Overwegingen aanschaf NN

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 09:33  ·  #1
Het is nog niet zo ver, maar vervanging zit er toch een keer aan te komen, en ik weet nog niet of het dan een van de laatste N-modellen moet gaan worden of een NN van 2008-2010. En over deze serie heb ik een paar vragen.
Uiteraard is de 2.5T de mooiste motor, maar deze is ook een schaal hoger in de belasting dan een 2.0 4 cylinder met 145 pk. Is dit blok makkelijk te chiptunen, net zoals de 140 > 170 pk?
En heeft dit blok een distributieriem of ketting?
Is stoelverwarming net zoals bij de oudere naderhand makkelijk in te bouwen?
Zijn de chromen raamstrips ook achteraf nog te plaatsen?
Het monteren van een spoiler en betere audio en mooie wielen dat is zowiezo geen punt, maar niet elke uitvoering heeft stoelverwarming en de raamstrips die 'm toch wel veel fraaier maakt.

[edit] wanneer zit er een 5-bak in en wanneer een 6-bak?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1936
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 09:48  ·  #2
Ik rij nu 2 jaar met de NN , is wel een D5 automaat bj2012 , hier voor een D5 handbak N bj2006 .
Ik vond de NN een hele stap vooruit , wegligging is de grootste vooruitgang , maar interieur vind ik ook veel mooier/moderner .
Ik heb de alu raamomlijsting en die zit in het rubber geduwd en is dus gewoon te vervangen , de achterspoiler is ook zo te monteren , gezien er geen remlicht meer in zit .

Stoelverwarming zit er bij mij al in dus geen idee of daar de draden etc al liggen .
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 12:16  ·  #3
Die agriepook is wel te creeren, maar niet voordelig (tenzij je het van de sloop haalt). Ooit s uitgezocht voor een vriend.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 12:17  ·  #4
Quote door JJM

Die agriepook is wel te creeren, maar niet voordelig (tenzij je het van de sloop haalt). Ooit s uitgezocht voor een vriend.


Ik heb verder wel eens begrepen dat het niet zo simpel is om dakrail later te monteren (moet de hele hemelbekleding eruit. Dus misschien ook iets om op te letten.
Blackbart
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geesteren (o.v.)
Leeftijd: 56
Berichten: 170
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 12:30  ·  #5
Dakrails zijn niet achteraf te monteren.
De dakrand is anders (smaller) vooraan.... ongeveer 1 cm kanaaltje.
Bij af Fabriek is die dubbel zo breed op dat punt.....
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4915
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 18:33  ·  #6
Een NN is wel echt van een hoger niveau vind ik persoonlijk.
Alles is net wat meer verfijnd ten opzichte van de N. Ik vind een NN van binnen ruimer aanvoelen.

Wissel nog regelmatig af tussen het rijden in een N en NN maar dan voel je wat voor een 'oude' auto de N eigenlijk is. Niet om de N af te kraken, ook een heerlijke auto, maar er is een groot verschil.

De 2.0 145 PK is niet echt te tunen. Er is hier iemand op het forum hier met een V70 uit Zweden met een 2.0 benzine, kom even niet op zijn forumnaam.

Volgens mij heeft de 2.0 als een van de weinige volvomotoren een ketting.

Chrome raamstrips zijn achteraf lastig te plaatsen dacht ik. Heb wel eens gekeken voor zwarte raamstrips op de sloop maar deze zijn bijna niet heel van de auto af te krijgen dus zul je met een beetje pech gloednieuwe moeten bestellen wat meteen flink in de kosten loopt gok ik.

Spoiler monteren inderdaad goedmogeljk. Zit niet eens een remlicht in verwerkt dus kwestie van alleen de gaten boren die al gemarkeerd staan. Betere audio in een V70NN monteren ligt wel iets anders dan in een V70N maar hier kan forumlid Doeke je van alles over vertellen.

