Originele bumper met PDC erop gezet, en nu...

horchner
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Originele bumper met PDC erop gezet, en nu...

· 
Posted: 24.07.2018 - 08:03  ·  #1
Hallo allemaal,

Mijn Volvo V70 D5 uit 2002 heeft geen PDC in de achterbumper. Nu heb ik afgelopen weekeinde de bumper vervangen door een originele bumper met PDC gehaald bij Auto Rima. Ook kreeg ik er een PDC module bij waarvan ze niet 100% zeker wisten of deze bij de auto past. Kwam uit een S80 (meen ik) uit ongeveer hetzelfde jaar.

De stekker van de PDC uit de bumper past wel op een aansluiting van de module. Maar de stekker die ergens onder het linker achterlicht vast getaped zat is kleiner dan de tweede aansluiting op de module. Ik heb wat foto's bijgevoegd.

Uiteraard zou ik (bijvoorbeeld door Obbe) de software laten aanpassen.

1) Weet iemand misschien of de bekabeling en stekker van de auto wel die van de PDC is? Oftewel, heb ik de juiste kabel te pakken?
2) Is de PDC module wel de juiste?
3) Of is deze auto niet voorbereid op PDC?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Originele bumper met PDC erop gezet, en nu...

· 
Posted: 24.07.2018 - 09:02  ·  #2
Het rood omcirkelde stekkertje is voor een onderdeel van het alarm (hellingshoek detectie) Heeft dus niks met de PDC te maken.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 09:24  ·  #3
Ben even in mijn schema's gedoken en heb het schema even voor je ingescand van de PDC, misschien kan je er wat mee.
horchner
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 09:42  ·  #4
Dag Jan Willem,

Bedankt voor je reacties. Balen dat er (zoals het erop lijkt) geen stekker aanwezig is. Volgens een Volvo handleiding van 2005 zou er al wel een stekker onder het linker achterlicht getaped moeten zijn. Misschien dus niet bij het model uit 2002(?)

Ik zal eens kijken of ik iets met het schema kan. Ben zelf niet echt elektrotechnisch aangelegd, maar 'k zal eens googlen enzo.

Als iemand anders suggesties heeft hoor ik het graag.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 09:45  ·  #5
Het schema wat ik heb gescand is trouwens wel van mijn eigen V70 uit 2007 dus ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of ie exact klopt voor jouw auto.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 10:09  ·  #6
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 12:10  ·  #7
PDC van vóór de facelift (dus t/m MY04) werkt met een losse schakelaar achterin en niet met een knop onder je climate control module. Daarom vermoed ik dat de 'oude' pdc ook niet over canbus loopt. Het schema van Jan daar heb je denk ik niks aan, omdat die van een facelift model is, met canbus gestuurde pdc.
Voor de module die je hebt zou het volgens mij feitelijk voldoende zijn als je een voeding hebt.
Misschien is er een forumlid met een pdc auto van vóór de facelift, die voor jou wat foto's kan maken?
horchner
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 13:42  ·  #8
@Volvo355, die handleiding had ik niet gevonden. Lijkt mij de juiste te zijn. Bale dat de kabelboom van de bumper nu aan de andere kant zit. Blijkbaar heb ik een bumper van een facelift model erop gezet. Dat wordt draden verlengen.

@Doeke, volgens de handleiding die Volvo355 linkte wordt de pdc module aangesloten op de AEM-regeleenheid (wat dat ook moge zijn). Mocht iemand idd ervaring hebben met het direct aansluiten op de achteruitrijlichten, dan zou dat natuurlijk ook prima zijn (als het werkt).

Foto's zijn van harte welkom.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 13:51  ·  #9
Waar de module komt te hangen maakt toch niet uit? Hang je hem gewoon links. Daar heb je ook een achteruitrijlicht, massa en eventueel een constante plus mocht het nodig zijn.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 15:57  ·  #10
Heb even in Vida gekeken en er zijn 2 inbouwhandleidingen. 1 voor met AEM en 1 voor zonder AEM. Bij die zonder AEM wordt de aansturing, als ik het goed zie, afgetapt bij het achteruitrijlicht.

Zit de komende dagen nog zonder wifi helaas dus kan de inbouwhandleiding voor de versie zonder AEM niet uploaden hier. Misschien dat iemand anders dit voor je kan doen?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.07.2018 - 16:01  ·  #11
Hierbij alvast een paar foto's van hoe volgens mij de aansturing zit. Deze stekker is lijkt me bedoelt voor de andere aansluiting op de PDC module.
horchner
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.07.2018 - 07:16  ·  #12
@volvo335, bedankt voor je tips, foto's e.d.

Ik vermoed dat via de AEM er niet een aparte bieper/zoemer hoeft te zijn. Wanneer je de regeleenheid/pdc module gewoon aansluit op de achteruitrijlichten dan neem ik aan dat er een aparte bieper/zoemer moet zijn.
In de handleiding voor de AEM methode wordt een kabel gebruikt voor van de PDC module naar de AEM. Iemand een idee waar je deze vandaan kunt halen.
Krijg de indruk dat een aftermarket systeem eenvoudiger is te monteren.
horchner
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.07.2018 - 07:19  ·  #13

Voor de module die je hebt zou het volgens mij feitelijk voldoende zijn als je een voeding hebt.

@Doeke, maakt zo'n module dan de biepjes? Ik zou verwachten dat de module het autosysteem de biepjes laat maken.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 25.07.2018 - 10:21  ·  #14
Bij de pre-facelift PDC zit er links of rechts achterin (verschilt, beide wel gezien) een een rood schakelaartje om de pdc aan of uit te zetten. De piepjes hoor je vanuit een piëzo die los aan een draad zit. Er zit wel een kastje bij, hoe het precies is aangesloten weet ik niet, ik ben er nooit actief mee bezig geweest.
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 25.07.2018 - 10:36  ·  #15

Selected quotes for multi-quoting:   0