Quote door Doeke Dobma
Als ik op die link klik krijg ik allemaal spam meldingen, ik zou aanraden er niet op te klikken!
Vreemd, hier geen probleem.
De tekst;
P0300 OBD-II-foutcode: gedetecteerd willekeurig / meervoudige cilinderstoring
artikelen 2016
P0300-codedefinitie Random / multiple cylinder misfire gedetecteerd Wat de P0300-code betekent De meeste voertuigen hebben 4-6 cilinders. Elke cilinder...
Inhoud:
P0300-codedefinitie
Random / multiple cylinder misfire gedetecteerd
Wat de P0300-code betekent
De meeste voertuigen hebben 4-6 cilinders. Elke cilinder vuurt een bougie, de een na de ander, op een soepele en continue manier af. De bougie vuurt een vonk af met behulp van het mengsel van ontvlambare brandstof en brandt de brandstof. De brandstof geeft vervolgens energie vrij die de krukas aandrijft, die voortdurend soepel moet draaien als de auto in beweging is.
Als meer dan één cilinder niet werkt, zal dit de omwentelingen per minuut (RPM) van de krukas verhogen of verlagen. Als die toename en / of verlaging meer dan 2 procent is, slaat de Powertrain Control Module de P0300-foutcode op.
Als het percentage van de toename of afname in omwentelingen per minuut (RPM) tussen 2 procent en 10 procent ligt, gaat het controlemotorlampje branden. Als het percentage van de toename of afname in omwentelingen per minuut (RPM) groter is dan 10 procent, gaat het controlelampje knipperen aan en uit, om de bestuurder te waarschuwen voor een serieuzer ontstekingsprobleem. De P0300-probleemcode geeft aan dat er een storing is in willekeurige of meerdere cilinders.
Wat veroorzaakt de P0300-code?
Bougies die beschadigd of versleten zijn
Bougiekabels en / of spoelen die beschadigd of versleten zijn
Verdelerkap die beschadigd of versleten is (alleen indien van toepassing op het voertuig)
Rotorknop die beschadigd of versleten is (alleen indien van toepassing op het voertuig)
Brandstofinjectoren die defect zijn
EGR-kleppen of buizen die verstopt zijn
Ontstekingstijdstip die uit staat
Vacuüm lekt
Brandstofdruk die laag is
Koppakking (s) die lekken
Verdelerkap die gebarsten is
Nokkenassensor die defect is
Krukassensor die defect is
Massa luchtstroomsensor die defect is
Zuurstofsensor die defect is
Gasklepstandsensor die defect is
Katalytische omzetter die defect is
PCM is defect
Wat zijn de symptomen van de P0300-code?
Controleer motorlamp die aan is of knippert
Auto kan langer duren om op te starten of start helemaal niet
Auto sterft terwijl gestopt
Auto rijdt vrij
Auto kan aarzelen tijdens het accelereren
Gebrek aan kracht tijdens het rijden
Verhoging van het brandstofverbruik
Hoe diagnosticeert een monteur de P0300-code?
Gebruikt OBD-II-scanner om freeze-framegegevens en alle foutcodes te achterhalen die zijn opgeslagen door de primaire besturingsmodule (PCM)
Voltooit een testrit van het voertuig om te zien of de P0300-probleemcode terugkomt
Evalueert livegegevens om te identificeren welke cilinders gegevens voor overslaan tonen
Inspecteert bougiekabels of spiraalpakketten voor bedrading die beschadigd of versleten is
Inspecteert bougies op overmatige slijtage, scheuren of breuken
Inspecteert de bedradingsbundelbedrading op het harnas en de connector, op breuken of corrosie
Vervangt bougies, bougiekabels, spoelpakketten, bedrading van het spoelpakket aan harnas en connector, indien nodig
Als de P0300-foutcode nog steeds aanwezig is na de bougies, zijn bougiekabels en / of spoelenpakketten vervangen, inspecteren ze de brandstofinspuiters en het brandstofinspuitsysteem op fouten
Oudere voertuigen hebben een verdelerkap en rotorknopsysteem. Voor deze voertuigen controleert de monteur de verdelerkap en de rotorknop op beschadiging, scheuren of overmatige slijtage
Als er andere gerelateerde foutcodes zijn opgeslagen door de PCM, moet de monteur deze problemen zo nodig diagnosticeren en repareren. Test opnieuw met het voertuig om te zien of de P0300-probleemcode terugkomt.
