat de center speaker het ook doen met de pa300 als ik deze inbouw? of heb ik hiervoor echt de hu803 nodig.

Kan ik een pa300 en de speakers zo inbouwen zonder dat ik problemen met mijn canbus krijg? bij vervangen autoradio begrijp ik dat je problemen kan krijgen als de my niet overeenkomt enz.

Is er uberhaupt een betere versie van de tweeters voorin? of is daar maar 1 versie van.

Zijn er betere speakers in de achterdeuren of is dit ook 1 variant?

Weet iemand nog een leuk adresje waar ik alles in 1 koop zou kunnen bestellen? behalve parts4swedes, deze hebben de 2weg deurspeakers niet op dit moment.

En dan heb ik het nog steeds over origineel volvo.

Veel vragen maar ik lees dan ook heel veel tegenstrijdige berichten en zie zodoende door de bomen het bos niet meer :)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Originele audio (upgraden)

· 
Posted: 14.04.2014 - 21:42  ·  #2
Voor het gebruik van een centerspeaker heb je een HU-803 nodig, deze heeft ook meteen de versterker hiervoor.
De speakers, welke je hier laat zien zijn premium eenheden, herkenbaar aan de gele sticker.
Er zijn 2 soorten tweeters, de standaard en een gemodificeerde versie hiervan (premiumtweeters).
Succes.
GreyS60

Subject:

· 
Posted: 14.04.2014 - 22:34  ·  #3
...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 15.04.2014 - 12:53  ·  #4
Quote door mirage
Kan ik een pa300 en de speakers zo inbouwen zonder dat ik problemen met mijn canbus krijg? bij vervangen autoradio begrijp ik dat je problemen kan krijgen als de my niet overeenkomt enz.

Is er uberhaupt een betere versie van de tweeters voorin? of is daar maar 1 versie van.
Versterker geeft geen problemen op de canbus, omdat hij naar niets mee nodig heeft, alleen de radio.

Tweeters zijn hetzelfde, maar ze hebben een andere condensator en onderdeelnummers.

Ik heb mijn set gekocht bij www.volvos.nl. Toen 950 euro voor een HU 803, PA 300, kabels tussen die twee, centerspeaker, premium voor- en achterdeur en hoedenplank speakers. 20 euro voor stuurbediening en 5 euro voor de kabel in het stuur. En een paar euro aan klein materiaal zoals bevestiging.
Radio werkt in 99,3% van de gevallen in één keer, geen software nodig.
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.04.2014 - 17:12  ·  #5
Ondertussen begint het een en ander duidelijk te worden :), Ik heb ondertussen ook een lijntje uitstaan voor een pa300 hier moeten we toch maar mee beginnen!

Ik heb gelukkig al stuurbediening en de premium afdekkappen in de voordeuren zitten.
De centerspeaker waag ik me pas aan als ik overga naar een hu803 maar ik wil nu eerst de versterker en speakers op orde krijgen.

Die condensator voor premium is natuurlijk omdat de tweeter minder hoog hoeft op te pakken door toevoeging van een middentoner voorin. Klinkt allemaal logisch!

Ik snap dat de totale ervaring alle speakers vervangen is. Maar voor degenen die een premium set hebben voegen de speakers in de achterdeuren of de hoedenplank speakers meer toe? of is er geen duidelijke factor aan te wijzen die belangrijker is in deze upgrade?

De speakers voorin voegen naar mijn mening het meeste toe samen met de versterker natuurlijk. Ik wil daarna direct de hoedenplankspeakers meepakken en als laatste eventueel de deurspeakers achterin namelijk. Maar misschien is dit wel geen logische volgorde.

Maakts links en rechts nog uit voor de hoedenplank speakers en de achterdeur speakers? ik gok van niet dit is waarschijnlijk 1 partnummer of zijn dit toch twee verschillende? bij parts4swedes vind ik voor de hoedenplank maar 1 type maar hier staat wel "right" op de sticker op de foto.
GreyS60

Subject:

· 
Posted: 15.04.2014 - 18:50  ·  #6
...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2014 - 19:01  ·  #7
Quote door mirage
Ik snap dat de totale ervaring alle speakers vervangen is. Maar voor degenen die een premium set hebben voegen de speakers in de achterdeuren of de hoedenplank speakers meer toe? of is er geen duidelijke factor aan te wijzen die belangrijker is in deze upgrade?
Vooral de hoedenplank speakers deden bij mij heel wat. Ik had een 1205 met base speakers in de deuren. Toen alleen de hoedenplank al mee ging doen was dat al een stuk beter en mooier.
De Premium luidsprekers in de voordeur doen verschrikkelijk veel laag, dat was het 2e verschil. De rest doet gewoon lekker mee, en de center is alleen leuk voor Pro Logic. Sommige nummers komen er een stuk beter uit, maar andere nummer wil je niet horen met PL. Stereo is dan beter.
Ik vroeg om de hele set en een subwoofer. Er werd toen gezegd dat dat niet nodig was en ik eerst maar eens moest gaan luisteren.
Nu vraagt m'n broer wel eens of ik een subwoofer in de auto heb. NEE zeg ik dan :D

