Over naar GTL (diesel)

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:22  ·  #136
Ik tank het nog maar zelden, veel te duur. Eigenlijk raar dat dit niet gesubsidieerd wordt, net als EV's.
Maar blijkbaar wil de overheid gewoon de diesels wegpesten, ongeacht of ze schone diesel tanken of niet.
Net wat je zegt, de motor loopt er erg soepel op en merkbaar stiller. Het verbruik is alleen iets meer.
Jammer dat het zo duur is.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:35  ·  #137
Quote door ohz274

Ik tank het nog maar zelden, veel te duur. Eigenlijk raar dat dit niet gesubsidieerd wordt, net als EV's.
Maar blijkbaar wil de overheid gewoon de diesels wegpesten, ongeacht of ze schone diesel tanken of niet.
Net wat je zegt, de motor loopt er erg soepel op en merkbaar stiller. Het verbruik is alleen iets meer.
Jammer dat het zo duur is.


inderdaad jammer dat het nu zo duur is; ik zie best wat bestelbusjes en af en toe een vrachtwagen rondrijden die 'reclame maken' voor het feit dat ze op HVO100 rijden. Misschien is het meer hoop dan realisme, maar ik zie de toekomst van XTL/HVO100 zonnig in... zeker als het prijstechnisch kan concurreren met EV.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 10:41  ·  #138
Maar om de uitstoot voor de apk omlaag te krijgen, moet je dan niet wat langer van te voren op dat spul gaan rijden?

Onze dieselbussen rijden ook op HVO. De grote Mercedes bussen hebben daar geen last van, maar er rijden ook een handjevol VW Crafters 8 persoons busjes en 1 daarvan heeft al de derde motor omdat die kapot liep door HVO.
Ook de standkachels van de bussen (ja ook elektrische bussen stoken op diesel :D ) vinden HVO niet lekker.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 11:38  ·  #139
Quote door Jeroen

Maar om de uitstoot voor de apk omlaag te krijgen, moet je dan niet wat langer van te voren op dat spul gaan rijden?

Onze dieselbussen rijden ook op HVO. De grote Mercedes bussen hebben daar geen last van, maar er rijden ook een handjevol VW Crafters 8 persoons busjes en 1 daarvan heeft al de derde motor omdat die kapot liep door HVO.
Ook de standkachels van de bussen (ja ook elektrische bussen stoken op diesel :D ) vinden HVO niet lekker.


pfoeh, ik weet niet hoelang van te voren je dan op XTL moet rijden, ik neem aan dat 800-1000 km genoeg is? dat doe ik ongeveer per week.

ik zit trouwens nog verder te lezen, die eerste link is eigenlijk een samenvatting/hulp voor ondernemers, gebaseerd op een wet. Volgens (mijn interpretatie van) die wet moet er per 2050 maximaal 0 gram/km uitgestoten worden voor woon-werk, zakelijk e.d. kilometers. Per 2030 mag dat niet meer dan 96 gram/km zijn. Als ik dat koppel aan de berekening voor hybrides of benzine auto's, dan gaan al die nieuwe benzines en hybrides die nu zo duur zijn dat nooit halen. Om per 2030 dus aan de wet te voldoen, zijn er op dat moment slechts de twee eerdergenoemde alternatieven: 100% electrisch of HVO100.
Ik ben kortom héél benieuwd wanneer de gemiddelde consument zich gaat realiseren dat die dure benzine/hybride volgens bovenstaande wet per 2030 niet meer voldoet aan de eisen, terwijl een diesel dat in theorie dan nog wel doet. Per saldo zou het er dus op kunnen uitkomen dat een moderne, XTL compatibele diesel op de lange (10 jaar?) wellicht een betere aankoop blijkt te zijn dan een vergelijkbare benzine/hybride?
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Berichten: 415
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 12:17  ·  #140
Quote door Jeroen

Maar om de uitstoot voor de apk omlaag te krijgen, moet je dan niet wat langer van te voren op dat spul gaan rijden?

Onze dieselbussen rijden ook op HVO. De grote Mercedes bussen hebben daar geen last van, maar er rijden ook een handjevol VW Crafters 8 persoons busjes en 1 daarvan heeft al de derde motor omdat die kapot liep door HVO.
Ook de standkachels van de bussen (ja ook elektrische bussen stoken op diesel :D ) vinden HVO niet lekker.



