Olaf, als je het geen probleem vind, dan post ik hier ook mijn ervaringen met GTL ipv het te spreiden over meerdere topics.?!
Eergisteren dus GTL getankt voor een forse prijs (€1,579). 12 cent boven de v-power die ik altijd tank. Toch maar eens rondkijken of het eventueel goedkoper kan, want met deze prijs zullen de voordelen wel heel overtuigend moeten zijn wil ik GTL blijven tanken.
Trouwens in v-power zit ook een deel GTL in. In plaats van het bio-gedeelte (7% heb ik ergens gelezen) wordt GTL gebruikt.
Bij de pomp moest ik wel aansluiten tussen de vrachtwagens.
Ik had nog ongeveer 15 liter gewone diesel in de tank, dus het effect merkte ik nog niet direct. Het schijnt dat je toch wel eerst 2 keer moet tanken. Gisterochtend ook even de standkachel gebruikt, maar die rookte ook gewoon nog bij opstarten.
Gisteren een retourtje betuwe viel me wel op dat de auto toch wel heel soepeltjes begon te rijden . Maar dat kan ook wel tussen mijn oren hebben gezeten
De werkelijke voordelen, als die er zijn, zullen op de lange termijn moeten blijken. Met de huidige prijs van GTL verwacht ik niet dat ik voordeliger uit zal zijn. Mijn huidige alltime verbruik is 6.75l/100km en is eigenlijk nog steeds dalende. (zie screenshot).
Mocht het gebruik van GTL de volvo zuiniger maken, dan verwacht ik dat dit wel weer teniet wordt gedaan door mijn rijstijl. Een stillere en soepeler auto nodigt namelijk uit tot een sportievere rijstijl. Dit zullen de meesten die een tuning hebben laten uitvoeren met mij eens zijn.
regeneratie bij mij is om de 1700-1800 km. Laatste keer 1800 km en vrijwel direct daarna heb ik GTL getankt Ik heb verhalen gelezen dat met GTL de regeneratie helemaal uitblijft, maar dat verwacht ik niet.
Maar ik weet wel zeker dat op de lange termijn het gebruik van GTL voordelen met zich meebrengt. Er zal vooral winst worden behaald bij de beruchte interne vervuiling van de dieselmotor. Een schone brandstof vervuild niet of veel minder.
Ook zal een soepel lopende diesel minder trillingen veroorzaken, wat weer voordelen heeft voor je ophanging.
Afijn, ik houd jullie op de hoogte
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).