Je kan wel op GTL rijden voor een schonere verbranding.
Maar als je de EGR klep niet weggeschreven heb, komt er nog steeds roet terug in je motor.
En wat is je punt ?
reden dat de egr niet uitgeschreven is bij mijn D5 , is ja milieu .
Door gebruik van GTL heb ik nog zelden dat de auto regenereert , ik schat nog maar 1 x tegen 10 keer met normale DIESEL .
Dus motor blijft zo wie zo al veel schoner .
Doet er verder ook niet toe een goed werkende egr is helemaal geen probleem .
Overigens rij ik niet veel dat is 15k per jaar , maar nooit korte stukken , 85% woon werk , enkele reis is dan 74km .
ik heb jaren lpg gereden maar diesel bevalt serieus veel beter.
met de caravan wereld van verschil.
en probeer eens een XC60 op lpg te kopen.
toen ik deze diesel kocht hadden die minimaal 350K gelopen.
het vermogen/trekkracht is onovertroffen bij deze diesel.
heb wel bewust gezocht naar een D5 omdat die best goed bekend staat.
ik heb de egr laten wegschrijven.
mbt regenereren, ongeveer 2000KM kan ik rijden en zie het aan de verbruiksmeter wanneer hij begint en wanneer hij gereed is.
ongeveer 16 to 20 km rijden en als hij bezig is rij ik door.
ik rij 145 km per dag retourtje, op een paar km na alles snelweg dus perfecte omstandigheden voor een diesel.
Maar terug naar GTL , want het is geen lpg topic !
De goedkoop wedstrijd mag ergens anders .
Dat regenereren , ik zou het het is proberen om het bij te houden .
Vroeg me af of dat met vida uit te lezen is , hoe vaak hij regenereert ?
Het is nu nog zelden dat ik het zie , maar exact weet ik het niet .
Mijn verbruik staat op 1 op 16.3 meest woon werk op de cc , en haast heb ik nog zelden , op tijd weg gaan helpt beter is mij opgevallen .
Volgens mij kun je in vida zien wanneer hij voor het laatst regenereerde.
Maar.
Ik zie het direct aan de verbruiksmeter vd volvo.
Als deze onder de 10 km per liter zit is hij aan het regenereren.
Die van mij tikt 9 tot 9.5 aan terwijl hij normaal op de snelweg op tussen 12 en 18 schommelt
Volgens mij kun je in vida zien wanneer hij voor het laatst regenereerde.
Maar.
Ik zie het direct aan de verbruiksmeter vd volvo.
Als deze onder de 10 km per liter zit is hij aan het regenereren.
Die van mij tikt 9 tot 9.5 aan terwijl hij normaal op de snelweg op tussen 12 en 18 schommelt
Ik zie het ook , maar ga er van uit dat ik het ook wel is mis , en dan schiet het niet op , het is niet waterdicht dan de registratie .
Hij was goedgekeurd alleen die knuppel was vergeten door te geven dat ze de deeltjestest moesten opschrijven.
dus ja, hij was goed maar ik weet niet hoeveel deeltjes.
ik ben even aan het rekenen geweest wat gewone diesel mij kost en wat de GTL kost maar dat is eigenlijk geen verschil.
de GTL rijd zuiniger dan gewone diesel.
ik rij op 1 tank ongeveer 60 km extra dat is omgerekend vergelijkbaar.
60 liter diesel of 56 liter GTL is in prijs op 1 euro na gelijk. en dan nog in het voordeel van GTL
Mijn ervaring was dat GTL iets minder zuinig reedt dan (v-power) diesel.
Gewone diesel (afhankelijk van de kwaliteit) is weer minder zuinig dan v-power.