Als de probleemcode P0300 terugkeert, moet het compressiesysteem worden gecontroleerd. Een fout in de compressor is zeldzaam maar mogelijk voor deze code.
Als de probleemcode van de P0300 nog steeds aanhoudt, kan er een probleem zijn met de PCM. Dit kan het vervangen of herprogrammeren vereisen. Dit is ook zeldzaam.
Veelgemaakte fouten bij het diagnosticeren van de P0300-code
Een veelgemaakte fout is het uitsluiten van de mogelijkheid van een defecte cilinder, brandstofinjector of PCM. Het is ook gebruikelijk dat de diagnose en reparatie van andere gerelateerde foutcodes niet is voltooid.
Andere gerelateerde foutcodes, een defecte cilinder, een defecte brandstofinjector (en) en / of een defecte PCM kunnen allemaal het probleem met de ontstekingsfout veroorzaken.
Hoe ernstig is de P0300-code?
De P0300-probleemcode wordt als ernstig beschouwd. De reden hiervoor is de resulterende problemen met de rijeigenschappen die aanwezig zijn wanneer deze foutcode wordt opgeslagen in de PCM. De auto start mogelijk niet en / of veroorzaakt gevaarlijke omstandigheden tijdens het gebruik van het voertuig. Om deze redenen vereist de P0300-probleemcode onmiddellijke aandacht.
Welke reparaties kunnen de P0300-code repareren?
Beschadigde bougies vervangen
Vervangen van beschadigde of versleten bougiekabels en / of spoelen
Repareren of vervangen van verstopte EGR-kleppen en / of -buizen
Vacuümlekken repareren
Lekkende koppakkingen repareren of vervangen
Defecte nokkenassensor vervangen
Defecte krukassensor vervangen
Defecte massale luchtstroomsensor vervangen
Vervanging van defecte zuurstofsensor
Vervanging van defecte gasklepstandsensor
Defecte brandstofinjectoren vervangen
Defecte katalysator vervangen
Diagnose en reparatie van andere gerelateerde foutcodes
Verdelerkap en rotorknop vervangen, evenals draden, spoelen en pluggen (alleen indien van toepassing op het voertuig)
Repareer indien nodig interne motoronderdelen met fouten.
Motor vervangen (als er cilinderschade bestaat)
Een defecte PCM vervangen
Aanvullende opmerkingen ter overweging met betrekking tot de P0300-code
Ga er niet vanuit dat bougies en draden verantwoordelijk zijn voor de P0300-probleemcode. Er zijn andere componenten van het systeem die deze foutcode kunnen veroorzaken die moet worden gediagnosticeerd en geïnspecteerd voorafgaand aan reparatie.
Er zijn ook andere gerelateerde foutcodes die de P0300 kunnen veroorzaken. Na reparaties, als de P0300-probleemcode terugkeert, inspecteer en diagnosticeer deze andere probleemcodes, indien van toepassing. Test altijd het voertuig om te zien of de P0300-probleemcode terugkeert na het uitvoeren van eventuele reparaties.
Zorg ervoor dat de bougies correct en nauwkeurig zijn geplaatst. Om de bougies correct te openen, is het nodig om een voelermaatje te gebruiken.
Als de opening van de bougie niet exact is, veroorzaakt dit een ontstekingsfout. De fabrikant van het voertuig geeft de specificatie van de bougiekloof aan. Deze specificaties zijn te vinden op een sticker onder de motorkap van het voertuig of zijn verkrijgbaar bij een plaatselijke warenhuis