Dus ja, voordeuren en hoedenplank.
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 15.04.2014 - 21:21  ·  #8
Kijk! Dank je, ik heb vanavond meteen de hoedenplank premiums en gelijk ook maar de achterdeur speakers besteld bij parts4swedes.

Mijn pa300 loopt helaas mogelijk wat vertraging op ivm meer belangstelling en de fronts moeten nog even ergens leverbaar worden. Ik vind volvos.nl eerlijk gezegd wat duur. De prijzen zoals ze bij parts4swedes staan zijn toch ook wel mijn richtprijzen.

Heb alle slopers uit de handige links ook al gemaild deze hebben ze helaas ook niet liggen.

Vandaag ook meteen een parrot besteld incl kabel zodat ik niet in mijn draadboom hoef te knippen. Het is de mki9100 geworden met bleutooth audio.
mirage
Forumlid.
Subject:

Inbouw update

· 
Posted: 20.04.2014 - 17:41  ·  #9
Zo,

Vandaag een lekker inbouw dagje gehad, Gisteren een popnageltang bij de praxis gekocht met bijbehorende popnagels 5x18mm in de stille hoop dat deze gingen passen ze maar meegenomen.

Ik ben begonnen met het inbouwen van de hoedenplank speakers. Dit sprak redelijk voor zich
1, Achterbank naar voren klappen
2, de wangen verwijderen (flap van de achterbak die achter de wang zit weghalen en daar zit een plastic klik ding die je in moet drukken vervolgens komt de hele wang los als je deze naar voren en vervolgens naar het dak trekt.
3, het loshalen van de hoedenplank bekleding deze omhoog en naar voren trekken het is een beetje proberen maar deze moet vrij gemakkelijk loslaten.
4, De speakers zitten per speaker met 2 m10 (uit mijn hoofd) boutjes vast. Deze verwijder je.
5, Een grote platte schroeven draaier tussen het plaatwerk en de speakers steken en de speaker rustig omhoog wippen deze zit vrij goed vastgeplakt.
6, De uitsparing uit de hoedenplank snijden om de tweeter van de premium hoedenplank set kwijt te kunnen. Hier is al een uitsparing voor getekend deze dien je verder in te snijden door een paar rondjes met een stanley mes te maken en hem er daarna helemaal doorheen te steken. De bovenkant waar je niet bij kan is meebekleed met stof dus drukken oid werkt niet je moet hem rondom los snijden.
7, het plaatsen van de nieuwe speaker en het vastzetten van de 2 m10 boutjes. Dit voor beiden kanten herhalen.
8, De bekleding terugleggen op de hoedenplank, Zorg ervoor dat deze bij het raam netjes aansluit zolang dit niet het geval is blijven klooien.
9, vervolgens kan je alle bekleding terugklikken zoals deze ook losgekomen is.

al met al een straight forward klus en ik was denk ik amper een uur bezig inclusief het uitsnijden.
Die speakers zijn trouwens mega! die zijn ruim 18cm en hebben een goede rolrand waarmee best een uitslag te maken is, ik geloof inderdaad dat hier goede bass uitkomt.

Vervolgens ben ik verder gegaan met de achterdeur speakers,

1, Druk alle nopjes rondom de bekleding 1 tandje in en wip ze eruit met een platte schroevendraaier.
2, Wip het klepje bij de raambediening/handvat los en haal de torx los, Als je je volvo gereedschapsset nog hebt de daarbij bijgeleverde torx is de juiste maat.
3, vervolgens haal je de deurbekleding zo omhoog en is deze los.
4, koppel nog even de stekker van je raambediening los. het handvat heb ik zelf laten zitten door de bekleding 90graden te draaien en op de grond en tegen de openstaande deur te laten leunen.
5, Het uitboren van de huidige popnagels, hiervoor heb ik een staalboor 5.5mm gebruikt en een kniptang. Je boort ze uit en mocht hij daarna gaan meedraaien kan je hem meestal wel wegknippen met een tang.
6, Ook deze speaker zit gelijmd dus weer met een platte schroevendraaier loswrikken
7, De nieuwe speaker terugplaatsen en warempel de popnagels 5x18mm van de bouwmarkt zijn een perfect fit!
8, Terugplaatsen van de stekker niet vergeten! en je deurbekleding terughangen.
9. alle pinnetjes uit de plastic malletjes halen en de plastic hulsjes terugplaatsen. Druk vervolgens het binnenste pennetje tot je klik hoort en hij weer gelijk zit met de huls.

