Quote door Vogel
Quote door JGols8
Quote door S80 Kinetic
Quote door MTE
Als je vader zo’n diagnose krijgt halt dat er echt enorm in kan/probeer ik mij voor te stellen . Vanuit die gedachte snap ik je opmerking wel.
Echter, zelf was ik ook een serieus stevige roker met minimaal een 30box p/d.
Stoppen met roken heeft echter enkel met jezelf te maken en niks met geld.
Bij mij was het een nonchalante opmerking van de tandarts wat mij abrupt deed stoppen .
Nogmaals, ik snap je gedachte maar dat een ander voor jou gaat bepalen wat goed voor je is is echt een brug te ver.
Soms is het best goed dat de overheid zich bemoeid met wat goed is voor de bevolking. In het geval van de heftige prijsverhoging op tabak wordt dit enkel gedaan omdat de overheid het beste voor heeft met haar bevolking. Geloof me, als je ziet hoe schadelijk roken is en wat het kan aanrichten is die prijsverhoging alleen maar goed.
Hoezeer ik ook Duitsland en Frankrijk fan ben. In die landen kosten rookwaar slechts een fractie van wat het in Nederland kost. En dat zie en merk je want werkelijk iedereen zit daar te paffen. Je gelooft soms je ogen niet. In Duitsland in het uitgaansleven is het heel normaal dat er in kroegen gewoon volop wordt gerookt. Dat is echt niet best voor de volksgezondheid zeker niet als je hoort hoe sommigen zitten te puffen en te rochelen. En de niet roker kan de rekening gaan betalen voor gestegen zorgkosten als gevolg van al die longkanker gevallen en verdere ziektes die het roken kan veroorzaken. Verder staat het horecapersoneel daar gewoon lekker mee te roken en die troep in te ademen tijdens het werk. Wil een horecamedewerker dat niet, dan kan hij/zij een andere baan gaan zoeken.
Dit dus.
Ik snap dat rokers op hun tenen getrapt zijn als hun sigaretje weer duurder wordt. Maar bekijk het van de andere kant: is het eerlijk dat ik als niet roker ieder jaar meer zorgkosten moet betalen omdat al die rokers aantoonbaar vaker long gerelateerde ziektes hebben waardoor de zorgkosten de pan uit rijzen?
PS: Sterkte met je vader!
PS2: Iets met gras en buren en groener.
PS3: als je dit topic doorlees dan lijkt het wel of Nederland echt een verschrikkelijk land is. Toch staan we in de top 10 van meest gelukkige landen...
@S80 Kinetic Sterkte met je vader. Dat zijn zware tijden.
Ik ken rokers die niet konden wachten tot de operatie wonden genezen zijn....kunnen ze weer roken... (ik snap het niet)
Mbt accijnsen voor rokers:
De kans dat je van roken ziek wordt is groot en met ziek worden zijn er maatschappelijke kosten.
Maar als je niet ziek wordt van het roken is de kans dat je uiteindelijk toch een keer dood gaat nog altijd 100%. En meestal gaat dat gepaard met ziektekosten.
Ik denk dat je kunt stellen dat het niet-roken vooral de kosten uitstelt.
Daarnaast betalen rokers net zoveel voor hun pensioen als niet-rokers, maar de kans dat ze er net zoveel van terugkrijgen is nihil. Effectief betalen rokers een gedeelte van het pensioen van niet-rokers.
Financieel bekeken is het beste scenario dat iemand die tot zijn 67e werkt en dan dood neervalt wegens een hartaanval. Een roker past het best in dat scenario.
Het argument dat rokers maatschappelijke kosten veroorzaken en daarom accijns moeten betalen is dus echt een kul-argument.
En mbt andere landen zoals Duitsland:
Vraag een Duitse ZZP-er eens hoeveel ziektekostenpremie (PKV) hij betaalt (tot 1000 Euro/mnd, maar dat is dan wel incl AOV)
Een werknemer betaalt 7,3% van zijn loon aan GKV (ziekenfonds). Daarmee zou ik in Duitsland zeker veel duurder uit zijn.
In Duitsland zijn de kosten anders verdeelt en dus op autogebied en boodschappen zijn ze goedkoper uit.
Maar tot 2 jaar geleden was er geen minimum loon en moesten sommigen dus voor 8 euro/uur aan de slag.
Je kunt niet naar één stukje kijken en dan een conclusie trekken. Je MOET het totaalplaatje bekijken.
Idd, er waren ook genoeg mensen die b.v. 2 supermarktbaantjes hadden om de eindjes aan elkaar te knopen.
Kijk ook b.v. eens naar de openbare ruimtes en het wegennet in Duitsland. Dan hebben we het in Nederland toch een stuk beter voor elkaar. Wegwerkzaamheden duren een eeuwigheid in Duitsland. In Nederland hangt BAM er met een paar dagen een viaduct in (bij wijze van spreken) en met worden in een paar weken tijd complete snelwegen opnieuw geasfalteerd. Dat gaat in Duitsland echt niet gebeuren.
Quote door Bolbo
Quote door Vogel
Financieel bekeken is het beste scenario dat iemand die tot zijn 67e werkt en dan dood neervalt wegens een hartaanval. Een roker past het best in dat scenario.
Haha, zoals gewoonlijk mooi verwoord, maar je bent 1 factor vergeten: als je al die rookpauzes tijdens het werk optelt dan gaat er toch aardig wat productieve tijd verloren...hahahahoestproestrochel
Zijn er dan werkgevers waarbij het roken in de baas zijn tijd mag? Ik denk het niet (vroeger misschien... toen je nog mocht paffen op het kantoor). Bij ons is het gewoon eigen tijd.
Ik vind het prima dat onze overheid roken ontmoedigd d.m.v. hoge accijnzen, het is een win-win situatie. Mensen die stoppen kosten minder, mensen die niet stoppen leveren meer geld op.
Ik zat er laatst nog over na te denken, toen ik van de middelbare school afging en naar de HTS ging (en dus elke dag met de trein) had je nog rokerscoupe's, dat was in 2002/2003. Eigenlijk echt te gek voor woorden als je er over nadenkt Idem voor roken op kantoor. Mijn eerste werkgever was een ingenieursbureau waar je met een man of 4 op een kantoortje zat. Roken mocht toen een paar jaar niet meer, maar ik begreep dat zo'n beetje iedereen rookte daar op kantoor, verschrikkelijk haha. Soms kwamen er nog wel eens oude kalktekeningen naar boven uit een oude archiefla, die tekeningen kon je gewoon ruiken