Zwarte dakrail bijvoorbeeld wisselen met een chrome versie kan maar dan moet wel de hemel gedeeltelijk los want de dakrails zitten van binnenuit vast. Misschien voor de stoelverwarming als het zover komt een mailtje naar Obbe sturen, stel dat de bekabeling er al ligt moet er nog altijd software worden geladen. Hij kan je vast ook wel vertellen of de bekabeling er meestal al ligt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3870
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 18:44  ·  #7
Die 2.0 is dan ook geen Volvo motor, maar een Mazda/Ford motor :P Volgens mij is er met die motoren niet veel mis. Tenminste, heb een aantal jaren geleden serieus gekeken naar een Mazda 6, daar zit die motor ook in (voordat mijn Volvo avontuur begon :P). Het enige wat ik tegen kwam is dat sommige (maar dat was voornamelijk de eerdere modellen, en dan praat je over motoren uit 2002/2003) aardig wat olie kunnen verbruiken. En dat soms de PCV/carterontluchting verstopt kan zitten. Maarja, ook een Volvo blok kan een olieboot zijn en bij een Volvo (benzine) blok is een verstopte carterventilatie eerder regel dan uitzondering :P
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 18:47  ·  #8
Er zijn zoveel V70's te koop. Er zit er altijd wel een tussen die voldoet aan jouw eisen. Noem je budget en je harde eisen en eventueel je je gewenste opties. En dan.... vraag de Forummers om mee te helpen zoeken. Doen we graag. Zo zijn we. 8-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 21:08  ·  #9
De keuze wordt zowiezo lastig. Ik heb een voorkeur voor volvo, mede venwege dit forum, maar op mijn lijstje staan nog wat andere opties, bijvoorbeeld een mercedes C station met compressor, of een bmw, waar mijn vrouw heel blij van wordt, of een mazda 6.
Ik heb ondertussen wat gelezen over de 2.0 motor, dit blijkt een wat ouder ontwerp van ford te zijn met het max. koppel vrij hoog, ergens rond de 4000 toeren, en blok draait ook vrij veel toeren op snelwegwegsnelheid.
Dus dan is een 2.5T toch een betere keuze, zeker omdat het verbruik niet veel verschilt, dus is het verschil in wegenbelasting het enige.
En bij bmw zijn de motoren niet probleemloos, dus hoger risico op extra kosten. Probleem bij mercedes is dat het oudere model (rond 2008) de compressor heeft maar een wat saai en verouderd interieur. Het model vanaf 2010 of 2011 is veel mooier qua interieur, maar weer met een 1.6 benzine turbo motor, en vind ik ook te duur worden.
Iets anders wat ook meespeelt is dat ik de constructie die ik nu heb met de youngtimer verzekering erg prettig is, en als ik een 13 in dozijn auto koop dan gaat die construcitie niet op als hij 15 jaar oud is.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2467
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 21:42  ·  #10
Het 2.0 liter blok is idd van Ford.
De C30 van mijn vrouw (2012) en van mijn zoon (2007) hebben allebei dit 2.0 liter blok, en in dat model is dit een zeer prettig en pittig blok. Maar de C30 is wel een stuk lichter.

Vorig jaar ben ik naar een V70 NN Summum wezen kijken in een prachtige kleurencombinatie die ik graag gekocht had als er 2.5 T blok in had gelegen. Ik ben er toen niet serieus mee verder gegaan ivm met die 2.0 liter motor. Daarna zijn de C30 ‘s hier aangeschaft en Inmiddels heb ik de nodige kilometers met de C30 gereden waardoor mijn mening over dit blok nu erg positief is. Ik heb nog geen ervaring met een V70NN met dit blok maar sta hier nu heel serieus voor open. Een proefrit hiermee zal moeten uitwijzen of dit hierna ook positief uitvalt.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 22:37  ·  #11
Quote door Walterj

Het is nog niet zo ver, maar vervanging zit er toch een keer aan te komen, en ik weet nog niet of het dan een van de laatste N-modellen moet gaan worden of een NN van 2008-2010. En over deze serie heb ik een paar vragen.
Uiteraard is de 2.5T de mooiste motor, maar deze is ook een schaal hoger in de belasting dan een 2.0 4 cylinder met 145 pk. Is dit blok makkelijk te chiptunen, net zoals de 140 > 170 pk?
En heeft dit blok een distributieriem of ketting?
Is stoelverwarming net zoals bij de oudere naderhand makkelijk in te bouwen?
Zijn de chromen raamstrips ook achteraf nog te plaatsen?
Het monteren van een spoiler en betere audio en mooie wielen dat is zowiezo geen punt, maar niet elke uitvoering heeft stoelverwarming en de raamstrips die 'm toch wel veel fraaier maakt.

[edit] wanneer zit er een 5-bak in en wanneer een 6-bak?

Het grieplige van de NN is dat er in de modeljaren 2008-2010 eigenlijk maar drie keuzes qua benzine waren die qua karakter ontzettend uit elkaar lopen: braaf (2.0 n/a 145 pk atmosferisch), bruut (2.5 turbo, stock 231 pk, na chiptune nog meer) en Amerikaans (3.2 n/a zescilinder automaat). Oh ja, er is ook nog de zeldzame en beestachtige zuipschuit (T6 AWD, stock 304 pk).

De 2.0 van Mazda/Ford is de basismotor in de V70, de V70NN is feitelijk een Ford Mondeo en daarin is zelfs een 1.6 nog als basismotor leverbaar geweest. Kwalitatief is er echt helemaal niets op aan te merken, ik ken chefmonteurs en receptie werkplaats bij verschillende Volvodealers en die weten echt geen specifieke problemen voor die motor op te noemen (voor de V70NN als geheel wel, die is kwalitatief minder dan zijn voorgangers). Het is de enige motor in de V70 met distributieketting en vijfbak, de rest heeft distributieriem en zesbak. De motor is niet te chiptunen, 145 pk/190 Nm is wat je krijgt. (de V70N 2.4 vijfcilinder 140 pk was softwarematig geknepen, de chiptune naar 170 pk bestond uit het verwijderen van de restricties...)