Hier ben ik al met al ook een uurtje mee bezig geweest het juiste gereedschap scheelt veel. Zonder popnageltang moet je waarschijnlijk met boutjes en moertjes gaan klooien.

Dus benodigdheden hoedenplankspeaker,
Ringsleutels,
Stanleymes,
platte schroevendraaier,

achterdeurspeakers,
Boormachine met boortje 5,5mm staal
platte schroevendraaier smalle en een brede
Torx uit je volvo set
popnageltang met popnagels 5x18mm bijvoorbeeld.

Vervolgens de luistersessie, Wat klinkt dat al goed zeg maar vooral op lage volumes ik hoor al snel dat de hu 603 gigantisch tekort komt! Het eerstvolgende op mijn lijstje zal dan ook de pa300 gaan zijn. Vooral uit die hoedenplank komt een stevige bass al zo zonder versterker maar ze raken vrij snel uit balans door de beperkte versterking zonder de pa300.

Dan nog iets wat ik eigenlijk opmerkelijk vond,

In de hoedenplank zitten de base speakers met foamen randen en kartonnen conus.
In de achterdeuren zat tot mijn verbazig al een high performance speaker aan beide kanten. Blauwe sticker en rubberen rolranden en stevigere conus dus kan niet missen.

Nu ben ik dus heel benieuwd wat ik in de voordeuren ga vinden, Deze heb ik nog niet los gehad maar voordat ik de front speakers ga bestellen wil ik wel weten wat er nu toch inzit. Hier ga ik vanavond nog even naar kijken.

Is het normaal dat naar mijn idee fabriek af deze sets gemixt zijn? auto is van eerste eigenaar en dealer onderhouden voor zover ik ook gezien heb is er absoluut niet zelf aan gesleuteld.

De high performance achterdeur speakers kan je dus vanavond in het te koop forum vinden :)

Hopelijk is deze info ook behulpzaam voor anderen, Ik had zelf moeite met bijv de popnagel maten vinden op internet waardoor ik maar gegokt heb.

In de voorkant vond ik deze speakers, Dit zijn volgens mij wel weer base gok ik, tweeters voorin zijn in ieder geval aanwezig dus daar hoeft later alleen maar een andere condensator op.

mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.04.2014 - 17:31  ·  #10
Heeft iemand een link naar de inbouw instructies voor een PA300? ik heb ook nog geen stroomkabel liggen geloof ik.

Alvast bedankt,
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.04.2014 - 18:08  ·  #11
Hier staat wel het één en ander over de radio en versterker. De kabel kan je zelf maken, alleen de connector van de sloop halen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.04.2014 - 18:45  ·  #12
Quote door mirage

Heeft iemand een link naar de inbouw instructies voor een PA300? ik heb ook nog geen stroomkabel liggen geloof ik.

Alvast bedankt,

Bij deze.
mirage
Forumlid.
Subject:

Inbouwen pa-300 versterker

· 
Posted: 27.04.2014 - 23:12  ·  #13
Quote door Bigdog

Quote door mirage

Alvast bedankt,

Bij deze.

Gisteren met behulp van deze handleiding de versterker netjes ingebouwd. Dit ging vrij gemakkelijk de handleiding is erg duidelijk, mijn dank hiervoor.

Wie nog een PA-300 zoekt, ik heb de mijne bij auto Rima vandaan voor 100 euro met alle benodigde kabels. Volgens mij een erg nette prijs!

De voedingskabel was afgeknipt meegeleverd dus stekker voor de voeding zat er al bij :) Deze naar het afgebeelde massapunt geleid en aangesloten. De plus had ik eerst naar het zekeringkastje getrokken om tot de conclusie te komen dat ik deze helaas niet in dit kastje gemonteerd krijg. Is dit uberhaupt wel mogelijk met het juiste gereedschap achteraf? Deze heb ik vervolgens dus maar terug naar de 12volt van de sigaretten aansteker getrokken.

Ware het niet dat ik met de accu eraf de kofferbak dicht heb gedaan :( het duurde even voordat ik erachter kwam dat ik het derde setje sleutels nodig had om de kofferbak weer open te krijgen via het noodslot.

Een software update was gelukkig niet benodigd na aansluiten werkt alles nog naar behoren.

