Ik heb geen ervaring met GTL in een auto, maar wel veel met onze boot..
Voordelen zijn er wel hoef niet voor te gloeien hij start sneller minder of geen zwarte rook uit de uitlaat waardoor het schip op de achterkant schoon blijft van roet. het stinkt en ruikt niet als je het mors!
Wel gebruikt je aanzienlijk meer brandstof.. tot een 15% zelfs. en de motor is minder krachtig!! als we tanken maakt de prijs niet zoveel uit het scheelt 4-5 centen met reguliere diesel.
Ook kunnen veel (scheeps) motoren niet tegen deze brandstof. in reguliere diesel zit iets wat de pakkingen in de motor iets doet uitzetten. in GTL zit dat niet en regelmatig horen we problemen met zweten van de motor!! brandstofpomp problemen etc.. ook zijn de fabrikanten het er nog niet over eens of ze deze brandstof toelaten in verband met de garantie.. ouder volvo scheepsmotoren kunnen er niet op draaien! ik weet nog niet of de fabrikant dit al heeft toegelaten..
Wij tanken het nu niet meer, daar we veel in het buitenland zitten en het daar trouwens ook niet verkrijgbaar is.. Nederland is er weer eens uniek in.
en hebben er nu zelfs rode diesel inzitten omdat niet anders verkrijgbaar was.. en krijgen daar ook gelukkig geen problemen mee bij een evt controle..
Het lijkt een mooie brandstof maar nu na verloop van tijd komen er al meer problemen/bezwaren boven..
https://www.josboone.nl/dynami…diesel.pdf
Hierna kwam er weer zo'n artikel over GTL na een jaar wat eigenlijk minder positief over de brandstof was..
maar dit alles betreft scheepsdiesels..