Gelukkig zijn dat wel milieuvriendelijk afgeschreven motorblokken dan.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 13:48  ·  #141
Gelukkig rijdt Poort met een dikke Scania V8 diesel elektrisch om de bussen af te slepen.

Maar XTL, dat is GTL in een nieuw jasje of zo? Nooit van gehoord.
GTL heb ik ook wel eens in de D5 getankt omdat de motor er stiller van zou worden. En dat was ook zo, ik had meer rust in de auto. 2 of 3 keer achter elkaar getankt, maar snel klaar mee omdat het (toen) niet noordelijker dan Staphorst/Zwolle verkrijgbaar was.
Daarna weer normale diesel in de tank, en wat me direct op viel was dat de motor veel rustiger (dus niet stiller, maar mooier) liep en meer vermogen had.
Dus voor het milieu allemaal leuk en aardig, maar voor de motor toch niet helemaal was mijn conclusie toen. En ook 20 cent duurder, dus toen een kleiner verschil.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 14:37  ·  #142
Quote door Jeroen

Gelukkig rijdt Poort met een dikke Scania V8 diesel elektrisch om de bussen af te slepen.

Maar XTL, dat is GTL in een nieuw jasje of zo? Nooit van gehoord.
GTL heb ik ook wel eens in de D5 getankt omdat de motor er stiller van zou worden. En dat was ook zo, ik had meer rust in de auto. 2 of 3 keer achter elkaar getankt, maar snel klaar mee omdat het (toen) niet noordelijker dan Staphorst/Zwolle verkrijgbaar was.
Daarna weer normale diesel in de tank, en wat me direct op viel was dat de motor veel rustiger (dus niet stiller, maar mooier) liep en meer vermogen had.
Dus voor het milieu allemaal leuk en aardig, maar voor de motor toch niet helemaal was mijn conclusie toen. En ook 20 cent duurder, dus toen een kleiner verschil.


haha, ik heb niets met vrachtwagens maar vind die scania V8's toch wel mooi spul. gewoon omdat het kan.

GTL is Gas-To-Liquid (diesel), en XTL is X-To-Liquid (diesel). Dus die XTL maken ze van vanalles (oude olie, plastics, etc.=X) terwijl GTL specifiek gas als ingangsmateriaal gebruikt. Eindresultaat is hetzelfde soort diesel met dezelfde EN15940 norm.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3375
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 15:53  ·  #143
Aha oke, X als in van alles wat we over hebben... Dat ze het er van kunnen maken he?
Maar voor de verbranding in de motor maakt het niet veel uit begrijp ik.
Gas lijkt me dan toch een tikje schoner dan oude olie bijvoorbeeld, maar XTL zal dat voornamelijk ook gas zijn met wat afval toevoegingen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 22.04.2024 - 22:27  ·  #144
Quote door hetschaap

Zo, even een oud topic 'afstoffen'. Volgende week gaat de XC70 voor een apk. Vorig jaar netjes door de deeltjesmeting heen gekomen maar ik wil dit jaar het zekere voor het onzekere nemen. Afgelopen zondag 65 liter XTL (HVO100) getankt en inderdaad, het spul stinkt niet zo als normale diesel. Het voornaamste wat me opvalt is dat de motor minder rauw loopt en om de een of andere reden de overgang van 1-2-3 soepeler schakelt (maar ik zie niet in hoe dit door andere diesel kan komen). Komende zondag zal de tank weer leeg zijn, dan gaat er nog een keer XTL in zodat ie met de APK zo min mogelijk deeltjes uitstoot. En daarna ga ik, ondanks de mogelijke voordelen, toch weer normale diesel tanken; 2,30 euro/liter vs. 1,70 euro/liter scheelt me met 65 liter diesel/week gewoon te veel geld (60 cent verschil per liter!).

Bovenstaand verhaal terzijde; vanaf juli 2024 (?) moeten Nederlandse bedrijven hun CO2 uitstoot gaan rapporteren. Niet alleen voor hun productieprocessen en bedrijfwagens, maar ook voor woon-werk kilometers van hun werknemers. Hier zitten een aantal berekeningen aan vast (berekening co2 mobiliteit) en die berekeningen gaan uit van een standaard uitstoot (gram CO2/km) bij verschillende aandrijvingen (pagina 43 in de link). Wat is nu het 'leuke'? Enkel 100% elektrisch aangedreven voertuigen én HV100 (of XTL) aangedreven voortuigen hebben een berekende CO2 uitstoot van 0 gram/km! Oftewel, als ik mijn ouwe diesel volgooi met HVO100 (of XTL), ben ik even mileubewust bezig als een EV rijder.
Uiteraard verwacht ik dan wel een financiële tegemoetkoming van mijn werkgever, anders blijf ik gewoon op normale (fossiele) diesel rijden.