De speakers spelen een stuk beter door. Ik bemerk hierbij alleen wel een aantal nieuwe dingen die mij enigszins (lees erg) storen. Bij bass en harder volume begint de voor zover ik nu heb kunnen testen ingeplakte isolatie in de deuren om de gaten naar binnen toe af te dichten zegmaar mee te resoneren. Het grijze "doek" wat je direct ziet als je het deurpaneel eraf tilt. Ik vind dit een vrij storend geluid heb ik dat als enige of doe ik iets verkeerd? Vooral bij de achterdeuren bemerk ik dit en in mindere mate ook de voordeuren maar daar hangen nog niet de dynaudio's in. Zodra deze daar geplaatst zijn zal het daar ook erger zijn geworden gok ik zo.

Deze ingeplakte isolatie is vrij dun en slap en resoneert dus vrij snel mee waardoor het tegen het gemonteerde deurpaneel gaat resoneren ter hoogte van het handvat aan de binnenkant. Als ik hier stevig tegenaan druk is de resonantie bijna verdwenen. Ik twijfel dus om wat bitumen of isolatie bij te plakken waardoor het deurpaneel altijd netjes tegen deze isolatie aan drukt. (alleen op het eerste stukje zit bij mij extra piepschuim in het deurpaneel wat tegen de deur/isolatie aan drukt bij het handvat zit een vrij groot vrij stuk waar het dus resoneert.

Of heeft iemand anders nog andere tips om deze resonantie tegen te gaan?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.04.2014 - 14:26  ·  #14
Quote door mirage
om tot de conclusie te komen dat ik deze helaas niet in dit kastje gemonteerd krijg. Is dit uberhaupt wel mogelijk met het juiste gereedschap achteraf? Deze heb ik vervolgens dus maar terug naar de 12volt van de sigaretten aansteker getrokken.
Was bij mij ook niet bedraad, en was bij mij ook zo lastig om er in te krijgen. Ik las ook dat het makkelijk zou zijn maar dus mooi niet. Geeft niet, hij komt er wel in uiteindelijk. Dus ja het kan wel, ik heb de Imiv en versterker beide een plekje gegeven in die zekeringkast.
12V aansluiting van de ecc gebruiken voor je versterker had ik echt niet gedaan. Geen idee hoeveel ampere zekering die heeft, wat daar nog meer bij zit, en hoe dik die kabels zijn. De versterker komt achter een 30A zekering.

Voor de isolatie, een hele prijzige oplossing.
mirage
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.04.2014 - 15:30  ·  #15
Quote door Jeroen

Quote door mirage
om tot de conclusie te komen dat ik deze helaas niet in dit kastje gemonteerd krijg. Is dit uberhaupt wel mogelijk met het juiste gereedschap achteraf? Deze heb ik vervolgens dus maar terug naar de 12volt van de sigaretten aansteker getrokken.
Was bij mij ook niet bedraad, en was bij mij ook zo lastig om er in te krijgen. Ik las ook dat het makkelijk zou zijn maar dus mooi niet. Geeft niet, hij komt er wel in uiteindelijk. Dus ja het kan wel, ik heb de Imiv en versterker beide een plekje gegeven in die zekeringkast.
12V aansluiting van de ecc gebruiken voor je versterker had ik echt niet gedaan. Geen idee hoeveel ampere zekering die heeft, wat daar nog meer bij zit, en hoe dik die kabels zijn. De versterker komt achter een 30A zekering.

Voor de isolatie, een hele prijzige oplossing.

Ik heb de losse 12volt van de sigaretten aansteker gepakt he. deze kabels zijn redelijk dik en zijn op 20a gezekerd. Ik heb hem al even opengegooid en de zekering is nog niet gesprongen. Ik maak dit nog wel definitief via de zekeringkast dat zeker. Dit is toch wel de beunhaas oplossing.

Ik heb nu 6 bitumen platen besteld bij de conrad voor 25 euro (bij mijn v40 al goede ervaringen en resultaten mee gehad). Ik ga met vrij kleine stukjes eens testen door op specifieke plekken wat bitumen te plakken. Ik laat de test resultaten en plaatjes hier nog wel zien als het succesvol is. Het gaat me niet om de hele deur maar vooral om de eerder genoemde plek rond het handvat waar het zich vooral lijkt te concentreren.

Maar ik begrijp dat jij dit meeresoneren ook ervaart? Ik bemerk het bij beide deuren zodra ik hem iets harder dan normaal zet begint het langzaam mee te resoneren. Ik ben daar zelf echt allergisch voor :). Mijn v40 had ik de hele deuren vol bitumen geplakt deze zijn standaard helemaal amper geisoleerd vergeleken met deze s60.

Selected quotes for multi-quoting:   0