Sinds een paar dagen terug van vakantie.
Tijdens de vakantie kwam mijn V70N met 5cyl 170 pk 5 versnellings automaat met een aantal paniek meldingen.
Tijdens een lange rit in Zuid-Frankrijk met bloedheet weer en de sleurhut van 1000kg door heuvelachtige gebied verschenen er vreemde meldingen op het dashboard.
Als 1e zou het linkerachterportier open staan,daarna ging de airco warme lucht blazen en even later kwam er een probleem met de SRS(airbags) bij, nog iets later moest ik onmiddellijk stoppen vanwege een probleem te de remmen, weer iets later kwam daar het milieulampje erbij en nog iets later ging alles op zwart(dashboard, radio, lichten etc) niets werkte meer maar de bleef wel motor wel draaien en reed verder.
Toen ben ik gestopt, heb het contact uitgeschakeld, weer ingeschakeld en alles werkte weer alleen bleef de SRS melding nog steeds op het display en brandde het milieulampje nog. Omdat ik de airbag toch niet zo vaak gebruik ben ik gewoon doorgereden naar de camping die we gepland hadden. Tijdens de rit herhaalde het bovenstaande zich nog een aantal keren.
Op de camping heb ik de accu losgekoppeld en na 10 minuten weer aangesloten waarna de meldingen behalve die van de SRS verdwenen. Met de uitlezer heb ik ook die gewist.
Daarna de hele vakantie geen enkel probleem gehad.
Tot de terugreis.
Bij Parijs was een ongeval gebeurd waardoor we in anderhalf uur file terechtkwamen en het gedonder begon weer. Met als enige bijkomstigheid dat de wagen op de parkeerplaats in deadlock schoot zodat de deuren niet meer open konden, behalve het bestuurdersportier dat gewoon met de sleutel nog te openen was. Via de stoelen en de bagage naar achter kunnen kruipen en na het naar voren wurmen van wat bagage bij de accu kunnen komen om deze los te koppelen, problemen opgelost.
De volgende dag bij Antwerpen weer in de langdurige file, weer door een ongeval, u raadt het al, hetzelfde verhaal als eerder.
Opgemerkt zij dat de temperatuurmeter al die tijd gewoon in het midden stond, daar was niets aan te zien.
De automaat stond altijd in stand 4.
De enige foutmelding die ik in verband kan brengen met het hele verhaal is CEM-1D07.(een storing in de ecu) die maar één keer voorkomt.
Een zoektocht op het web bracht boven water dat die elektronicamodule misschien te warm zou zijn geweest.
Ik verdenk zelf de voeler van de koelvloeistoftemperatuur als oorzaak.
Verder vraag ik me af of ik soms handmatig helling-opwaarts de bak in z'n drie had moeten zetten, in plaats van het de automaat te laten doen als hij dat nodig vond, en of ik tijdens het stilstaan in de file de automaat in de N stand had moeten zetten ipv in de 4 te laten staan.
Iemand nog een ander idee of oplossing?
Tijdens de vakantie kwam mijn V70N met 5cyl 170 pk 5 versnellings automaat met een aantal paniek meldingen.
Tijdens een lange rit in Zuid-Frankrijk met bloedheet weer en de sleurhut van 1000kg door heuvelachtige gebied verschenen er vreemde meldingen op het dashboard.
Als 1e zou het linkerachterportier open staan,daarna ging de airco warme lucht blazen en even later kwam er een probleem met de SRS(airbags) bij, nog iets later moest ik onmiddellijk stoppen vanwege een probleem te de remmen, weer iets later kwam daar het milieulampje erbij en nog iets later ging alles op zwart(dashboard, radio, lichten etc) niets werkte meer maar de bleef wel motor wel draaien en reed verder.
Toen ben ik gestopt, heb het contact uitgeschakeld, weer ingeschakeld en alles werkte weer alleen bleef de SRS melding nog steeds op het display en brandde het milieulampje nog. Omdat ik de airbag toch niet zo vaak gebruik ben ik gewoon doorgereden naar de camping die we gepland hadden. Tijdens de rit herhaalde het bovenstaande zich nog een aantal keren.
Op de camping heb ik de accu losgekoppeld en na 10 minuten weer aangesloten waarna de meldingen behalve die van de SRS verdwenen. Met de uitlezer heb ik ook die gewist.
Daarna de hele vakantie geen enkel probleem gehad.
Tot de terugreis.
Bij Parijs was een ongeval gebeurd waardoor we in anderhalf uur file terechtkwamen en het gedonder begon weer. Met als enige bijkomstigheid dat de wagen op de parkeerplaats in deadlock schoot zodat de deuren niet meer open konden, behalve het bestuurdersportier dat gewoon met de sleutel nog te openen was. Via de stoelen en de bagage naar achter kunnen kruipen en na het naar voren wurmen van wat bagage bij de accu kunnen komen om deze los te koppelen, problemen opgelost.
De volgende dag bij Antwerpen weer in de langdurige file, weer door een ongeval, u raadt het al, hetzelfde verhaal als eerder.
Opgemerkt zij dat de temperatuurmeter al die tijd gewoon in het midden stond, daar was niets aan te zien.
De automaat stond altijd in stand 4.
De enige foutmelding die ik in verband kan brengen met het hele verhaal is CEM-1D07.(een storing in de ecu) die maar één keer voorkomt.
Een zoektocht op het web bracht boven water dat die elektronicamodule misschien te warm zou zijn geweest.
Ik verdenk zelf de voeler van de koelvloeistoftemperatuur als oorzaak.
Verder vraag ik me af of ik soms handmatig helling-opwaarts de bak in z'n drie had moeten zetten, in plaats van het de automaat te laten doen als hij dat nodig vond, en of ik tijdens het stilstaan in de file de automaat in de N stand had moeten zetten ipv in de 4 te laten staan.
Iemand nog een ander idee of oplossing?