ik kreeg ook een bericht dat ik een vragenlijst moet invullen over dit onderwerp.

en ja incl de woon werk kilometers en dat zijn er veel
Reddo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 20
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.06.2024 - 13:31  ·  #145
Maar... aangezien volvo de oude modellen niet 'vrijgeeft' voor HVO100.. waarom niet (aansprakelijkheid voor een 12 jaar oude diesel zal niet echt een probleem zijn voor ze lijkt mij)

En dus, wat gaat er eventueel mis en waarom ? Mijn D3 zal daar waarschijnlijk probleemloos op draaien maar iemand al kilometers gemaakt met HVO100 in een D3 ? Hoe schoner, hoe beter voor het blok lijkt mij.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.06.2024 - 14:56  ·  #146
Dat zullen ze niet doen omdat ze dan eerst test-/certificatieprocedures moeten doorlopen om te verzekeren dat alle gebruikte materialen er tegen kunnen (zo'n nieuwe brandstof kan bijv. zuurder zijn dan originele diesel), de auto op korte/middel/lange termijn niet kapot gaat, en dat gaan ze niet doen voor auto's waar ze niks meer aan verdienen. Hetzelfde geldt voor bijv. olietypes die tegenwoordig bestaan en het dpf beschermen, dat gaan ze ook niet meer toevoegen aan de vrijgave.
Hierboven is wel iemand die al vele kms gemaakt heeft op GTL en goede ervaring beschrijft: minder stank, minder regeneratie (dus minder roet) etc. maar of HVO ook hetzelfde is, dat is maar de vraag. Daarvoor zal je toch een fabrikant moeten vinden die equivalentie garandeert, of zelf op zoek gaan naar specificaties etc. als je het echt zeker wilt weten.
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 55
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.06.2024 - 15:09  ·  #147
in de botenwereld is deze discussie al veel verder. Daar zijn al diverse eigenaren (waaronder ikzelf) overgestapt naar GTL en later naar de HVO100. In het begin een hoop indianenverhalen over lekkage door de GTL. er schijnt geen zwelmiddel in te zitten dat zorgt voor lekkages op O-ringen en pakkingen die eigenlijk toch al aan hun end-of-life waren. ikzelf heb met beide brandstoffen geen problemen. GTL wordt wat moeilijker verkrijgbaar en de HVO100 is in opkomst. voordelen zoals eerder benoemd zijn beter starten, minder stank, vrijwel geen rook. (en dat is menig bootje wel bekend zeg maar)
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1937
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 06.06.2024 - 19:08  ·  #148
Heb mijn thuis-tank net weer laten vullen , 1200ltr GTL . kunnen we weer even vooruit .inmiddels 130000km gereden ,probleemloos .
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 563
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 07.06.2024 - 09:01  ·  #149
En de volvo penta d3 (2.4 5 cilinder scheeps/boot/generator motoren, op een aantal aanpassingen na zijn die gelijk aan de volvo 2.4/D5 motoren) zijn voor zover ik weet wél vrijgegeven voor HVO100. Ik zie wat betreft injectoren, cilinders, kleppen, zuigers, dpf, egr, turbo geen problemen. HVO100 heeft een andere ISO/NEN certificatie (omdat de ISO/NEN certificatie voor 'normale' diesel specifiek inhoud dat die van fossiele olie wordt geproduceerd). Het enige potentiele 'risico' van HVO100 is inderdaad zweten/lekken van oude uitgedroogde rubbers en pakkingen die in aanraking komen met diesel. Je kunt HVO100 en normale diesel trouwens in elke gewenste ratio doorelkaar mixen zonder probleem.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1937
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 12.06.2024 - 11:11  ·  #150
Vandaag de APK , en de deeltjesteller gaf 6000 aan , nu 215k op teller , en vanaf 80 rij ik op een heel enkele tankbeurt na , denk 3 a 4 keer uitsluitend op GTl .

Tot heden geen enkel probleem ondervonden , lekkage of iets anders .

Waar de auto gekeurd wordt , die viel het ook al op dat de auto zo schoon was , de uitlaat etc , geen diesel geur .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0