Quote door Walterj
Het is nog niet zo ver, maar vervanging zit er toch een keer aan te komen, en ik weet nog niet of het dan een van de laatste N-modellen moet gaan worden of een NN van 2008-2010. En over deze serie heb ik een paar vragen.
Uiteraard is de 2.5T de mooiste motor, maar deze is ook een schaal hoger in de belasting dan een 2.0 4 cylinder met 145 pk. Is dit blok makkelijk te chiptunen, net zoals de 140 > 170 pk?
En heeft dit blok een distributieriem of ketting?
Is stoelverwarming net zoals bij de oudere naderhand makkelijk in te bouwen?
Zijn de chromen raamstrips ook achteraf nog te plaatsen?
Het monteren van een spoiler en betere audio en mooie wielen dat is zowiezo geen punt, maar niet elke uitvoering heeft stoelverwarming en de raamstrips die 'm toch wel veel fraaier maakt.
[edit] wanneer zit er een 5-bak in en wanneer een 6-bak?
Het grieplige van de NN is dat er in de modeljaren 2008-2010 eigenlijk maar drie keuzes qua benzine waren die qua karakter ontzettend uit elkaar lopen: braaf (2.0 n/a 145 pk atmosferisch), bruut (2.5 turbo, stock 231 pk, na chiptune nog meer) en Amerikaans (3.2 n/a zescilinder automaat). Oh ja, er is ook nog de zeldzame en beestachtige zuipschuit (T6 AWD, stock 304 pk).
De 2.0 van Mazda/Ford is de basismotor in de V70, de V70NN is feitelijk een Ford Mondeo en daarin is zelfs een 1.6 nog als basismotor leverbaar geweest. Kwalitatief is er echt helemaal niets op aan te merken, ik ken chefmonteurs en receptie werkplaats bij verschillende Volvodealers en die weten echt geen specifieke problemen voor die motor op te noemen (voor de V70NN als geheel wel, die is kwalitatief minder dan zijn voorgangers). Het is de enige motor in de V70 met distributieketting en vijfbak, de rest heeft distributieriem en zesbak. De motor is niet te chiptunen, 145 pk/190 Nm is wat je krijgt. (de V70N 2.4 vijfcilinder 140 pk was softwarematig geknepen, de chiptune naar 170 pk bestond uit het verwijderen van de restricties...)
Het karakter van de 2.0 motor komt niet met de verwachtingen van een grote, luxe auto overeen. In een C30 of V50 voldoet 'ie prima, in een V70 is het net aan, je moet meer schakelen en de motor meer toeren laten maken. Niet dat je de acceleratie van 0 tot 100 met een kalender moet meten en bij tegenwind achter een vrachtwagen moet rijden, mijn vrouw krijgt regelmatig fanmail uit Leeuwarden (de auto staat op haar naam
). Maar omdat het een Japanse zestienklepper met VVT zonder turbo is, moet je de motor boven de 3000 toeren laten draaien om lekker in het koppel te zitten. Als je zoals wij van een Ford Focus 1.6 komt vind je dat niet erg en vind je de V70 bij een proefrit best stil, als je van een dikke turbomotor komt breng je de auto snel terug naar de verkoper en kijkt naar je bankrekening of je misschien toch een duizendje of 3-4 meer en een hoop extra geduld hebt om een 2.5T met de gewenste opties te zoeken. De V70NN op benzine met leuke opties zijn überhaupt vrij dun gezaaid, het meeste wat je vindt is diesel, of een 2.0 met veel kilometers in zwart unilak zonder opties. Aan de andere kant, als je 99 van de 100 keer op de vlakke Nederlandse weg rijdt en geen zware caravan de bergen in hoeft te trekken, dan voldoet de 2.0 prima, het verbruik in de stad is prettiger en de techniek is minder complex (want geen turbo en geen LMM). Tel het enorm prettige interieur en gevoel van de V70NN daarbij op en je krijgt best veel waar voor je geld. Maar de Echte Volvo Rijder kijkt je met de nek aan...
Je mag wel eens op de koffie komen in Houten, dan kun je een V70NN van dichtbij aanschouwen, met *kuch*plastic*kuch* chromen raamstrips en alu strips in het interieur, Bijzonder stijlvol, dat zeker. Retrofitten van dat spul is een hobby op zich en best prijzig, ga je filmpjes van "Volvosweden" op youtube maar eens bekijken, dus het loont om wat langer door te zoeken tot je de auto vindt die aan je wensen en eisen voldoet.