Het karakter van de 2.0 motor komt niet met de verwachtingen van een grote, luxe auto overeen. In een C30 of V50 voldoet 'ie prima, in een V70 is het net aan, je moet meer schakelen en de motor meer toeren laten maken. Niet dat je de acceleratie van 0 tot 100 met een kalender moet meten en bij tegenwind achter een vrachtwagen moet rijden, mijn vrouw krijgt regelmatig fanmail uit Leeuwarden (de auto staat op haar naam :P). Maar omdat het een Japanse zestienklepper met VVT zonder turbo is, moet je de motor boven de 3000 toeren laten draaien om lekker in het koppel te zitten. Als je zoals wij van een Ford Focus 1.6 komt vind je dat niet erg en vind je de V70 bij een proefrit best stil, als je van een dikke turbomotor komt breng je de auto snel terug naar de verkoper en kijkt naar je bankrekening of je misschien toch een duizendje of 3-4 meer en een hoop extra geduld hebt om een 2.5T met de gewenste opties te zoeken. De V70NN op benzine met leuke opties zijn überhaupt vrij dun gezaaid, het meeste wat je vindt is diesel, of een 2.0 met veel kilometers in zwart unilak zonder opties. Aan de andere kant, als je 99 van de 100 keer op de vlakke Nederlandse weg rijdt en geen zware caravan de bergen in hoeft te trekken, dan voldoet de 2.0 prima, het verbruik in de stad is prettiger en de techniek is minder complex (want geen turbo en geen LMM). Tel het enorm prettige interieur en gevoel van de V70NN daarbij op en je krijgt best veel waar voor je geld. Maar de Echte Volvo Rijder kijkt je met de nek aan...

Je mag wel eens op de koffie komen in Houten, dan kun je een V70NN van dichtbij aanschouwen, met *kuch*plastic*kuch* chromen raamstrips en alu strips in het interieur, Bijzonder stijlvol, dat zeker. Retrofitten van dat spul is een hobby op zich en best prijzig, ga je filmpjes van "Volvosweden" op youtube maar eens bekijken, dus het loont om wat langer door te zoeken tot je de auto vindt die aan je wensen en eisen voldoet.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 07.12.2018 - 23:41  ·  #12
Dat lijkt me wel mooi om de jouwe naast mijn 18 jaar oude te zetten en te vergelijken. Dan ben jij verpest door de 5 cilinder turbo, en ik ben verpest vanwege de wegligging :happy:
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3870
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 08.12.2018 - 09:48  ·  #13
Die 2.0 is volgens mij echt een Japanse motor, best hoogtoerig dus. Je moet er van houden, maar in een V70 lijkt het mij niks. Beter dan iets langer zoeken voor een 5-pitter. Kan mij ook niet voorstellen dat die 2 liter echt heel veel zuiniger zou zijn :P
Ohja, wat Brinkie zegt, over de """"""echte Volvo rijder""""""" (idd, met heel veen aanhalingstekens, want een echte Volvo rijder bestaat niet), daar moet je natuurlijk gewoon dikke schijt aan hebben (die zogenaamde echte Volvo rijders rijden vaak in slecht onderhouden knakenbakken met sandalen aan :lol:)
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 08.12.2018 - 23:52  ·  #14
Klopt helemaal met wat je over het Japanse karakter zegt Tom. De 1.6 van Ford (geleverd in de C30 en V50) is ook een Japans ontwerp, van Yamaha. De 1.8 en 2.0 komen van Mazda. De MTX75 vijfbak van Ford is trouwens een heerlijk schakelende bak, vind ik persoonlijk.
Wat het verbruik van een 2.0 versus 2.5T aangaat, op korte stukken merk je echt wel dat er 100 kg meer wordt voortgezeuld en een grotere motor is nu eenmaal minder efficiënt. Op lange ritten zal het verbruik nauwelijks verschillen. Ik denk dat het verbruik vooral hoger zal zijn omdat een dikke turbomotor uitnodigt tot stevig rijden :D
Dit forum dankt trouwens zijn bestaansrecht aan een ander forum vol Echte Volvo Rijders :P

Maar kom rustig eens langs Walter, ik ben altijd in voor een vergelijkend warenonderzoek. :)
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 365
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Overwegingen aanschaf NN

 · 
Posted: 09.12.2018 - 12:14  ·  #15
Ik denk dat een V70 een dikke motor verdient. Als je normaal op de snelweg rijd met een gangetje van 100/120 km/h en de motor draait 3000/3500 toeren, je stapelgek wordt. Ik vind het heerlijk om in mijn v70n op 120km/h slechts 2500 toeren te rijden. Heerlijk rustig zoals het bij zo'n auto hoort.
Geen idee wat de bakverhouding is van 1.6 turbo 180pk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0