Zo, even een oud topic 'afstoffen'. Volgende week gaat de XC70 voor een apk. Vorig jaar netjes door de deeltjesmeting heen gekomen maar ik wil dit jaar het zekere voor het onzekere nemen. Afgelopen zondag 65 liter XTL (HVO100) getankt en inderdaad, het spul stinkt niet zo als normale diesel. Het voornaamste wat me opvalt is dat de motor minder rauw loopt en om de een of andere reden de overgang van 1-2-3 soepeler schakelt (maar ik zie niet in hoe dit door andere diesel kan komen). Komende zondag zal de tank weer leeg zijn, dan gaat er nog een keer XTL in zodat ie met de APK zo min mogelijk deeltjes uitstoot. En daarna ga ik, ondanks de mogelijke voordelen, toch weer normale diesel tanken; 2,30 euro/liter vs. 1,70 euro/liter scheelt me met 65 liter diesel/week gewoon te veel geld (60 cent verschil per liter!).
Bovenstaand verhaal terzijde; vanaf juli 2024 (?) moeten Nederlandse bedrijven hun CO2 uitstoot gaan rapporteren. Niet alleen voor hun productieprocessen en bedrijfwagens, maar ook voor woon-werk kilometers van hun werknemers. Hier zitten een aantal berekeningen aan vast (
berekening co2 mobiliteit) en die berekeningen gaan uit van een standaard uitstoot (gram CO2/km) bij verschillende aandrijvingen (pagina 43 in de link). Wat is nu het 'leuke'? Enkel 100% elektrisch aangedreven voertuigen én HV100 (of XTL) aangedreven voortuigen hebben een berekende CO2 uitstoot van 0 gram/km! Oftewel, als ik mijn ouwe diesel volgooi met HVO100 (of XTL), ben ik even mileubewust bezig als een EV rijder.
Uiteraard verwacht ik dan wel een financiële tegemoetkoming van mijn werkgever, anders blijf ik gewoon op normale (fossiele) diesel rijden.